Kome su potrebni AI prijatelji na društvenim mrežama?
Istina je da mnogi ne znaju sve svoje „prijatelje“ s društvenih mreža, ali uglavnom znaju da se radi o ljudima (pa čak i kad su u pitanju lažni profili). To bi uskoro moglo da se promeni, jer se AI gura svuda, pa i na Facebook liste.

Tokom suđenja zbog optužbi da Meta drži monopol na tržištu, Mark Zuckerberg je pokušao da izbegne kritike. U tom naporu je, između ostalog, rekao da korisnici ovih dana manje koriste društvene mreže, jer radije traže zanimljive sadržaje koje posle u porukama dele s porodicom i prijateljima. Potvrdio je dakle da ljudi mahom dele smešne snimke i mimove, a to je istakao kako bi objasnio zašto je prošlo vreme društvenih povezivanja na kojima je Facebook izgrađen.
Zuckerberg je dakle rekao da je doba društvenih mreža završeno. Tome u prilog ide i grafikon koji je prikazan na suđenju – korisnici sve manje vremena provode u gledanju sadržaja koje postavljaju “prijatelji“. To ne znači da veze s pravim prijateljima više nisu bitne, ali se sve više vremena provodi u gledanju sadržaja koje su napravili potpuni stranci, jer TikTok tako funkcioniše. Ostale mreže ga lagano prate.
Samo nedelju dana posle ovog svedočenja Meta je objavila da „vraća magiju prijateljstva“, a preko novog taba s jednostavnim imenom – „Friends“. Cilj je da se stvari vrate unazad, i da Facebook počne da liči na originalni Facebook. Poslednjih nekoliko godina mreža je zagušena reklamama i sadržajima nepoznatih osoba, pa u kompaniji žele da se ljudi opet koncentrišu na razgovore s ljudima koje poznaju, pa makar i samo preko Facebook-a.

Ovaj plan nije bez zadnje namere – ističe se da se razgovori s prijateljima podstiču kako bi se „nahranili“ novolansirani chatbot-ovi. Radi se o botovima koji rudare privatne informacije koje se dele na Facebook-u i Instagram-u, a Meta navodno te podatke želi da iskoristi kako bi korisnike što bolje povezala s drugima. Problem je što je način pomalo jeziv, piše The Washington Post, jer ide preko “AI prijatelja ”za koje je Zuckerberg rekao da bi „mogli da popune prazninu koja nastaje usled tog što neko nema dovoljno prijatelja online”.
Izvršni direktor kompanije Meta je u nastavku objasnio i da prosečan korisnik ima tri prijatelja, ali da mu je potrebno bar 15. Tu će rupu valjda popuniti AI drugari. To ukazuje da Zuckerberg ne misli stvarno ono što je rekao na suđenju – čini se da ne veruje da se era društvenih mreža završila, već da misli da se završilo doba ljudskih korisnika, i da na red dolaze AI prijatelji.
Ti bi veštački prijatelji trebalo da zadrže korisnike. Dobro, istina je da sve evoluira, pa i društvene mreže, a i to da se jedno nije promenilo: socijalne platforme i dalje zauzimaju centralno mesto u životima mnogih. Budući da sve više ljudi misli da je ChatGPT empatičan i da ume da sluša, možda se na tu poziciju uguraju i chatbot-ovi, kao pravi prijatelji. Ankete doduše i dalje ukazuju da ljudi žude za istinskim konekcijama, s pravim korisnicima koji im ne povlađuju u svemu. Možda se samo radi o onima koji još nisu okusili “prijatne” razgovore s chatbot-om koji se stalno slaže sa njima.
Algoritam se i do sada uspešno koristio na društvenim mrežama i bilo bi nerealno da se ove naprednije verzije ne iskoriste za dalju personalizaciju sadržaja i dalje manipulisanje korisničkom pažnjom. Problem je što imaju monopol i nema tu ko da ih reguliše kako treba…