Konzole nove generacije

Igračke konzole su mnogo dugovečnije od računara, što je jak adut pred korisnicima. No, najzad dođe vreme za promene – stižu Xbox One S i PlayStation 4 Pro.

Microsoft Xbox i Sony PlayStation 4 godinama su najpopularnije konzole za igranje na svim mogućim tržištima. Upravo fiksirani hardver omogućava da softver iz toga izvuče maksimum, pa su zbog toga performanse konzola često veće od onih koje bi se mogle predvideti isključivo pogledom na broj FLOPS‑a i jezgara. Ipak, moderni trendovi jasno su ukazali na potrebu da se poboljšaju mogućnosti popularnih konzola, pa su ove godine Microsoft i Sony najavili nove verzije svojih modela. Znamo da je VR ove godine glavni pokretač računarske industrije, pa su VR zahtevi korisnika i želja za korišćenjem monitora velike rezolucije (4K) zahtevali redizajn hardvera.

Microsoft Xbox One S

xboxone-sKompanija Microsoft predstavila je letos na Sajmu E3 novu generaciju konzole Xbox pod nazivom One S. Da bi se uređaj uklopio u moderne trendove, promenjen je dizajn i urađena je revizija hardvera. Tako je One S za skoro 40 procenata manjih dimenzija, a nudi dodatne mogućnosti u vidu podrške za 4K rezoluciju i Blu‑ray video‑reprodukciju. Upravo je Blu‑ray podrška trenutno jedinstvena kod konzola, pa se Xbox One S nudi korisnicima i kao dobar medija‑centar.

Sve ranije igre kompatibilne su s novom konzolom, a mogu i da se „rastegnu“ na 4K rezoluciju pa sve izgleda mnogo lepše. Hardverska unapređenja nisu onolika koliko smo očekivali – One S koristi gotovo istu CPU‑GPU kombinaciju kao i ranije, pa imajući to u vidu, postavlja se pitanje da li ima dovoljno dobre performanse da pokrene 4K rezoluciju. GPU na novoj konzoli fabrički je overklokovan sa 853 MHz kod starog, na 914 MHz kod novog modela, uz ubrzanje propusne moći ESRAM memorije koje stoji pored GPU‑a sa 204 GB/s na 219 GB/s. Budući da novi CPU‑GPU sklop sada koristi 14‑nm proizvodni proces, u odnosu na 28‑nm kod prethodnog modela, jasno je da je zašto je kućište ovako smanjeno.

Kada se sve pogleda kroz broj frejmova, nova konzola nudi maksimalno 3 FPS više u odnosu na staru, što i nije veliko ubrzanje. Trik je u softveru, jer je Xbox One imao zaključan FPS na 30, upravo da korisnici ne bi primetili razliku u broju frejmova kod različitih igara. Sada, kod konzole One S, proizvođačima softvera dat je veći pristup resursima pa se tako može „iscediti“ još malo performansi, koje su neophodne za 4K rezoluciju, što se pokazalo kao dovoljno jer One S može da podrži 30 frejmova u ovoj visokoj rezoluciji.

Nova konzola ima i četiri puta veći hard‑disk, pa umesto 500 GB korisnici imaju na raspolaganju 2 TB prostora, što olakšava život. Xbox One S ima dva USB porta više nego ranije, a tu su i HDMI ulaz i izlaz, kao i 3,5‑mm infracrveni port. I kontroler koji se dobija u kompletu malo je modifikovan, što zaokružuje unapređenja koja Xbox One S donosi.

Sony PlayStation 4 Pro

playstation4Sony je posao započeo ambicioznije, težeći da se uključi u „VR priču“, a kad je najavljen PlayStation VR sistem, postalo je jasno da to naprosto moraju da urade. Međutim, performanse neophodne za upotrebljivo VR iskustvo znatno prevazilaze hardverske mogućnosti koje ima stara konzola PlayStation 4. Iako je japanska kompanija u jednom momentu tvrdila da stvari ne stoje tako, što donekle može biti tačno kada je reč o 1080p rezoluciji, u praksi se pokazalo da je nov hardver apsolutno neophodan. Budući da je VR uhvatio dosta kompanija na spavanju, jasno je da nije bilo vremena da se ubrza razvoj „petice“ koja stiže tek za par godina, pa se na postojećoj konzoli moralo napraviti nekoliko unapređenja koja će omogućiti da PlayStation VR naočare pruže očekivano iskustvo. Kada je postalo jasno da će Sony napraviti ovo unapređenje, nisu se znali ime i specifikacija da bi nedavno i to bilo otkriveno.

Umesto Sony PlayStation 4K ili HD ili možda Neo, nova verzija popularne konzole sada ima sufiks Pro. Specifikacija je nešto slabija od onoga što je, istina nezvanično, najavljivano. Tako PlayStation 4 i PlayStation Pro koriste isti AMD APU procesor (jezgro Jaguar) sa četiri dual‑core jedinice, s tim što kod nove konzole to radi na 500 MHz većem radnom taktu (1,6 GHz naspram 2,1 GHz). Glavno unapređenje je na GPU delu, koji pored 110 MHz većeg radnog takta (800 naspram 910 MHz) ima i daleko više Shader i Texture jedinica (tri puta više), što bi trebalo da obezbedi bolje VR performanse.

Memorija je ostala na 8 GB, dok je hard‑disk dupliran sa 500 GB na 1 TB. Sve ove modifikacije jesu značajne, ali ostaje diskutabilno da li će biti dovoljne za maksimalni VR doživljaj. Tih 500 MHz više za procesor treba da obezbedi skoro 30 odsto veće performanse i GPU deo sada je mnogo brži, pa ostaje samo da se to proveri u praksi kada se PlayStation VR pojavi na tržištu. Lansiranje je predviđeno za 13. oktobar, a konzolu možete da naručite već u danima kada budete čitali ovaj tekst.

Nova generacija i veća razlika

Nova generacija konzola donosi i veće međusobne razlike nego što je to bivalo ranije. Microsoft se prvenstveno fokusirao na Blu‑ray i 4K medija mogućnosti bez ikakvog pominjanja VR‑a, dok je fokus Sony PlayStation 4 Pro na VR primeni. Gledano s Xbox One S strane, razlog za upgrade ostaje isključivo na tome da li su nekom neophodne 4K mogućnosti kroz konzolu. S druge strane, PlayStation 4 Pro je neophodan za rad PlayStation VR naočara, pa je upgrade neophodan samo ako želite VR, u suprotnom ni PlayStation 4 Pro nije previše zanimljiv.

Xbox One S je jeftiniji i košta 300 dolara, dok PlayStation 4 Pro staje 400 dolara. Na to treba dodati cenu i PlayStation VR naočara, ali i pored toga PlayStation Pro i VR koštaju dosta manje od kombinacija Oculus Rift ili HTC Vive s dovoljno moćnim PC računarom. To bi trebalo da bude i glavna prednost koji imaju Sony‑jeva rešenja u odnosu na PC, jer će korisnici imati priliku da lakše dođu do neophodnog hardvera za VR igranje.

Sony je uložio dosta truda u nove ekskluzivne VR igre koje bi trebalo da se pojave u prazničoj sezoni kako bi PlayStation 4 Pro imao više kupaca. Interesantno je da za VR igre Sony navodi upotrebu rezolucije „koja je blizu 4K“, što znači da će se sigurno koristiti niža rezolucija za rendering pa eventualno sve to samo razvući na 4K, mada će verovatno moći i bez tog razvlačenja jer je broj frejmova u sekundi mnogo bitniji kada se gleda kroz VR naočare nego na monitoru.

Priča se da Microsoft radi na svom VR projektu pod nazivom Morpheus, ali to bi trebalo da bude potpuno nova konzola koja će se pojaviti krajem naredne godine i kombinovaće AR i VR mogućnosti. Imajući u vidu najave za ovu novu konzolu, od verzije Xbox One S ne očekuje se da bude baš veliki hit na tržištu, već samo da premosti vreme do dolaska Morpheus‑a.

Miloš Stamenković

(Objavljeno u časopisu PC#237)

Tagovi: , , ,