DIDS2018 – o internet identitetu ličnosti, digitalizaciji i očuvanju baštine i digitalnom poslovanju

Deveta godišnja konferencija o internetu u Srbiji – DIDS 2018, pod sloganom „Čuvari internet identiteta“, održana je 6. i 7. marta u organizaciji Fondacije „Registar nacionalnog internet domena Srbije“ (RNIDS). Oko 450 posetilaca i preko 2000 gledalaca online prenosa pratilo je predavanja i panel diskusije sa 16 stranih i domaćih stručnjaka o aktuelnim temama iz digitalne sfere, kao što su zaštita podataka o ličnosti u svetlu GDPR-a, uloga digitalizacije u očuvanju nasleđa i značaj online prisustva za poslovanje.

Na prvom tematskom bloku „Sajber ličnost“ pokrenuta je polemika o pravnim aspektima zaštite privatnosti na mreži i novinama koje donosi stupanje na snagu Opšte uredbe o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR) u zemljama Evropske unije. Tomas Rikert, predsedavajući Foruma za nazive i brojeve u Udruženju internet industrije „Eco“ rekao je da se uticaj GDPR-a proteže i na one koji sarađuju sa EU, kao i na privredne subjekte koji nude svoje usluge ili proizvode na toj teritoriji, pa tako i na srpske programere, firme i outsourcing agencije. On je pojasnio da EU nije mogla da obaveže samo svoje kompanije na poštovanje ovih pravila jer bi izgubile konkurentnost na tržištu. Zato će sve svetske firme koje posluju na evropskom tržištu morati da poštuju GDPR. A pošto je ceo svet povezan, uticaj Uredbe će uskoro biti globalan.

Pročitajte i:  Matić: U prvih šest meseci izvoz u IT sektoru milijardu evra

Lične podatke svakako treba štititi ali bi, sa druge strane, oni koji imaju veliki društveni značaj poput kulturnih i naučnih sadržaja, trebalo da budu dostupniji široj populaciji, zaključak je drugog tematskog bloka „Digitalno nasleđe“. Internet je i naučnicima omogućio bolje povezivanje i razmenu iskustava. „Za Srbiju je značajna činjenica da digitalizacija malim zemljama pomaže u razvoju nauke bez potrebe za ulaganjem u skupu i glomaznu opremu“, istakao je Nikola Božić, programski direktor Istraživačke stanice Petnica, i dodao da je ovo najbolji primer kako se tehnologija može iskoristiti za demokratizaciju nauke.

Istraživanje „Indeks digitalne vitalnosti mikro, malih i srednjih preduzeća u Srbiji 2017“, koje je predstavljeno u trećem tematskom bloku „Online poslovanje“, pokazalo je da je u Srbiji je indeks prisustva mikro, malih i srednjih preduzeća na internetu veoma nizak – 11 od ukupno 100 poena. Najčešći kanali komunikacije za ove kompanije su web sajtovi, koje poseduje 45 odsto anketiranih preduzeća, Facebook stranice (28 odsto), dok manje od pet odsto kompanija ima Twitter, LinkedIn, analitiku onlajn poslovanja, mogućnost onlajn kupovine, YouTube nalog, mobilnu aplikaciju i blog. Zanimljivo je da više starijih firmi, osnovanih devedesetih godina, ima veb sajtove nego onih mlađih, što je neočekivan rezultat ako se pretpostavi da njih vode pripadnici novih generacija. Od ukupnog broja ispitanih kompanija, 79 odsto ima .RS domen, što ne čudi jer u njega 72 odsto potrošača ima veliko poverenje.

Facebook komentari: