Računari i Galaksija

Doob Innovation Studio

Digitalizacija kao nova tehnološka revolucija sigurnim koracima osvaja naše domove i sve je više upletena u naše živote. Bilo da se radi o proizvodnim procesima, svakodnevnim poslovima ili virtuelnom svetu, samo je pitanje kada će se granice fizičkog stopiti sa digitalnim postojanjem. Doob Innovation Studio je u prvim redovima ovog napretka…

Kompanija Doob Innovation Studio iz Novog Sada deo je velike DOOB Group AG grupacije koja se bavi 3D tehnologijom i 3D štampom u kombinaciji sa skeniranjem i procesiranjem podataka. Zahvaljujući potencijalima koje nudi IT sektor, Novi Sad je postao finalno odredište globalnog R&D centra ove kompanije. DOOB Group AG je kompanija sa sedištem u Diseldorfu, osnovana 2013. godine, i ima svoje centre širom sveta: u Aziji Tokio, Kuala Lumpur i Osaka, u Australiji Sidnej, na Bliskom istoku Teheran, u SAD Njujork, San Francisko i Los Anđeles, u Evropi Berlin i Barselona (uskoro London), a odnedavno i Novi Sad.

Kao R&D centar, Doob Innovation Studio se bavi razvojem inovativnih softverskih rešenja oslanjajući se na najnovije tehnologije i uređaje, a u njihovom fokusu je i naučnoistraživačka delatnost, za potrebe DOOB Group AG. Domaća kompanija počela je u novosadskom Poslovnom inkubatoru, u kojem su pronašli sve potrebne uslove da od samog starta budu produktivni. Od nekolicine entuzijasta na samom početku Doob Innovation Studio sada zapošljava 13 ljudi, a u planu je da se taj broj tokom 2017. godine popne na 20‑25 stručnjaka.

Šta Doob Innovation Studio u stvari radi?

Oblasti naučnih istraživanja i razvoja, između ostalih, uključuju razvoj novih cloud‑baziranih algoritama i tehnika konverzije 2D slika u 3D modele, a zatim i rigovanja dobijenih 3D modela. Spisak obuhvata i nove načine primene 3D avatara u AR/VR aplikacijama, razvoj inovativnih korisničkih interfejsa i iskustva (UI/UX) u 3D manipulaciji avatarima, rad sa senzorima dubine, te najnovijim tehnologijama u oblasti VR/AR (Oculus Rift, Intel RealSense, Kinect itd), Big Data istraživanja u oblasti skladištenja i manipulacije 3D podacima.

Naučnoistraživačka delatnost sprovodi se u saradnji sa stručnjacima Univerziteta u Novom Sadu. Pored razvoja inovativnih rešenja, Doob Innovation Studio razvija sopstveni ERP sistem za praćenje poslovanja kompanije DOOB Group AG.

Posebno nas je impresioniralo to što su istraživanja i razvoj potpomognuti od velikih kompanija kao što su HPE, Intel i jedna globalna tehnološka kompanija iz Japana. Veoma je interesantan i perspektivan zajednički projekat na razvoju prve Big Data baze podataka sa 3D ljudskim avatarima kao primarnim sadržajem.

U okviru projekta razvija se i platforma za distribuciju digitalnog sadržaja koja bi uključivala 3D ljudske modele i 3D ljudske avatare. Planirana je nadogradnja platforme i njena integracija s poznatim VR/AR društvenim mrežama. Rad na projektima često stvara priliku da se radi s novim uređajima i tehnologijama koje tek treba da se pojave na tržištu.

3D model čoveka

Tokom druženja sa zaposlenima ove kompanije imali smo prilike da uživo vidimo 3D modele koji su nastali nakon skeniranja u mobilnom sistemu za 3D skeniranje koji se zove Dooblicator. Pre samog predstavljanja ovog sistema zanimljivo je da se Doob grupa originalno bavila skeniranjem delova tela u medicinske svrhe – na osnovu detaljnog 3D modela skeniranja, kasnije su se mogle napraviti realistične proteze. Krenulo se od malih delova tela, da bi se preko skeniranja čitavih ekstremiteta došlo do ideje da kompanija razvije 3D skener koji pravi digitalni 3D model čoveka.

Tako je nastao Dooblicator – mobilni 3D skener opremljen sa 66 foto‑aparata, koji u trenutku može da napravi sliku 3D modela, čija upotreba daleko prevazilazi medicinske svrhe. Korišćenje velikog broja aparata koji simultano prave fotografije, koje se kasnije spajaju u 3D objekat, omogućava slikanje objekata u pokretu, jer skeniranje/slikanje traje ekstremno kratko, što dalje otvara vrata raznim primenama. Nakon fotografisanja, od mnoštva slika pravi se realni 3D model – avatar. Naravno, proces je automatizovan do određene mere, ali ipak zahteva ljudsku intervenciju kako bi se napravila što realnija 3D reprezentacija subjekta. U zavisnosti od zahteva i specifikacija željenog 3D objekta, Dooblicatori poseduju veći ili manji broj kamera, pa možemo imati i one sa 20, ali i sa 120 foto‑aparata, sve u skladu sa onim što se želi postići 3D objektom i nivoom detalja.

Logika čitavog procesa je ujedno i najveći izazov – spojiti sve te slike, napraviti 3D model, omogućiti njegovo kretanje i osnovne radnje verovatno je i najteži deo celog procesa. Na osnovu kreiranog 3D modela primena je praktično bezgranična – od pravljenja 3D baze ljudskih avatara, koji se mogu koristiti u svrhu istraživanja i statistike, preko igara i medicinske primene, do marketinga i štampanja 3D figurica. Ovo poslednje je posebno interesantno jer je moguće dobiti ličnu 3D figuricu, kako sebe, tako i na primer, dece, cele porodice, kućnih ljubimaca i svih objekata koje je praktično nemoguće držati mirno duže od nekoliko sekundi. Zbog različitih uglova slikanja i velikog broja aparata, ova metoda omogućava i najverniju teksturu slikanih objekata, što je bitno kada su potrebni detaljni 3D objekti.

Štampanje 3D figurica je logičan sledeći korak, jer je kompanija zbog svojih korena morala da štampa 3D modele u medicinske svrhe, pa je, zbog prirode posla koja je zahtevala detaljne modele, kompanija jednostavno mogla da se prebaci i na 3D štampu figurica. One se prave u dimenzijama od 10 cm, 15 cm, 25 cm i 35 cm, a po potrebi i veće. Primera radi, maloprodajna cena figurice od 25 cm, sa sve procesom skeniranja i pravljenja 3D modela u Nemačkoj, sada iznosi 295 evra, a najveće interesovanje zasad postoji u Severnoj Americi, jer su oni „opušteniji“ prema celom procesu skeniranja, dok su Evropljani malo rezervisaniji. Kompanija poseduje svoje specijalizovane 3D štampače, strateški pozicionirane na svim kontinentima, tako da se procesi 3D štampe obavljaju centralizovano.

Misija

Uživo smo imali prilike da vidimo nekolicinu figurica različitih dimenzija i moramo priznati da smo prijatno iznenađeni detaljnom prezentacijom modela. Ideja je da se na globalnom nivou postave neke vrste Dooblicator‑a na kojima bi ljudi mogli da se skeniraju, kako bi kompanija formirala najveću bazu (biblioteku) 3D avatara na svetu, a već sada postoji oko 100.000 skeniranih osoba. Ovi skeneri postavili bi se na različitim mestima, na primer u prodavnicama garderobe (već postoji saradnja sa kompanijom Uniqlo), pa bi kupci osim svog avatara mogli virtuelno da probaju odeću i obuću, bez odlaska u radnju. Nakon skeniranja korisnik može da se uloguje na portalu i vidi svoj 3D model. Ideja je da neke stvari mogu da se dobiju besplatno, a neke da se plate – na primer, izrada figurica.

PCPress.rs ImageU čitavom procesu se pazi da privatnost modela nikako ne bude ugrožena i svako ko se skenira može da odabere nivo i obim dozvola onoga što se radi s njegovim avatarom. Pride je moguće poručiti svoju ili porodične 3D figurice kako bi uspomene mogle da dobiju novu dimenziju.

I upravo ovo je deo u kojem Doob Innovation Studio može da odigra najveću ulogu – u kreiranju aplikacije koja će omogućavati automatsku konverziju fotografija prvo u statičke modele, pa „oživljavanje“ statičkog modela (formiranje skeleta i mapiranje pokretnih delova). R&D radi i na pravljenju aplikacija za cloud platformu, ali i korišćenje avatara na Android i iOS telefonima pravljenjem engine‑a koji bi omogućavao korišćenje avatara u raznim scenarijima.

PCPress.rs ImagePored pomenute primene u savremenim trgovinskim lancima, avatari se mogu koristiti kao lični asistenti. Primera radi, možete imati aplikaciju koja će starije osobe podsećati da uzimaju lekove, a avatar može biti neko od dece ili avatar trenera koji vas podseća šta od vežbi treba da radite, jer je mnogo veći efekat kada vas nečiji lik opomene na neku obavezu.

Virtuelna realnost samo je jedna od primena u kojoj 3D avatari mogu da se koriste, a sa ekspanzijom pametnih telefona koji omogućavaju VR, budućnost je mnogo bliža nego što mislimo. Upravo ovaj prisniji uvid u budućnost i buduće tehnologije jeste ono što rad u mladoj kompaniji kakva je Doob Innovation Studio čini dinamičnim i uzbudljivim. U razgovoru sa zaposlenima uspeli smo da shvatimo koje su prednosti rada u jednom ovakvom okruženju. Osim novih i tehnologija koje će tek doći, tu je i naučnoistraživački rad, jer se radi o pionirskom poduhvatu iz kojeg se formiraju globalni tokovi u oblasti 3D digitalizacije ljudi.

Doob Innovation Studio već ima otvorene pozicije za pet oblasti: automatsku obradu fotografija, pripremu i stvaranje avatara – animacija, pravljenje globalne cloud platforme avatara, programiranje za Android i iOS platforme i pravljenje ERP poslovnog sistema. Ako vam se sviđa ovo što Doob Innovation Studio radi, toplo preporučujemo da im se javite, jer ćete imati priliku da budete deo jedinstvenog projekta i ambiciozne ekipe mladih stručnjaka.

Doob
Doob Innovation Studio je R&D deo DOOB Group AG grupacije, lociran u Novom Sadu. Trenutno zapošljavaju 13 ljudi, a u planu je da se taj broj tokom 2017. godine popne na 20-25 stručnjaka

www.doobinnovation.com

Marko Nešović

(Objavljeno u PC#239)

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: , , ,