Da li bi Air Serbia mogla da bude samoodrživa kompanija?

Etihad je, za sada, ostao u dve kompanije koje imaju jaku finansijsku podršku matičnih državaAir Serbia i Air Seychelles. Naime u Alitalia-i, Darwin-u i u Air Berlin-u Etihad je imao vrlo jak uticaj, te je tvrdio da će njegovi stručnjaci ove kompanije da pretvore u profitabilne, prvenstveno kroz sinergiju sa ostalim članovima grupacije. Budući da je Swissair ranije bankrotirao zbog sličnog načina investiranja u propale kompanije, a Lufthansa odustala od najavljenih kupovina, to je izgledalo kao malo verovatno.

Kompanija koja je jedina pokazala oporavak bez jake državne pomoći je indijski Jet Airways. Indikativno je da Jet nije poslušao insistiranje Etihada da svoje letove i konekcije prema Americi radi preko Berlina, Dizeldorfa ili Rima, nego se, uz veliko protivljenje Etihada, odlučio za Amsterdam i saradnju sa KLM-om. Čini se da je upravo ta “neposlušnost” u odnosu na Etihad održala Jet u životu.

Etihad je zbog takvog načina poslovanja doveo u pitanje sopstvenu egzistenciju, pa je kompanija u 2017. godini pokazala loše rezultate. Prihodi su bitno manji – 8,4 milijarde dolara, naspram devet milijardi prihoda iz 2015. godine, LF je pao za 0,8 procentnih bodova – sa 79,4 na 78,6%, broj aviona je sa 121 došao na 119, a sve to uz povećanja broja putnika, RPK i ASK. Etihad je tako došao do gubitka od 1,9 milijardi dolara za samo godinu dana.

Pročitajte i:  Etihad u ozbiljnim finansijskim problemima

U januaru se spekulisalo kako bi Air Serbia mogla da postane kolateralna šteta ovakvog poslovanja. Budući da Etihad sada menja strategiju, postavlja se pitanje da li će Air Srbija ostati jedina evropska kompanija u njegovom sastavu. Budući da bi nova strategija Etihada mogla da dovede do odustajanja od svih investicija, osim one koja bi obezbedila njegovu egzistenciju. Stručnjaci kažu da je još uvek daleko realnije da Etihad ostane u Air Serbia-i, ali bi kompanija morala da ima rešenje ukoliko Etihad nastavi sa povlačenjem svojih investicija. Ukoliko Etihad ostane, srpskoj kompaniji bi trebalo da bude jasno da će sledeće godine uslovi produžavanja ugovora biti daleko teži za Srbiju.

U slučaju povlačenja iz Air Serbia-e Etihad ima pravo da naplati 40 miliona dolara konvertibilnog zajma koji je dao Air Serbia-i. Veći problem je pitanje 10 Airbus-a A320neo, koje je Air Serbia naručila preko Etihada, a koji po kataloškoj vrednosti vrede 1,08 milijardi dolara. Čak i sa popustima koje je Etihad dobio na veličinu narudžbine ovde se radi o iznosu od oko 700 miliona dolara. Etihad ponavlja svoju privrženost projektu Air Serbia, te da ne razmišlja o izlasku, ali je pre samo par meseci isto govorio i za Darwin, Alitalia-u i Air Berlin.

Iako su rezultati Air Serbia-e znatno bolji nego prethodne godine, te je 2016. godine povećala broj code share ugovora, a iste je potpisala i sa četiti nove kompanije: El Al, Montenegro Airlines, Air Sheychelles i NIKI, postavlja se pitanje da li je kompanija samoodrživa. Činjenica da država Srbija finansira Air Serbia-u značajnim sredstvima, koja su 2016. godine bila bitno manja nego prethodnih godina, ali se još uvek radilo o skoro 42 miliona evra. Po budžetu Srbije za 2017. godinu Air Serbia bi trebalo da dobije sredstva po dva osnova – prvi je pomoć kompanijama među kojima je taksativno navedena i Air Serbia, a drugi je iznos za plaćanje garancija Srbije za zaduženja Air Serbia. Ova stavka ne bi smela da uključuje pokrivanje starih dugova Jata.

Pročitajte i:  Vlada novi menadžer Air Serbia od 2019.

Drugi problem je kreditna zaduženost kompanije Air Serbia, koja u poslednje vreme uzima vrlo visoke kredite. U finansijskom izveštaju za 2015. godinu vidljivo je da je Air Serbia od Etihad Partners-a uzela kredit u visini od 56,5 miliona dolara. Godišnja kamata je 6,96%, uz kvartalno uvećanje od 0,17%. U isto vreme Etihad je izdao obveznice u vrednosti od 700 miliona dolara za sebe i partnere u EA Partners-u, i to na pet godina po kamatnoj stopi od 6,87%. Onda je izdao još jednu seriju obveznica u martu 2016. godine, a u vrednosti od 500 miliona dolara, uz kamatnu stopu od 6,75%. Od tog dela Air Serbia bi trebalo da dobije kredit u visini od 63 miliona dolara, od kojih je nakon Etihad-ove provizije Air Serbia isplaćeno 58,9 miliona dolara. U januaru 2017. godine Air Serbia je od Fonda za razvoj Republike Srbije dobila kredit od 16,5 miliona dolara.

Prema stručnjacima 2017. godina je prelomna u poslovanju Air Serbia. Ne samo da mora da posluje sa skromnijim sredstvima koja će dobijati od države, nego je i okruženje bitno lošije. Brojni code-share ugovori sa Air Berlinom i Alitalijom se dovode u pitanje. Ipak, to znači i mogućnost veće saradnje sa drugim partnerima Etihada, prvenstveno KLM-om i Air France-om. U pitanje se dovodi i školovanje kadrova, ali i održavanje A330 koje se radilo u Nemačkoj i Italiji. Kompanija će imati i problem preusmeravanja putnika iz SAD-a, jer više neće moći da koristi 10 dnevnih linija Air Berlin-a i Alitalia-e. U slučaju povlačenja Etihada iz Air Serbia-e na njegovo mesto bi mogao da dođe Hainan, koji mnogo investira u brojne avio-kompanije izvan Kine. Hainan je već sada sa Etihadom u ozbiljnoj saradnji, a preuzeo je i SR Technics od Abu Dhabi fonda Mubadala (isti vlasnik kao i Etihada).

Pročitajte i:  Etihad u ozbiljnim finansijskim problemima

Posao menadžmenta kompanije Air Serbia je da kompaniju učini samoodrživom, što ona sada ni izbliza nije, te da se profit više ne temelji na subvencijama države, s obzirom na to da su tu Srbiji manevarske pozicije bitno otežane.

Izvor: seebiz/Tango Six 

Facebook komentari: