Kako su poplave izazvale #poplave

Izreka „Voda je zao gospodar, ali dobar sluga“ najbolje opisuje ono što se od 14. do 20. maja desilo na Balkanu. Katastrofa je počela obilnim padavinama, reke su se izlile i sravnile pojedine gradove u Srbiji, BiH i Hrvatskoj. Pored reka, izlilo se i ono najbolje u ljudima, koji su se neverovatnom brzinom organizovali i ujedinili da pomognu svom narodu i pokazali da solidarnost može izbrisati nacrtane granice.

Photo: sajt poplave.rs
Photo: sajt poplave.rs

S prvim talasom poplava, usledila je eksplozija informacija na svim društvenim mrežama, ali je Twitter izazvao najviše polemika u javnosti. Na Twitter-u su iz sekunde u sekundu objavljivali informacije o poplavljenim područjima, nestalim osobama, evakuisanim ljudima, potrebnom robom i namirnicama za ugrožene od poplava i rasporedu volontera. Dok su pojedini zvaničnici kritikovali Twitter zbog širenja dezinformacija, tviteraši nisu prestajali s redovnim informisanjem, pa su se grupisali organizujući humanitarne akcije širom Srbije.

Za nedelju dana objavljeno je više od 500.000 tvitova na temu #poplave, preko 450.000 na temu #volonteri i 200.000 na temu #SerbiaFloods (Izvor: tvitni.me*) a pomoć je stizala iz svih delova sveta. Nekoliko hiljada volontera se svakodnevno samoangažovalo u pomaganju raseljenim licima, pravljenju nasipa, razvoženju robe i namirnica. Čak su i zaposleni uzimali slobodne dane kako bi mogli da pomažu tamo gde su najpotrebniji. Pomoć je pristizala iz svih delova sveta, od poznatih ličnosti, kompanija, građana…

Dok je na Twitter-u kružio ogroman broj različitih apela i informacija, na Facebook-u su se ljudi organizovali u grupe, olakšavali posao među sobom i dogovarali se na koji način mogu da pomognu ugroženima. Tviteraši su osnovali brojne sajtove, koji su iz minuta u minut objavljivali proverene informacije s Twitter-a i s lica mesta, drugi su imali punktove po gradu gde je mogla da se donese pomoć, a brojni volonteri na licu mesta redovno su izveštavali o potrebnim resursima. Ovako organizovani bili su velika pomoć medijima koji nisu postizali da u realnom vremenu redovno objavljuju proverene informacije o nastaloj situaciji koja se menjala svakog minuta. Političare ne bih komentarisala, nisu zaslužili – evo jedna reč za njih: BLAM.

Beogradski taksisti su razvozili volontere, kompanije i fast fudovi su spremali hranu i razvozili, apoteke su obezbeđivale higijenska sredstva, frizerski saloni su nudili šišanje za evakuisane…to je samo deo akcija koje su građani Srbije sami organizovali i oglasili  putem Twitter-ai sajta poplave.rs, koji je za nedelju dana dostigao preko milion poseta.

Voleli Twitter ili ne, u ovoj vanrednoj situaciji pokazalo se kolika je u stvari moć ove, ali i ostalih društvenih mreža, koje i služe tome da se informacije šire, stignu do pravih ljudi u pravo vreme. Čak je i MUP Srbije zahvalio tviterašima i radio-amaterima koji su, prema njihovim informacijama, spasli više od 2.000 života. Na humanitarni broj 1003 poslato je više od milion i trista hiljada poruka, a na Twitter–u su hiljade ljudi svoje ime zamenili ovim brojem.

Ono što smo naučili iz ove nesrećne situacije je:

– da, iako smo mali, i te kako umemo da budemo složan narod

– da, iako Jugoslavija više ne postoji, njen duh može da oživi

– da kad država pokaže svoju nesposobnost, mi pokažemo da možemo sami da se organizujemo

– da treba dobro da razmislimo zašto dozvoljavamo da nam državu vode političari koji raščišćavaju granje, umesto da sprovode zakon i reaguju po hitnom postupku

– da, koliko god vam društvene mreže izgledale neozbiljno (pogotovo Twitter), pokazale su neverovatnu snagu u organizovanju i pomaganju onda kad je najteže

– i da nećemo spavati dok ne dokažemo: da možemo da volimo jedni druge, da nam nije teško i onda kada je najteže.

Što bi @amfibolije rekao: Twitter je najveća nevladina organizacija u ovoj zemlji.

Autor: JovanaVu

Objavljeno u časopisu PC Press broj 211.

*Aktuelni podaci u vreme pisanja teksa

Facebook komentari:
Kaspersky Lab