BIZIT 2024

ICT ekosistem infrastruktura i aplikacije

Aplikacije i usluge danas diktiraju strategiju i arhitekturu data centara. Aplikacije se menjaju, pa i data centri ne mogu da ostanu statični. Za kvalitetnu ponudu usluga osvežavanje infrastrukture data centra potrebno je veliko iskustvo, te resursi za brz i stručan odziv na zahteve korisnika…

PCPress.rs ImagePitanje da li je mušterija uvek u pravu, odnosno da li korisnik diktira potrebe tržišta, postalo je neočekivano kompleksno u eri inoviranih IT usluga. Korisnik je dospeo u centar eruptivne ponude aplikacija na svim, pa i virtuelnim, platformama, od klasičnih računarskih do mobilnih uređaja i različitih interfejsa za igre. Ekspanzija je nagla, bez obzira na to da li je reč o industriji zabave, socijalnim mrežama, virtuelnoj realnosti ili daljinskoj hirurškoj intervenciji, o bankarskim ili telekomunikacionim uslugama. Ipak, korisnik u stvari nije ni sanjao kakve će sve aplikacije poželeti, te izgleda da smo i snove o budućnosti u tehnološkom i donekle u socijalnom domenu predali „stručnijim“ faktorima, u specifičnom outsourcing‑u. Zauzvrat, dojučerašnji pasivni konzument danas je u poziciji da startup preduzećem s dobrom idejom i resursima pristupačnim kroz umrežavanje realizuje kvalitetan biznis skoro bez početnih sredstava i uz minimalne rizike. S druge strane, veliki pružaoci usluga, pre svega telekomunikacionih i finansijskih, postali su istovremeno i korisnici usluga.

U ovom dinamičnom okruženju treba proceniti i rizik poslovanja, prevashodno održavanja, odnosno postoji li garancija dostupnosti i performansi korišćenih resursa. Pitanja su brojna, počev od vlasništva nad kritičnom infrastrukturom, preko optimizacije troškova održavanja do integracije aktivnosti održavanja sa always‑on IT infrastrukturom i procesima.

Aplikacije diktiraju

Pokretačka snaga ciklusa svih promena potiče od potreba artikulisanih kroz bezbrojne, raznorodne aplikacije. Aplikacije i usluge danas diktiraju strategiju i arhitekturu data centara, odnosno infrastrukture – zato se ona tako dinamično menja. Ne samo operacije već i dimenzije, pozicioniranje i potrebe za sve većom fleksibilnošću od sada predstavljaju osnovne karakteristike data centra budućnosti. Trendovi aplikacija na mobilnim platformama i outsourcing operacija u cloud, na primer izmeštanje vlasništva infrastrukture kroz Infrastructure as a Service (IaaS), predstavljaju nove modele poslovanja u potrazi za kvalitetnom i ekonomičnom razmenom vrednosti između poslovnog korisnika i provajdera novih usluga.

Pročitajte i:  Otkriveno preko 280 opasnih Android aplikacija

Strateške promene, kao što su odustajanje poslovnih korisnika od vlasništva nad data centrima i outsourcing data centara, fokusiranje na aplikacije taktičkim pravcima koje  Gartnerje definisao (pogledajte https://goo.gl/tVao6d) do 2020, na primer, formiranje usluge Data Center as a Service (DCaaS) koja je oslobođena od vlasništva infrastrukture data centra, podrazumevaju i trendove na polju organizacionih promena. Taktički, koliko su IT delatnost i znanje postali neophodni u praktično svakom poslu, toliko je, zauzvrat, IT sektor manje svoj gospodar, već je prihvatio ulogu koju mu nameće poslovna strategija osnovnog biznisa. Još jedan taktički pravac koji ima veliki potencijal, prema Gartner‑u, jeste upravljanje uređajima preko Interneta, već prisutni Internet  stvari (IoT).

PCPress.rs ImagePlima najavljenih i aktuelnih promena neumitno utiče i na pojavu novih uloga u IT segmentu. Na primer, u modelu Data Center as a Service, IT treba da pruži odgovarajući servis, na traženom mestu od najboljeg provajdera – IT postaje agent, a tu ulogu Gartner prepoznaje kao brokersku, IT cloud broker. Uloga brokera je klasično i neophodno posredovanje između korisnika i pružaoca usluge. Pri korišćenju data centara insistira se na daljem smanjenju operativnih troškova, sada kroz suzbijanje slobodnih kapaciteta data centra, njegove maksimalne iskorišćenosti i gustine resursa. Razmišlja se i više nego do sada o svakoj dimenziji optimizacije. Temu održavanja ovakvi organizacioni uslovi čine dodatno kompleksnijom dok njena kritičnost raste.

Granice se brišu

U ICT sektoru u Srbiji i regionu, poslednjih godina primetna je ponuda novih usluga uz stalno unapređenje fizičkih resursa mreže, regionalno objedinjavanje, akvizicija lokalnih kompanija i operatora i objedinjene ponude usluga. I dalje postoji težnja ka smanjenju kapitalnih troškova, ali operativni troškovi kao kriterijum pri nabavkama često ostaju u drugom planu.

Pročitajte i:  Paneli na usijanom limenom krovu

I pored određenog kašnjenja, zbog znatno manje potražnje za kapacitetima kao i konkurentnosti i ekonomske snage poslovnih sistema kod nas, infrastruktura data centara je poslednjih godina fizički značajno uvećana. Izgrađeni su brojni rezervni data centri (Disaster Recovery DC), što zbog regulative kod banaka, što zbog konkurentnosti brenda, odnosno radi dostupnosti infrastrukture i usluga data centra kod ICT i telekomunikacionih provajdera. Pružaoci usluga data centara koji su bili na prvom talasu ugovorili su Disaster Recovery ili smeštaj dela kapaciteta u inostranim data centrima, uz ugovorene stroge zahteve bezbednosti podataka, odziva, kapaciteta servisa i infrastrukture.

Ponuđači IT infrastrukture – servera, komunikacione opreme, storidža, kao i osnovne infrastrukture data centra prihvataju novi fokus, koji će se dugoročno realizovati kroz kvalitet usluge meren dostupnošću, agilnošću i prilagodljivošću promenljivim potrebama. Preglednost i mogućnosti upravljanja i predviđanja postaju sve važniji alati koji obuhvataju u jednoj slici procesorske i druge resurse IT opreme, komunikacionu infrastrukturu, kao i osnovnu fizičku infrastrukturu data centra koja podrazumeva prostor, bezbedno napajanje električnom energijom i preciznu klimatizaciju. Poseban izazov predstavlja usklađeno sagledavanje i predviđanje svih pomenutih resursa koji zajedno učestvuju u kvalitetu usluge koju korisnik data centra nudi svom ciljnom tržištu.

Ciljevi, rizici i vrednosti

U zajedničkom interesu i deljenoj odgovornosti IT i sektora održavanja, pa i upravljanja zgradom kroz BMS (Building Management System), ovi zadaci ostvaruju se inovativnim uslugama, takođe po principu outsourcing‑a, ponudom brige o infrastrukturi i preventivnog pa čak i prediktivnog održavanja opreme, kao i predviđanja potrebnih proširenja, preseljenja, gašenja ili smanjivanja svakog pomenutog resursa. Potrebno je značajno iskustvo u projektovanju, izgradnji i održavanju data centara u inovativnim korisničkim vertikalama, kao što su to ICT i finansijske institucije.

Praćenje svetskih trendova moguće je i kod nas razumevanjem suštine ciljeva poslovnih korisnika i saradnjom s globalnim vendorima infrastrukture koji se orijentišu na objedinjeno upravljanje kompletnim data centrima, prvenstveno kroz softverska rešenja uz neprekidno prikupljanje podataka od IT hardvera, fizičke infrastrukture i senzora koji mere parametre fizičkog okruženja. Najbolje rezultate daje prediktivno održavanje sa analizama. Vrednost prediktivnog održavanja ogleda se u visokoj efikasnosti i ekonomičnosti troškova čak i u odnosu na preventivno održavanje, najnižu stopu otkaza opreme, odnosno najviši nivo dostupnosti resursa. Uz promenljive tehničke zahteve, tržištu je neophodan i što fleksibilniji model finansiranja koji prati strategiju ulaganja srazmerno stvarnoj iskorišćenosti resursa.

Pročitajte i:  Srbija nastavlja trend rasta u IKT sektoru!

Za kvalitetnu ponudu usluga održavanja infrastrukture data centra potrebno je veliko iskustvo, resursi za brz i stručan odziv sa odgovarajućim znanjem o preventivnim merama i alatima za dijagnostiku. Pri izboru adekvatne ponude, treba odrediti jasne ciljeve i obaviti skrining lokacije. Radi fleksibilnosti, proces inoviranja usluga treba predvideti već u početku. Kvalitetna podrška u segmentu održavanja pruža poslovnim korisnicima kroz SLA ugovor garantovan nivo pouzdanosti, neprekidnost poslovnih procesa i posredno, uštede i učvršćivanje brenda. Ako ovaj segment nije s pažnjom organizovan, vrebaju brojne pretnje a posledice u vidu vrednosti gubitaka ne mogu da se predvide. Na konkurentnom tržištu usluga data centra kao kolokacije, velika šansa za konkurentsku prednost među provajderima može da se realizuje baš kvalitetnim preventivnim održavanjem infrastrukture.

Promene u potrebama ICT resursa i usluga velike su i trajne. Ekspertiza i iskustvo vredniji su nego ikada. Šarolika, geografski neograničena ponuda tehničkih resursa predstavlja šansu, ali i opasnost za pružaoca usluga data centra, pa je za kvalitetno održavanje takođe neophodno znanje integratora koji je specijalizovan za zaokruženu ponudu infrastrukture, nadzora i upravljanje, s dubokim razumevanjem višeslojne korisničke perspektive.

www.enelps.com

www.schneider‑electric.com

www.apc.com

Sanja Milovanović

(Objavljeno u PC#241)

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: , , , , , , , , , , ,