Podaci za PowerBI Desktop

PowerBI Desktop je razvojno okruženje koje nudi mogućnost uvoza podataka iz brojnih izvora. To mogu da budu datoteke, baze podataka, Azure repozitorijum, komercijalne aplikacije, ERP rešenja, društvene mreže i drugi izvori podataka u oblaku. U praksi, najčešće preuzimamo podatke iz Excel datoteke ili neke baze podataka, o čemu će biti reči u tekstu koji sledi.

Pokrenimo PowerBI Desktop. Ukoliko želite da preuzmete podatke iz Excel datoteke, to ćete učiniti izborom neke od opcija u meniju Get Data. Nakon toga izaberite opciju Excel. Otvoriće se prozor u kome treba da pronađete datoteku iz koje se preuzimaju podaci. Nakon nekoliko trenutaka otvoriće se Navigator prozor.

Uvoz i povezivanje

Na levoj strani panela biće prikazane sve pronađene tabele. Kada uvozite podatke iz Excel‑a u kome imate strukturirane tabele, spisak raspoloživih tabela pojaviće se dva puta. Kada kliknete na tabelu, s desne strane pojaviće se Preview pane, kontrola u kojoj možete da vidite deo sadržaja tabele. To ume da bude korisno kako biste bili sigurni da uvozite podatke iz pravog izvora. Nakon odabira svih tabela koje želite da uvezete kliknite na Load.

Tabele su uvezene u PowerBI Desktop, sada ih je potrebno povezati. Kliknite na ikonu menija Relationships, u panelu s leve strane. Pojaviće se tabele u kojima treba da, prevlačenjem od ključa do ključa, uspostavite odgovarajuće veze. Ako ste ranije koristili Microsoft Access ili ste radili s nekom drugom relacionom bazom podataka, savladaćete brzo ovu lekciju. Na kraju priče, model podataka i jeste pseudobaza. Ako ste sve uradili kako treba, imate na raspolaganju set podataka spreman za kreiranje izveštaja.

Pročitajte i:  Excel - Sortiranja i filter pretrage

Veza s ERP‑om

Pokazano je kako se uvoze podaci iz Excel datoteke, hajde da vidimo kako se povezati s bazom podataka u kojoj se čuva ERP rešenje koje koristi vaše preduzeće. Da bismo ovo postigli, potrebno je otvoriti meni Get Data, koji se nalazi u Home traci, a zatim izabrati opciju SQL Server (pod pretpostavkom da SQL Server hostuje ERP bazu). Otvoriće se prozor u koji treba uneti naziv servera i naziv baze podataka na kojoj se softver nalazi. Ako niste sigurni šta treba da unesete, obratite se administratoru baze podataka. Zatim treba da izaberete opciju Import ili Direct Query. Prva opcija uvozi podatke, a druga se direktno povezuje na bazu. Volimo da savetujemo korisnike da izaberu prvu opciju.

U istom prozoru postoji meni Advanced options, čijim otvaranjem možete da vidite još dve opcije. U prvoj podešavate Command Timeout, što predstavlja maksimalno vreme koliko se čeka odziv od baze podataka pre nego što se zatvori konekcija (ponekad je veza ka bazi loša pa je neophodno povećati vreme čekanja na odziv). U drugoj možete direktno da upišete SQL upit kojim se preuzimaju podaci i uspostavlja veza ka bazi. Naime, kada se teoretski opisuje model podataka, dodaje se i povezuje nekoliko tabela kako bi se lakše demonstrirale mogućnosti ovog alata. U praksi, često se dešava da se izveštaji prave samo na osnovu jedne tabele, a da je ona nastala na osnovu SQL upita u okviru koga je povezano nekoliko tabela iz baze podataka.

Pročitajte i:  Izazovi digitalne transformacije

U sledećem koraku birate način prijavljivanja. U većini slučajeva koristićete Windows postavke, pa je potrebno samo da kliknete Connect i pređete na naredni korak. Ukoliko baza podataka na kojoj se nalazi ERP rešenje zahteva korisničko ime i odgovarajuću lozinku, treba da kliknete opciju Database, pa da ih unesete.

Prelazimo na sledeći korak. U slučaju da u prvom koraku niste izabrali bazu, to ćete morati da učinite sada, kao i da selektujete jednu ili više tabela na osnovu kojih želite da napravite izveštaj. Dugme Select Related Tables omogućava izbor povezanih tabela, ukoliko takve postoje. Slično kao kada se uvoze podaci iz Excel‑a, kada kliknete na tabelu u panelu s desne strane, moći ćete da vidite njen sadržaj. Za poslednji korak u povezivanju s bazom treba kliknuti Load.

U traci Home postoji i meni Recent Sources u kome se nalaze zapamćene prethodne konekcije, tako da ne moramo uvek da pravimo vezu ka bazi. Ako smo to uradili ranije, možemo da otvorimo postojeću konekciju. Takođe, ovde se nalazi opcija Enter Data pomoću koje možemo i ručno da unesemo tabelu. Ta opcija retko se koristi, ali ponekad može da nam zatreba radi testiranja nekog izveštaja. Taster Refresh koristi se za osvežavanje podataka i ponovno punjenje tabela.

Pročitajte i:  Sistem koji skraćenici ERP daje novo značenje

Nakon uvoza bilo bi zgodno da odmah snimimo izveštaj, što radimo klikom na File i izborom opcije Save ili Save As. Tom prilikom on dobija ekstenziju PBX i po toj ekstenziji prepoznaćete sve PowerBI izveštaje na disku.

Slavko „Sam Le Chef“ Vujnović

(Objavljeno u PC#253)

Facebook komentari: