Ivek Van Đorđević (Kazna za uši), o muzici i računarima

Beogradska grupa Kazna Za Uši nastala je 1986. godine. Njihov prvenac, singl “Deri kamen”, bio je u to vreme apsolutni kultni hit među nezavisno orijentisanim mladim naraštajima. Svoj muzički stil opisuju kao "ekstremno garažni rok". Bend se istakao pobedom na zaječarskoj Gitarijadi, osvojivši nagradu za najbolji nastup, a ujedno na Festivalu Brzi Bendovi Srbije, Ivan Đorđević "Ivek", osnivač benda je proglašen za najboljeg gitaristu, dok je pesma “Koska” je proglašena za rok’n’rol himnu Srbije.

Kazna-za-usi-05

Tokom leta 1992. Godine izdaju svoj debi album “Ispod zemlje” sa istaknutim numerama "Koska", "Rođen Lud" i "Kad budeš mrtav i beo". Njihov drugi album – Izliv radosti, napad sreće sadrži i materijal snimljen uživo u SKC-u ali i novi studijski materijal. Bend se takođe pojavio na kompilaciji raznih umetnika Radio Utopia (B92: 1989-1994.) sa numerom "Poklon", kao i na unpluggedalbumu sa festivala „Bez struje“ održanog u beogradskom Sava Centru u januaru 1994, skupa sa numerom "Ovde, Ovde". U aprilu 1995, bend je održao četiri koncerta u Sloveniji nakon čega su napravili pauzu u radu. Povratnički koncert je održan u KST-u julu 1997. Sa basistom Milanom Popovićem, bend je snimio album “Zauške”. Nakon izdavanja albuma, bend je prestao da postoji.

U novembru 2006, bend se ponovo okuplja povodom koncerta održanog na Akademiji u cilju proslave 20. godišnjice formiranja benda. Tri godine posle, u jesen 2009, bend se ponovo okuplja u sledećoj postavi: Ivan Đorđević (gitara, vokal), Rudolf Cibulski (bas, prateći vokal), i Milan Bjedov (bubnjevi) snimivši jednu numeru – "Bez pipanja " dostigavši peto mesto na Popboks listi singlova. U julu iste godine, bend nastupa na BELEF festivalu. Do kraja 2010, bendu se pridružio klavijaturista Boris Eftovski. U januaru 2011, singl "Bez pipanja" pojavio se na dvanaestom mestu na godišnjoj listi Popboks najboljih singlova snimljenih tokom 2010. U novembru 2013, bend je snimio pesmu "S vetrom u kosi", sa bendom Ex Revolveri, a 2014 počinje sa dugoočekivanim novim albumom “Nova zora”!

Pročitajte i:  2manydjs na Weekend Media Festivalu u Rovinju

Umetnost vs. šund

Da li je pojavom kompjutera došlo do ekspanzije loših muzičara koji su koristili programe i semplove za snimanje svoje ionako minimalističke i prizemne muzike?

Mislim da kompjuteri nemaju veze sa ostatkom pitanja.

Da li je kompjuter ubio umetnički izraz u muzici i pojavom nabeđenih muzičara doneo šund na muzičko tržište?

Kompjuteri nisu krivi za šund na muzičkom tržištu.

Analogno vs. digitalno

Da li kao muzičar možeš da čuješ razliku između analognog i digitalnog zvuka i da li misliš da tvoji slušaoci mogu isto da primete, posebno mlađi koji nisu imali prilike da slušaju ploče i trake?

Postoji razlika i ja je čujem. Mislim da će mlađe generacije sve teže i teže praviti razliku jer se uporno radi na tome da nema razlike.

Koje su po tebi prednosti digitalnog zvuka u odnosu na analogni, ukoliko ih i ima, i da li misliš da je digitalan zapis muzike doneo boljitak u toj umetnosti?

Mnogo prednosti i isto toliko mana. Korišćenje i jednog i drugog vida snimanja pomaže da se dođe do pravog rezultata na kraju.

KZU
KAZNA ZA USI
BELEF
KALEMEGDAN
23.07.2010.
FOTO Stanislav MilojkovicSnimanje na traku vs. snimanje na kompjuter

Da li misliš da se pojavom programa za snimanje muzike smanjila potražnja "dobrih" muzičara, s obzirom da je tako lako odsvirati i ponoviti ono što se pogreši, i da li misliš da sada svako može da bude studijski muzičar, bez obzira da li je kvalitetan instrumentalista (počevši od bubnjara svi instrumentalisti polako postaju višak) ili još gore vokal (danas svako može da peva)?

Pročitajte i:  Winamp 5.8 Beta nas vraća u prošlost

Ne mislim da se pojavom programa za snimanje muzike ista loše desilo, naprotiv čini mi se da je više ljudi uključeno u stvaranje muzike.

Koliko je moguće napraviti dobar snimak muzike kod kuće na računaru, ukoliko se setimo kakvi su se sve instrumenti, sprave, prostorije pa i sami muzičari nekada koristili za isto?

Moguće je u kućnim uslovima napraviti odlične snimke, pitanje je samo na koji način to radim.

Sviranje vs. programiranje

Da li je elektronska muzika stvarno muzika, da li ona kao takva zapostavlja osnovnu karakteristiku te umetnosti koju upravo donosi svaki instrumentalista po svom osećaju, daru, sluhu pa na kraju i decenijama vežbe, učenja i živog izvođenja?

Elektronska muzika je izvršila ekspanziju nad svim drugim vidovima muzike. Ali moja ćerka i porred toga upisuje muzičku akdemiju na odseku za Violončelo, a ja se i pored bavljenja rock muzikom nađem često na koncertu klasične muzike. U godinma koje su iza nas često sam posećivao kocerte elektronske muzike i provodio se sjajno. Tako da genralizovati i targovati elektronsku muziku kao glavnog krivca za šund, za mene otpada kao ideja.

Koliko kompjuter može da zameni čoveka u muzici, da li uopšte "običan" slušalac može da primeti koji je instrument na snimku uživo odsvira, a koji "otkucan" na tastaturi računara?

Pa sve ide kao tome da će moći da zameni živog čoveka, ali razlike i dalje postoje.

Nosač zvuka vs. youtube

Koliko je internet obezvredio cenu muzike i da li misliš da će autorska prava ikada biti ono što su nekad bila?

Pročitajte i:  Apple planira da omogući Shazam bez reklama

Internt nije obezvredio cenu muzike, a autroska prava u ostatku sveta i dalje hrane autore, dok kod nas određene grupacije autora i dalje žive mnogo bolje od većine. Dakle nema to mnogo veze sa intenetom nego sa sprovođenjem zakona u našoj zemlji.

Da li je "youtube" publika isto kao i hiljade ljudi na koncertu, da li oni nose istu težinu sa svojom kritikom posle odslušanih nekoliko minuta tvog rada u odnosu na ljude koji te slušaju par sati na koncertu i osećaju tvoju energiju?

Naravno da postoje velike razlike u pomenutim “ publikama” koje prate nečiji rad. You Tube, Vivo ili već, isto tako donose autorima zaradu, ali kod nas je to idalje slabo.

Plakati i mediji vs. društvene mreže

Da li danas uspešna reklamna kampanja može da se uradi bez plakata i štampanih medija?

Ne bavim se marketingom.

Da li reklama na društvenim mrežama garantuje tačan odziv one slušalačke publike koja je klikom na Going rekla da će prisustvivati koncertu?

Nisam siguran da to pokazuje pravo stanje stvari, ali jeste neki vid reklame…

Borba za RnR

Da li je bnend trenutno aktivan i šta nam novo sprema?

NOVA ZORA se zove album KZU benda koji je pred kraj prosle godine izasao. Bend je kocertno aktivan i promovise novi album.

Kazna za Uši će održati koncerte 27.02. 2015.  u Novom Sadu (Omladinski centar – CK13) i 28.02.2015. u Beogradu (Dom Omladine – Amerikana). Pre Kazne za Uši u Beogradu će se publici predstaviti i bendovi Dž!Dž! i Plišani Mališan.

Foto: Stanislav Milojković

Predrag Jovanović
Računajte na računare

Facebook komentari: