IT u Zlatiborcu

Kako je Zlatiborac od male porodične sušare prerastao u moćnu kompaniju koja izvozi na deset tržišta? Rastu je značajno pomogla primena savremenih tehnologija, o čemu razgovaramo s Nemanjom Kneževićem, direktorom Sektora marketinga i razvoja.

Nemanja Knežević — direktor Sektora marketinga i razvoja, Zlatiborac

Zlatiborac je danas itekako prepoznatljiv brend, ali i kompanija sa nesvakidašnjim spojem tradicije sa savremenom tehnikom i tehnologijom. Koliko je u razvoju branda imala uticaj tradicija, a koliko savremena tehnika i tehnologija?

Kompanija Zlatiborac je nastala očuvanjem vekovne tradicije pripremanja suvomesnatih proizvoda na području Zapadne Srbije – uz zlakusku grnčariju, ovo je najstariji očuvani zanat. Tradicija je neodvojiv deo identiteta Zlatiborac brenda. Ona je njegova suština i to je vidljivo i u korporativnom nastupu u kom se vrlo pažljivo i sa velikom posvećenošću biraju elementi vizuelnog identiteta, koji su nadahnuti pre svega tradicijom i prirodnim ambijentom koji nas okružuje.

O ovome najbolje svedoče elementi koji čine prepoznatljiv grafički žig kompanije Zlatiborac. Sto trideset godina porodične tradicije pripreme suvomesnatih delikatesa i izuzetno geografsko podneblje zlatiborskog kraja, poznatog po čuvenim suvomesnatim proizvodima, podstakli su vizuelni identitet kompanije. Zelenilo Zlatibora i karakteristični pejzaž seoskog domaćinstva čine grafizam koji potrošači prepoznaju kao neizostavni deo identiteta ovog autentičnog srpskog brenda, koji svojim prirodnim elementima pokazuje i tri osnovne vrednosti brenda: bliskost sa prirodom, poštovanje tradicije i posvećenost vrhunskom kvalitetu proizvoda.

Sa druge strane, kontinuirano investiranje u tehnologiju i optimizaciju proizvodnih kapaciteta nedvosmisleno ukazuju na težnju kompanije da u proizvodnji autentičnih proizvoda primeni savremenu tehnologiju u cilju postizanja vrhunskog kvaliteta, automatizacije proizvodnog procesa, visokog nivoa higijene u oblasti mesne industrije i bezbednosti proizvoda, bez narušavanja tradicionalnih receptura. Nove tehnologije su nam, pored toga, omogućile i proširenje proizvodnog asortimana i ulazak u novu kategoriju mesnih prerađevina.

Na koji način kombinujete savremena znanja i naučne metode sa tradicionalnim iskustvima u stvaranju finalnog proizvoda?

Zlatiborac je jedna od retkih kompanija, ne samo u Srbiji nego i u svetu, koja je uspela da tradicionalni način proizvodnje i sušenja mesa na bukovom drvetu ugradi u savremeni proizvodni pogon. Od male porodične sušare prerasli smo u proizvodni kompleks izgrađen u skladu sa najvišim svetskim standardima za proizvodnju hrane. U kompleksu koji se prostire na više od 40.000 kvadratnih metara, u 39 tradicionalnih sušara, spoj kvalitetnih sirovina, najsavremeniji proces proizvodnje ukslađen sa najznačajnijim svetskim standardima HACCP, HALAL, IFS, i recepti predaka doneli su vrhunski kvalitet. To je tajna formula spoja tradicije i modernih tehnologija u Zlatiborcu.

Potvrdu uspešnog spoja tradicije i moderne tehnologije dobili smo od niza referentnih naučnih institucija za ocenu bezbednosti i kvaliteta proizvoda iz zemlje i inostranstva.

Koju savremenu tehnologiju u ovom momentu koristi Zlatiborac i kakvi su dalji planovi za unapređenje proizvodnje?

Rekao bih da je Zlatiborac uvek išao ispred svog vremena i pratio tržišna dešavanja, pa su se samim tim često rađale ideje i potrebe za novim projektima, investicijama i tehnologijama, gde smo u dosadašnjem periodu dosta toga ostvarili. Veoma smo aktivni u oblasti istraživanja novih tehnologija proizvodnje, novih ukusa, redizajna ambalaže, tehnologije kvaliteta pakovanja, pa će i period pred nama biti obeležen ovim i drugim novinama. Naravno, sve ove tehnološke novine ne bi bile moguće bez angažovanja savremene i adekvatne tehnike i opreme za koju smo izdvojili značajna investiciona sredstva.

Proizvodni kapaciteti opremljeni su najsavremenijim mašinama renomiranih svetskih proizvođača čime smo omogućili automatizaciju mnogih procesa. Bez obzira na našu težnju da uz pomoć modernih tehnologija automatizujemo proizvodni proces, još uvek se u značajnom procentu oslanjamo na ljudski faktor, budući da je to jedini način da sačuvamo osnovne postulate naše tradicionalne recepture.

U kojoj meri se prilagođavate zahtevima tržišta, i da li u ovom momentu dajete prioritet tradicionalnoj proizvodnji ili novim proizvodima?

Potrošači se nalaze u centru pažnje svih naših poslovnih aktivnosti u cilju stvaranja superiorne vrednosti za njih i prilagođavamo se njihovim potrebama, odnosno potrebama tržišta. Svaki proizvod ima svog potrošača, stoga ne možemo reći da postoje proizvodi kojima dajemo prioritet u odnosu na druge, budući da nam je svaki potrošač podjednako važan. Proizvodnja tradicionalnih suvomesnatih proizvoda je naš identitet i naša dugogodišnja pasija, posao kojim se bavimo već više od dve decenije, dok je proizvodnja polutrajnih proizvoda nadgradnja i novi poslovni poduhvat kom pristupamo sa mnogo posvećenosti.

Da li optimizujete vaše investicije, kako ne bi došli u situaciju da se preinvestirate?

Svaka uspešna kompanija optimizuje svoje investicije, tako je i u slučaju Zlatiborca.

Kako potrošači reaguju na vaše nove proizvode, da li ste zadovoljni plasmanom?

Kompanija Zlatiborac je već četvrt veka prisutna na tržištu i beskompromisnim insistiranjem na kvalitetu proizvoda uspeli smo da izgradimo odnos poverenja sa svojim potrošačima. Sredinom prošle godine okončali smo za nas jako važan investicioni projekat i na tržište lansirali kategoriju polutrajnih suvomesnatih proizvoda: viršle, kobasice za pečenje i kuvanje, šunke i parizere i dimljene polutrajne proizvode. Ovaj portfolio objedinjuje 30 proizvoda. Sva svoja iskustva i znanja stečena za 25 godina proizvodnje trajnih suvomesnatih proizvoda preneli smo i u segment polutrajnih proizvoda i to je nešto što su naši potrošači prepoznali. Zadovoljni smo plasmanom i reakcijama potrošača.

Da li planirate da otvorite online shop?

Ako smo nekada govorili da je e‑commerce budućnost, danas možemo da kažemo da je to naša realnost. Ono što je veoma važno za sve učesnike u tržišnoj utakmici je umeće prepoznavanja percepcije potrošača. Drugim rečima, važno je da kompanije prepoznaju za koje proizvode i usluge su potrošači spremni da pređu na on‑line kupovinu i kako vrednuju alternative pri on‑line kupovini. Moramo se dobro upoznati sa shemom odlučivanja potrošača u on‑line okruženju, ali i kulturološkim kontekstom i navikama potrošača kojima nudimo svoje proizvode i usluge.

Moramo znati da li je naš proizvod i/ili usluga spremna za prelazak u on‑line prodavnicu i, ako sada nije, kada će biti pravi trenutak za to. Našom „Razvojnom platformom 2030“ e‑commerce je definisan kao sastavni deo poslovanja.

Gde sve izvozite vaše proizvode i kakvi su vam dalji planovi u tom pravcu?

Kompanija trenutno posluje na deset izvoznih tržišta, sa stalnom tendencijom širenja broja zemalja u koje izvozimo. Svako tržište ima svoje osobenosti i mora mu se pristupiti s mnogo pažnje. Zlatiborac već dugo posluje na tržištima u regionu: Crna Gora, Bosna i Hercegovina, Makedonija. Naša kompanija je nedavno aplicirala i ispunila sve tražene kriterijume i postavljena je na listu odobrenih izvoznika na tržište EU i u ovom trenutku izvozimo na tržišta Švedske i Austrije, dok aktivno razgovaramo sa zainteresovanim uvoznicima još nekoliko zemalja EU. Od pre nekoliko godina aktivno izvozimo na tržišta Iraka, Kazahstana, Belorusije i Rusije, dok smo početkom prošle godine u Moskvi otvorili ćerku‑kompaniju Zlatiborac trejd, sa zadatkom da unapredi tržišnu poziciju Zlatiborac proizvoda u Ruskoj Federaciji. Naš brend je, takođe, došao u fokus interesovanja UAE i Kine i u toku su aktivnosti u vezi sa usaglašavanjem izvoznih procedura.

(Objavljeno u PC#246)

Facebook komentari:
Kaspersky Lab
Tagovi: