Koliko vrede internet giganti?

internet_220511 Dot-com kompanije se vraćaju u velikom stilu, ali cela situacija podseća na onu uoči njihovog kraha početkom novog veka, objavila je nemačka medijska kuća Dojče vele (DW).

Firme poput LinkedIn-a, Pandore, Twitter-a i Facebook-a beleže ogroman uspeh na berzi, a rezultati koje one postižu su na prvi pogled impresivni.

Na primer, više od 90 miliona korisnika širom sveta sluša onlajn radio Pandoru.

Problem, ipak, postoji i skriva se iza činjenice da te firme uprkos svojoj popularnosti ostvaruju sitan profit, što je situacija koja se najverovatnije u dogledno vreme neće promeniti.

Postavlja se zato pitanje da li to opravdava procenu njihove tržišne vrednosti u visini od oko tri milijarde američkih dolara ili je ona preterana.

Tek je nedavno firma Zinga, poznata po veb igricama kao što je Farmville, podnela zahtev za inicijalnom javnom ponudom.

Zinga je u 2010. zabeležila dobit od oko 90 mil USD, a posle pojavljivanja na berzi, planiranog za jesen, očekuje se da će firma biti procenjena na 10 mlrd USD.

Facebook ima oko 750 miliona registrovanih korisnika, što je impresivno, ali analitičari procenjuju da bi, ukoliko izađe 2012. na berzu, imao tržišnu vrednost od 100 do 200 mlrd USD.

Poređenja radi, Hewlett Packard – najveći proizvođač personalnih kompjutera na svetu, trenutno na berzi vredi 70 mlrd USD.

Te pomalo "napumpane" procene o uspešnosti internet platformi podsećaju na pozne 1990-e, kada su tadašnje internet firme iznenada doživele krah na berzi i prouzrokovale recesiju u SAD.

Ogromni mehur od sapunice je odjednom, uz ogroman prasak, jednostavno pukao, naveo je DW.

– Postojalo je više stotina firmi koje nisu imale nikakav poslovni plan i model, svi znamo kako se to završilo – podsetio je Skot Kesler, stručnjak jedne od agencija za rejting koja se bavi procenama tržišta – SP (Standard&Poor’s).

Po Kesleru sada je u tom aspektu situacija potpuno drukčija, tako da se ne radi više o stotinama firmi koje su se odlučile da zagaze u berzanske vode, već o nekoliko, "njih oko 10, a te "novajlije" imaju veoma dobre poslovne modele i jake ulagače iza sebe".

Kesler dalje navodi kako veliki deo tehnoloških firmi, a to se prvenstveno odnosi na one već stablirane, "već decenijama dobija najbolje ocene".

Ova izjava Keslera odnosi se prvenstveno na vrednosti akcija firmi kao što je Google ili Yahoo, koje su po njegovom mišljenju, izuzetno potcenjene i prerano otpisane usred euforije nastale oko Facebook-a i njemu sličnih.

Međutim, nagli porast broja nestabilnih internet firmi na tržištu, među kojima bi se eventualno potkrale i one nešto "mutnijeg karaktera", mogao bi dovesti do kraha sličnog onom od pre desetak godina.

Zaključak DW je da trenutno nema razloga za strah i paniku, ali to ne znači da ulaganje u deonice internet giganata može da se smatra sigurnom investicijom.

Izvor: eKapija


Microsoft
DevOps Testing
Bizit

Twitter