Od aklamacije do aklamatora | PC Press

Od aklamacije do aklamatora

Na pcpress.rs sajtu smo testirali Aklamator, jedan od alata koji se uklapa u nove trendove digitalnog PR‑a. Na osnovu prvih rezultata vidimo da posetioci pokazuju čak i 10 puta veće interesovanje za ovaj vid komunikacije nego za klasične digitalne oglase. Pa da vidimo u čemu je trik…

Viewsonic-Android-Monitor-VSD220-1Od prvih definicija PR‑a sa početka 1900. godine do danas, elektronske komunikacije donele su velike promene u ovoj oblasti. Tek što su se generacije stručnjaka prilagodile medijima poput televizije, radija i modernih magazina, napredak tehnologija doneo je nove nevolje i izazove. Iako su principi komunikacije i širenja informacija naizgled isti, ulazak tehnologija u svakodnevni život donosi stalne promene. Doskoro su mobilni telefoni bili samo sredstvo glasovne komunikacije, a danas veliki deo populacije prelazi na smartfone i oni postaju alat za online kupovinu, pristup socijalnim mrežama, fotografisanje, učenje i naravno čitanje najsvežijih informacija i vesti iz celog sveta. Ove promene zahtevaju nov pristup i nove alate, a cilj je i dalje isti, upoznati bitan deo javnosti s brendom i približiti mu njegove vrednosti.

PR saopštenje na nov način

Klasično PR saopštenje je mrtvo, što su potvrdili PR stručnjaci najvećih kompanija kao što je Coca Cola. Ashley Brown, zadužen za digitalne komunikacije u ovoj kompaniji, navodi da je plan bio da se tokom 2014. broj klasičnih PR saopštenja prepolovi, a da se u 2015. godini ona možda i ukinu? Jedna od prekretnica predstavlja i slučaj United Airlines‑a iz 2008. godine, koji je pokazao ogromnu moć digitalnih kanala komunikacije, kada je pevač Dave Carroll tokom leta ovom avio‑kompanijom bio svedok nemara zaposlenih koji su mu slomili vrednu gitaru. Posle neuspešne komunikacije s predstavnicima te kompanije, odlučio je da snimi pesmu i spot u kome je predstavio ceo slučaj na duhovit način. Spot je postigao izuzetnu popularnost na YouTube‑u (više od 14 miliona pregleda), a procenjuje se da je upravo zbog njega i brojnih otkazanih ugovora, United Airlines imao štetu od 208 miliona dolara. Kako upravljanje komunikacijama i društvenim mrežama zahteva nov profil zaposlenih, tako i kreiranje klasičnih saopštenja zahteva nov pristup.

3_approvePriprema klasičnog saopštenja o novom proizvodu ili usluzi i potom slanje medijima gubi smisao. Pogotovu ako se osvrnemo na kriznu situaciju u kojoj mnoge kompanije najpre smanjuju budžete za oglašavanje, mnogi domaći sajtovi ostaju bez već minimalnih prihoda i svakako nisu zainteresovani za besplatno objavljivanje PR saopštenja. S druge strane, veliki deo oglasnog prostora (banera, tj. klasičan display advertising) ostaje neprodat i dobar deo oglasnog prostora na sajtovima praktično neiskorišćen.

U takvoj situaciji potreban je nov pristup, kako digitalnim medijima tako i PR agencijama, odnosno kompanijama koje žele da informišu javnost o novom proizvodu ili usluzi. Na sajtu PC Press-a testirali smo jedan od alata koji se uklapa u nove trendove digitalnog PR‑a.

Na osnovu prvih rezultata vidimo da se velikom delu posetilaca dopao jer su pokazali i do 10 puta veće interesovanje u odnosu na klasične digitalne oglasne forme.

Kako radi Aklamator

Na adresi aklamator.com nalazi se alat za digitalni PR – Aklamator (izveden iz imenice aklamacija, koja označava jednodušno glasno odobravanje, oduševljeno, burno odobravanje, klicanje…). Posle registracije i kreiranja naloga za vlasnike sajtova, alat nam omogućava da napravimo jedan ili više widget‑a, odnosno pozicija u kojima će se prikazivati saopštenja. Svaki widget u sebi, po visini i širini, može da sadrži određen broj saopštenja, a svako saopštenje sadrži fotografiju i kratak naslov. Kod podešavanja widget‑a biramo dimenziju fotografije saopštenja, a samim tim i ukupnu dimenziju widget‑a.

Po kreiranju widget‑a sistem generiše HTML kod koji se kopira na željenu poziciju na Web strani odnosno blogu. Uzmimo za primer widget prikazan na sajtu pcpress.rs ispod nekog teksta, dimenzija po visini 1, a širini 4 saopštenja. U situaciji kada ne postoje plaćena saopštenja, widget se puni automatski iz odabranog RSS feed‑a. Naša trenutna Web strana bazirana je na popularnoj WordPress platformi koja već generiše RSS feed. Adresu feed‑a dodali smo uz željeni widget i vesti su se automatski prikazale, tj. widget je popunjen.

2_addmediaZa naslovnu stranicu sajta kreirali smo dodatne widget‑e, što nam je omogućilo da pratimo pojedinačnu statistiku prikaza i broja klikova, kako na tekstove preuzete iz RSS feed‑a tako i na plaćena saopštenja. Samo saopštenje prilagođeno je vremenu u kome živimo i radimo, kada posetilac sajta ima svega nekoliko sekundi da odluči želi li da klikne, tj. da pročita dodatne informacije za temu predstavljenu slikom i kratkom rečenicom. Po kliku na saopštenje ono će ga uputiti ili na posebnu stranicu sa saopštenjem u okviru portala ili na eksterni sajt zakupca.

CROSS promocija i bounce rate

Svaki Web portal meri broj posetilaca i broj otvorenih stranica – bounce rate je mera vezana za broj stranica koju prosečan korisnik otvori pre nego što napusti portal. Predstavljeni alat pomogao nam je u obe situacije. Aklamator je takođe zgodno rešenje za promociju jednog dela sajta na drugom, popularnijem delu sajta. Na primer, ukoliko želimo da promovišemo tekstove u PCBiz sekciji, dovoljno je da kreiramo widget koji će biti prikazan na naslovnoj strani i povežemo ga sa RSS feed‑om PCBiz sekcije. Slično je i kad želite da slabije posećen sajt promovišete na popularnijem serviranjem vesti s manje popularnog na posećenijem portalu. Svaki widget može sadržati vesti iz jednog ili više RSS feed‑ova u duhu prave content driven filozofije.

Pomenuli smo i bounce rate, boljku svih Web portala. To je procentualni odnos posetilaca koji će napustiti vaš sajt posle samo jedne pregledane stranice. Na primer, bounce rate od 40 odsto govori nam da će od 100 posetilaca njih 40 otići već posle prve otvorene strane. Prikazivanjem dinamički generisanog sadržaja / vesti / saopštenja na način koji je zanimljiv posetiocu sajta pokazalo se da tri odsto posetilaca otvori neko od saopštenja/vesti. Ovo automatski utiče na pad stvarnog bounce rate‑a, a svi znamo da je mnogo jeftinije zadržati postojećeg korisnika (posetioca) nego pridobiti novog.

Agencije i dodavanje saopštenja

Imali smo priliku da probamo sistem i iz ugla agencije, kojoj je omogućeno da lako dodaje nova saopštenja i odredišni medij. Upload‑ovane fotografije lako se obrađuju pomoću online alata. Preostaje samo da osmislimo inovativan naslov i odredišnu adresu za posetioce koji kliknu na saopštenje. Za razliku od klasičnog PR saopštenja, u slučaju digitalnog PR‑a putem Aklamator‑a moguće je dobiti povratnu informaciju o broju pregleda i klikova na svako od saopštenja. Ukoliko saopštenja upućuju na sajt klijenta, a agencija ima pristup Google analitici, možemo se lako uveriti u broj klikova i efikasnost digitalnog PR‑a. Naime, servis prilikom redirekcije automatski dodaje UTM tagove, tako da možemo da pratimo koje je saopštenje bilo efikasnije, tj. koliko su se čitaoci zadržali na sajtu klijenta i šta su uradili. Primera radi, setovanjem ciljeva možemo da utvrdimo kada su posetili sajt klijenta, da li su nešto poručili ili popunili formular i slično. Uz povratnu informaciju, digitalnom PR stručnjaku omogućeno je da brzo reaguje, prilagodi kampanju i prati efekte. To  je način da klijent bude zadovoljan pristupom, rezultatima, kampanjom i, što je najvažnije, agencijom.

Aklamator je još uvek u beta fazi iako beleži milione prikaza saopštenja i stotine hiljada poseta. U planu je i niz poboljšanja, a nama je verovatno najinteresantnija integracija s WordPress platformom koja će dodatno pojednostaviti dodavanje saopštenja na sajt.

www.aklamator.com

Jovan Marić

(Objavljeno u časopisu PC#219)

Za ovaj tekst komentari su zakljuċeni.


Asus


Manpower

Enjoy.ing

Twitter