BIZIT plus

Bespilotna letelica i nova vrsta goriva

Zbog efekta “staklene bašte” i želje da se smanji emisija CO2, od devedesetih godina prošlog veka se razmišlja o zameni fosilnih goriva. Razmišljanje nije dovoljno, pa je potrebno da se nešto i učini. Letelica koja umesto baterija i fosilnog goriva koristi tečni vodonik je dobar primer.

PCPress.rs Image

Cilj je da se emisija CO2 do 2030. godine smanji za 60% u odnosu na 1990. godinu,  a da se do kraja 2050. godine svede na 0% (takozvana “zero” emisija). Upotreba vodonika kao pogonskog obnovljivog goriva za pogon putničkih i komercijalnih vozila je jedan od načina da se smanji ispuštanje štetnih gasova. Ideja o primeni vodonika kao pogonskog goriva pojavila se pre više od 50 godina, ali zbog povoljnih cena fosilnih goriva nije se mnogo napredovalo. Vodonik je ipak primenjivan u kosmičkim programima Apolo, Skylab, Viking, te drugim. Dakle – moguće je.

Australijski inženjeri se već okreću vodoniku, pa se u jednom modelu bespilotne letelice umesto baterije našlo ovo gorivo. Nove ćelije za skladištenje goriva su lakše, a letelici omogućavaju da prevali veće razdaljine nego električne – čak preko 800 kilometara po jednom punjenju. Budući da avioni spadaju među velike zagađivače, alternativna goriva koja ne emituju otrovne gasove su vrlo poželjno rešenje.

Sistem se testirao na bespilotnoj letelici koja je manja od putničkog aviona, ali je veliki korak ka zdravijoj planeti. Preletela je skoro 350 kilometara sa kompresovanim hidrogenom, te čak 900 sa tečnim. Zamenom baterija dobijamo lakše letelice koje mogu da prelete veće razdaljine, što je korisno ako se ima u vidu da se baterije nisu mnogo promenile već decenijama.

Izvor: Mashable

Facebook komentari: