Električni automobil, novo čudo tehnike ili novi standard?

Teorija električnih ili automobila budućnosti, kako ih mnogi nazivaju, nastala je davno, uporedo sa idejom o motornim vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem. Iako se verovalo da će biti usvojen električni pogon automobila, primat su preuzeli motori sa unutrašnjim sagorevanjem jer su tržištu u tom trenutku mogli da obezbede traženu brzinu i snagu, a bili su i jeftiniji.

PCPress.rs Image

Srećom, danas je situacija malo drugačija i električni automobili sve više postaju naša stvarnost. „Vozila na struju“ postaju sve interesantnija na mnogim tržištima, uključujući i Srbiju, a razlozi za kupovinu, pored očuvanja životne sredine i ekonomičnijeg punjenja, brojni su:

  • Ova vozila su skoro bešumna i ne doprinose „zagađenju“ bukom;
  • Ne ispuštaju štetne materije sagorevanjem i tako ne zagađuju vazduh;
  • Fleksibilno i jednostavno punjenje: automobil možete da punite na poslu ili kod kuće, jer je potrebna jedino slobodna utičnica;
  • Manje popravki zbog smanjene mogućnosti mehaničkog kvara;
  • Lakši za održavanje;
  • Ekonomičniji na duže staze.

Našom zemljom već krstari druga generacija električnog VW Golf‑a koja je ovog puta bazirana i na unapređenoj generaciji postojeće serije sedam. Mnoge stvari su unapređene: jačina baterija deklarisana je na nivo od 35,8 kWh, dok je snaga agregata podignuta na 100 kW, što je lako preračunati u 136 KS. Uz pomoć ovih performansi vrlo jednostavno možemo odrediti realnu moguću kilometražu, vreme punjenja akumulatora i cenu potrošnje.

Pročitajte i:  Volkswagen i Mobileye saradnja za autonomna vozila

PCPress.rs Image

Ekonomičnost bez kompromisa

Kod električne energije sve je strogo definisano, snaga električnog motora u kW jednaka je proizvodu napona mreže (220 V) i jačine struje (A). Potrebna su skromna 2,2 kW snage, ali i gotovo 18 časova punjenja, kako bismo napunili svih 35,8 kWh kapaciteta, ukoliko raspolažemo punjačem baterija od 10 A. Svakim snažnijim punjačem to se vreme skraćuje u proporciji sa snagom punjača, te je s punjačem od 180 A, e‑Golf spreman za pokret već posle 45 minuta.

Korisnici najčešće danju koriste vozilo, a noću ga dopunjuju po jeftinijoj tarifi struje. Ekonomičnost e‑Golf‑a dokazaćemo na sledećem primeru: punjaču od 10 A koji se isporučuje serijski uz e‑Golf potrebno je oko 10 časova punjenja za pun potencijal baterije, za šta se koristi oko 25 kWh električne energije. Ako stavimo proračun na papir, shvatićemo da nas takvo punjenje na kraju staje 125 dinara ili 1 evro. Dodatna pogodnost je što nam je za punjenje dovoljna obična utičnica.

Što se tiče godišnjeg proseka koji je relevantan za sve korisnike, e‑Golf sada pokriva i preko 200 kilometara u svakodnevnoj vožnji s jednim punjenjem baterije, a sve u zavisnosti od stila vožnje, upotrebe klima‑uređaja i drugih parametara. Ono što takođe može biti zanimljiva informacija zaljubljenicima u kvalitetnu vožnju jeste činjenica da e‑Golf ubrzava do 100 km/h za 9,6 sekundi.

Pročitajte i:  Volkswagen će integrisati ChatGPT u svoja nova vozila

PCPress.rs Image

Najnovija tehnologija i najbolji sistemi podrške karakterišu novi e‑Golf model. Navigacioni sistem Discover Pro nudi inovativnu kontrolu gestovima koja omogućava promenu radio‑stanica ili regulisanje osvetljenja samo pokretom ruke, dok glasovne komande reaguju na ime ulice i sistem izračunava rutu prema instrukcijama. Sistemi podrške za parkiranje, saobraćajne zastoje, kontrolu brzine i naglo kočenje prava su pomoć svakom vozaču i dozvoljavaju mu da konačno bude opušten na prepunim gradskim ulicama.

Posebno je interesantno što e‑Golf nije izgubio ništa od svoje proverene udobnosti pri vožnji i prepoznatljivog dizajna. Uz LED farove koje karakteriše mala potrošnja električne energije, izgled dobija novu, tehnološku notu. Plavi dizajnerski elementi i aerodinamična optimizacija takođe mu daju poseban pečat.

I pored brojnih prednosti, postoje realna ograničenja koja i dalje usporavaju usvajanje koncepta električne mobilnosti. Jedan od njih je cena, koja je (uslovno govoreći) visoka pri samoj kupovini. Posebno znajući da se e‑automobili umnogome isplate u odnosu na standardne, početnu cenu e‑modela ne treba direktno upoređivati sa cenom odgovarajućih modela s klasičnim pogonom. Rećićemo da početna cena e‑Golf modela kreće od 40.000 evra.

Pročitajte i:  VW EV “ne može da održi korak” u Kini

Na postavljanju punjača u našoj zemlji intenzivno se radi, čemu posebno doprinosi kompanija Porsche SCG koja je generalni zastupnik marke Volkswagen. Spremni da se uključe u projekte ove vrste, postavili su punjač za korisnike e‑vozila na Zrenjaninskom putu 11, gde se i nalazi Volkswagen ovlašćeni prodajno‑servisni centar Porsche Beograd Sever.

volkswagen.rs/novi‑e‑golf

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: , , ,