PC Press: iPad (i) konkurencija

Tablični računari će biti hit u 2010. godini. Oni će obeležiti svetsku scenu mobilnih uređaja i postati pretnja za Internet računare i čitače elektronskih knjiga. Pojavu serije uređaja te vrste pokrenuo je Apple iPad, koji se pojavio u prodaji početkom aprila, izazvao brojne polemike… i odgovor konkurencije —Nadežda Veljković

HP je sačekao da vidi šta će Apple iPad doneti, dobro uočio njegove nedostatke i ponudio sopstveno rešenje - Slate PC Kao i mnogi drugi Apple hitovi, iPad je na samom početku kritikovan zbog raznih tehničkih nedostataka, među kojima su najozbiljniji odsustvo multitaskinga, kamera, USB-a i podrške za Adobe Flash. No sve to ne smeta prodaji – iPad je bukvalno razgrabljen! Prvog dana prodato je 300.000 primeraka, a opšte kritike ovog "magičnog i revolucionarnog uređaja" (kako ga je nazvao čelnik Apple-a Stiv Džobs) su generalno pozitivne.

Tablet u raznim oblicima

Tablični računari, kakav je iPad, po funkcionalnosti se svrstavaju negde između pametnih mobilnih telefona i mobilnih računara. Mogu se koristiti u kućnom i poslovnom okruženju, ali i na mnogim drugim mestima – u školi, kafiću, u prevoznim sredstvima, na otvorenom prostoru… Namenjeni su, pre svega, korisnicima umerenih zahteva, kao alat za komunikaciju i zabavu: pretraživanje Interneta, slanje i prijem elektronske pošte, organizaciju fotografija, slušanje muzike, gledanje video sadržaja, igranje multimedijalnih igara, čitanje elektronskih knjiga i novina… Poslovna primena ovih uređaja je skromna – za priređivanje prezentacija, na putovanjima, za prikupljanje podataka sa terena…

U centru tablet scene: Apple iPadPrednost tabličnih računara (tzv. slates) u odnosu na "pametne" mobilne telefone je u veličini ekrana (5 do 10 inča),  što im omogućava mnogo efektniji prikaz video sadržaja i krstarenje Internetom, dok su u odnosu na mobilne i Internet računare jednostavniji za korišćenje zbog manjih dimenzija i mase, a pritom su i jeftiniji. U odnosu na mobilne računare glavni nedostaci su im nepostojanje tastature i skromne softverske mogućnosti za neku ozbiljniju primenu. Ali, posmatrajući pre svega primer iPad-a, kao trenutno najaktuelnijeg uređaja te vrste, treba imati u vidu da tablični računari i nisu namenjeni nekoj ozbiljnijoj poslovnoj primeni, već multimedijalnoj zabavi i komunikaciji.

Kao odgovor na lansiranje iPad-a, oglasile su se i mnoge druge kompanije najavom sopstvenih uređaja te vrste, pa iPad već ima brojne konkurente. Predviđa se da će se do kraja 2010. godine pojaviti čak pedesetak novih modela i prodati na milione tabličnih računara, a među potencijalnim Apple-ovim konkurentima nalaze se imena mnogih poznatih svetskih kompanija.

Tablične ideje

Glavna konkurencija iPad-u je HP-ov tablični računar sa Microsoft-ovim operativnim sistemom. Hronologija događaja pokazuje da ga je najpre Microsoft predstavio 8. januara, neposredno pre otvaranja sajma potrošačke elektronike u Las Vegasu (CES 2010). Prezentaciju je vodio izvršni direktor Microsoft-a Stiv Balmer, a uređaj je predstavljen kao Slate PC. Sve što je tom prilikom prikazano imalo je očiglednu tendenciju da diskredituje iPad. Sam naziv uređaja izabran je po uzoru na iSlate, prvobitno razvojno ime iPad-a, a na koricama knjige koja je korišćena za demonstraciju uređaja kao e-čitača prikazane su ruke koje drže jabuku.

Prvi nastup Slate PC-ja nije izazvao posebno interesovanje javnosti, što je sasvim razumljivo s obzirom na skromne mogućnosti i funkcionalnost uređaja. Radilo se zapravo o običnom čitaču elektronskih knjiga koji se mogao pohvaliti samo atraktivnim dizajnom, sa ekranom u boji osetljivim na dodir i Microsoft-ovim operativnim sistemom Windows 7. Stiv Balmer je tom prilikom najavio još dva Slate PC-ja – multimedijalni uređaj koji će ponuditi Archos i čitač elektronskih novina i magazina Pegatron.

Tri meseca nakon toga pojavljuje se novo HP-ovo rešenje, najavljeno kao "ubica iPad-a". Očigledno da je HP sačekao da vidi šta će sve Apple u svom tabličnom računaru ponuditi, dobro uočio nedostatke iPad-a i ponudio sopstveno rešenje koje ima sve ono što iPad nema. Te mogućnosti Slate PC-ja prikazane su na prezentacionom videu (traje 30 sekundi), koji se može videti na YouTube-u i drugim Internet sajtovima.

Slate PC vs iPad

Slate PC je napravljen kao pravi poslovni mobilni računar. Nešto je manjih dimenzija i neznatno lakši od iPad-a: 23.4*14.8*1.45 cm, uz dijagonalu ekrana 8.9 inča (22.6 cm), dok je kod iPad-a ekran dijagonale 9.7 inča. Rezolucija mu je takođe niža – 1024*600 piksela (kod iPad-a je 1024*768), ali je prikaz videa visoke definicije kvalitetniji – 1080p (kod iPad-a rezolucija je 720p).

HP Slate - po karakteristikama iznad iPad-a ali... Slate PC je zasnovan na Intel-ovom procesoru Atom koji radi sa 1.6 GHz i ima gigabajt DDR2 memorije, dok iPad koristi namenski Apple-ov čip na 1 GHz sa 512 MB RAM-a. Slate PC ima USB priključke (koje iPad nema, jer Apple koristi samo svoj hardver). Time HP-ov uređaj raspolaže znatno bogatijim mogućnostima povezivanja s drugim uređajima, a pre svega stonim i prenosivim računarima. Slate ima i SD slot za memorijske kartice kapaciteta do 128 GB, dok je memorijski kapacitet iPad-a ograničen na ugrađenu memoriju (maksimalno 64 GB).

HP-ov tablični računar ima čak dve kamere (iPad nijednu), od kojih se jedna (VGA) nalazi sa prednje strane uređaja i služi za video pozive. Time je ostvarena vrlo značajna mogućnost video konferencijskih veza, kao sve češće korišćenog oblika mobilne poslovne komunikacije. Na prezentacionom videu demonstrirana je dvosmerna video komunikacija korišćenjem Skype-a. Druga kamera, za snimanje fotografija i video klipova, je sa zadnje strane i ima rezoluciju 3 megapiksela.

U pogledu softvera, prednost Slate-a je očigledna – baziran je na operativnom sistemu Windows 7 Home Premium. On podržava instalaciju različitih aplikacija na koje su korisnici već navikli, dok je iPad ograničen na aplikacije koje Apple podržava (već ih, doduše, ima oko 150.000, ali se i pored tako velikog broja svakom korisniku može desiti da neku željenu aplikaciju neće moći da instalira na iPad-u). Uz Skype, na Slate-u su prikazati iTunes i Mozilla Firefox, a nije izostavljena ni značajna podrška za Adobe Flash, što je ozbiljan nedostatak iPad-a, s obzirom na Web stranice koje su najčešće bazirane na toj aplikaciji.

Navedene specifikacije govore da je Slate ozbiljan uređaj koji se može koristiti u poslovne svrhe, a ne samo za multimedijalnu komunikaciju i zabavu kao što je slučaj sa iPad-om. Zato je baterijska autonomija kraća – i dalje solidnih 5 satai. Na kraju, uporedimo i cene ovih uređaja: Slate PC će najverovatnije koštati 550 dolara za varijantu sa 32 GB, a 600 dolara za 64 GB, što je, s obzirom na specifikacije uređaja, povoljnije u odnosu na cene iPad-a koji, u najjeftinijoj varijanti sa 16 GB memorije, košta 500 dolara.

Ostali konkurenti

Finska Nokia već ima iskustva u proizvodnji tabličnih računara. Još 2005. godine ona je ponudila prvi model – Nokia 770, a zatim su usledili N800, N810 i kao poslednji N900; nijedan od njih nije postigao značajniji uspeh. S obzirom na trenutnu aktuelnost tabličnih računara, Nokia se odmah pridružila proizvođačima zainteresovanim za ulazak na to tržište i planira da do jeseni ponudi svoj novi model. Kako će se uređaj zvati zasad nije poznato, ali je izvesno da će koristiti novi operativni sistem MeeGo baziran na Linux-u, koji Nokia razvija u saradnji sa Intel-om.

We-pad Slične planove ima i Google, pa je ova kompanija neposredno pred CES takođe objavila da već godinu i po dana radi sa HTC-om na tabličnom računaru zasnovanom na sve popularnijem Android-u. Sa sličnim proizvodima pridružuju se konkurenciji i drugi proizvođači – široj javnosti manje poznata nemačka kompanija Neofonie sa WePad-om, britanska kompanija X2 Technology sa iTablet-om, teksaška kompanija Freescale Semiconductor sa osmišljenim sopstvenim dizajnom koji nudi svim zainteresovanim proizvođačima, pa Toshiba, Dell, Sony i mnogi drugi. Nikako ne treba zaboraviti ni Microsoft i njegov koncept tabličnog računara sa dva ekrana – Courier, koji je najavljen za ovogodišnji CES, ali se još uvek nije pojavio.

Microsoft_Courier U svakom slučaju, na tržištu tablet računara postaje sve uzbudljivije. Apple je dobio prvu rundu u ovom takmičenju, nastupajući korak ispred rivala. Ma kakva da je razlika u kvalitetu u korist HP-ovog Slate-a ili modela nekog drugog proizvođača, oni će teško nadmašiti broj prodatih primeraka iPad-a i neće uspeti da u toj meri naprave uzbudljivu atmosferu očekivanja i preuzimanja uređaja prvih dana prodaje (čak i sa negativnim reakcijama, u vidu performansa sa uništavanjem tek kupljenog iPad-a), ali će HP u svakom slučaju naći svoju interesnu grupu korisnika među poslovnim ljudima koji se za tu vrstu primene ne mogu osloniti na iPad. Šta će se desiti sa ostalima i da li će ma koji od tih konkurenata zaista ugroziti iPad? To će pokazati vreme, a mi ćemo pažljivo pratiti razvoj događaja.

PC Press


Microsoft
Bizit
Excel kuhinjica

Twitter