BIZIT plus

BIZIT seminar: Tri pitanja – tri odgovora vezano za transfer vlasništva u porodičnim kompanijama

U susret četvrtom BIZIT seminaru koji će se održati 13. aprila u Hotelu M u Beogradu pod sloganom “Urediti, naslediti, unaprediti”, delimo sa vama odgovore Borisa Vukića, regionalnog direktora ASEE za razvoj porodičnih kompanija na najčešće postavljana pitanja u vezi s nasleđivanjem u porodičnim kompanijama. Ovo je samo mali deo onoga što ćete imati prilike da čujete i saznate, zato ukoliko ste osnivač koji ima 55 ili više godina i odgovorno razmišljate o budućnosti svog biznisa, BIZIT seminar je mesto koje obavezno treba da posetite – sami ili sa članovima svojih porodica i ključnim menadžerima, a možete se prijaviti preko ovog linka.

PCPress.rs Image

1.Kakvu ulogu igraju naslednici u porodičnoj firmi i zbog čega je važna profesionalizacija firme i izrada Porodičnog protokola?

Već smo govorili o značaju i pravu na izbor naslednika i ja se godinama predstavljam kao „borac za dečija prava“ – da u životu rade ono što vole (što ne znači „trošim ćaćine pare“). No naslednici imaju i obavezu da podstaknu i podrže i profesionalizaciju i rad na Porodičnim protokolima. Tačnije naslednici, oni koji su ozbiljni i odgovorni, se raduju ovim procesima. I osnivači bi trebalo da se raduju kad ih deca podstiču na rad na uređenju odnosa u firmi i porodici i da to dožive kao zrelost i ozbiljnost pripadnika druge generacije. Njima trebaju jasna pravila igre. Da vaši čitaoci ne pomisle da se sad pričaju prazne priče sa zadovoljstvom bih podelio iskustvo iz Bosne i Hercegovine. Ovih dana se završio šestomesečni projekat sa jednom od uglednih i uspešnih firmi, radi se verujem o svima znanoj – Almaras, na izradi Porodičnog protokola. Inicijativa jeste došla od II generacije ali je i prva posvećeno i ozbiljno učestvovala. Tako je projekat koorporatizacije, ne samo nadograđen i dopunjen, već i u punoj meri zaokružen izradom ovog važnog akta između članova porodice.

BIZITSeminar

2.Zbog čega su porodične firme važne za globalnu privredu?

Ne bih ovom prilikom o lako dostupnim podacima koji se mogu izguglati i lako saznati koliko ih je, koliko zapošljavaju i koliko prihoduju porodične kompanije na svetskom nivou. Radije bih podelio svež podatak a koji je relevantan za nas u regionu. Jedan kriterijum iz EU standarda kaže da bi većinski vlasnici koji imaju 55 ili više godina starosti  trebalo da se počnu informisati i pripremati za tranziciju. Iz analize koju smo u Srbiji uradili zahvaljujući partnerima iz Cube Team doo znamo da 2020. godine takvih kompanija (doo) ima 37.300 i da zapošljavaju 264 844 ljudi (30% od ukupno zaposlenih) i da ostvaruju 17 milijardi evra prihoda (28% od ukupnog). Isto tako je zanimljivo da u odnosu na 2015. broj kompanija čiji su većinski vlasnici stariji od 55 godina je porastao sa 32.000 na više od 37.000 a broj zaposlenih u njima sa 180 000 na skoro 265 000. Znači svakoga dana raste broj potencijalnih porodičnih kompanija koje ulaze u zonu rizika uspešnost tranzicije. Nemam podatke za BIH ali znam da se sigurno krećemo u skoro pa istim procentima. Skoro sam bio u Tešnju i razgovarao sa tamošnjim osnivačima, velika većina njih se već susreće sa izazovima tranzicije, a radi se o kompanijama koje zajedno stvaraju više od stotinu miliona maraka profita godišnje, kako sam čuo od njih.

PCPress.rs Image

3.Koje su to ključne stavke za dugoročnost i održavanje porodičnog biznisa?

Ključna reč je komunikacija. U procesu tranzicije sa prve na drugu generaciju ključna je jasna komunikacija između osnivača i naslednika, kao i između naslednika. Šta ko od zainteresovanih strana hoće, šta ne želi, gde se vidi u budućnosti, koje odgovornosti je spreman da preuzme… Preozbiljne su sve ove teme da bi se o njima razgovaralo ad hoc i „onako usput“. Važna je forma u kojoj se proces komuniciranja odvija i u tu svrhu se pokreće Porodični forum ili savet. Porodični forum su praktično sastanci članova porodice koji imaju jasno definisan dnevni red, učestalost održavanja, pravila rada i na kojima se nadgleda poslovanje kompanije i komunicira o relevantnim temama koje se tiču odnosa između članova porodice i kompanije. Ključ dugovečnosti porodičnih kompanija nalazi se u otvorenoj i konstruktivnoj komunikaciji. U protivnom osnivači rizikuju da nakon njihovog uspešnog poslovnog života ostane propala kompanija i posvađana deca, što siguran sam niti jedan od njih ne želi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PC Press (@pcpressrs)

Samo uživo, bez kamera!

Kako bismo obezbedili uslove za iskrenu i otvorenu diskusiju program ovog seminara neće biti snimljen niti prikazan na online kanalima – jedini način da čujete naše priče je prisustvo uživo.

Detalje pogledajte na sajtu BIZIT seminara i prijavite se već sada na ovom linku, označite 13. april kao dan važan za budućnost vaše kompanije.

Vidimo se na BIZIT seminaru!

Facebook komentari: