Vertiv - Scale With Confidence

Povratak u online školu: Pregled kurseva

Nova školska godina počinje po novim pravilima, a online učenje je itekako dobilo na značaju. Evo gde i kako možete da proširite svoja znanja, ne samo ako ste školarac ili tražite prvo zaposlenje. Vreme u kome živimo zahteva i od profesionalaca da se stalno usavršavaju u oblasti kojom se bave, pa i u drugim oblastima…

Online kursevi postoje već decenijama, ali je ova industrija doživela procvat u nekoliko prethodnih meseci. Ljudi koji su ostali bez posla iskoristili su prednosti ovih kurseva za brze prekvalifikacije i sticanje novih znanja. Oni koji su zbog pandemije morali da provedu leto kod kuće iskoristili su to vreme da se dodatno obrazuju. Takođe, nastava koja je krajem prošle školske godine, a po svemu sudeći i u predstojećoj, uglavnom održavana online, postala je uobičajena, pa su online kursevi sada mnogo prijemčiviji širokoj populaciji.

Platforme koje stoje iza online kurseva iskoristile su svoju priliku. Ponudile su velike popuste kako bi privukle korisnike, a nemali broj kurseva je na raspolaganju i besplatno. Time su počeli da stvaraju bazu korisnika koja će im se u budućnosti sigurno vraćati. Zato smo napravili pregled najvećih platformi za online kurseve, a predstavićemo i neke manje poznate, koje će vam pomoći da proširite svoje znanje bez izlaska iz kuće.

Udemy

Udemy je jedan od najpoznatijih sajtova koji prodaje video‑kurseve. U ponudi ima veliki broj kurseva za hard i soft skill‑ove i veoma je popularan kao mesto za profesionalni razvoj pojedinaca. Na sajtu se nalaze softverski tutorijali, kursevi programiranja, kao i mnogi drugi kursevi koji će pomoći korisnicima da unaprede svoja znanja i veštine. Na raspolaganju je više od 4.000 kurseva koji su svi dostupni ukoliko se korisnik odluči za Business pretplatu. Ovo rešenje više pogoduje firmama nego pojedincima, jer zahteva minimum pet korisnika za otvaranje Business naloga, a ni cena neće odgovarati pojedincima. Business nalog se zasniva na mesečnoj pretplati, ali je zato korisnicima na raspolaganju neograničen broj kurseva koje mogu da pohađaju. Najčešće su to kursevi koji se tiču profesionalnih i tehničkih znanja i veština, a najviše ih ima iz oblasti IT‑ja, menadžmenta, liderstva, marketinga i projektnog menadžmenta.

Udemy je jedan od najpoznatijih sajtova sa online kursevima

Biznis plan postoji u dve varijante – Team i Enterprise. Team varijanta košta 360 dolara godišnje po osobi, a odnosi se na timove od pet do 20 osoba. Cena Enterprise naloga je promenljiva i zavisi od veličine organizacije i broja osoba koje će pohađati kurseve. Kao dodatna prednost za Enterprise korisnike pominju se kursevi ekspertskog nivoa, koji su napravljeni i na nekim drugim jezicima osim engleskog (španski, francuski, japanski, portugalski, nemački…)

Pojedinačni kursevi su mnogo pristupačniji i često se nalaze na sniženjima, pa nije loše povremeno svraćati na sajt kako bi se proverila cena. Na sistemu postoji i određen broj besplatnih kurseva, mada su oni obično na početnom nivou, ali daju dobar uvid u to želite li da nastavite da se edukujete na odabranu temu.

Neki kursevi na Udemy platformi su besplatni

Udemy omogućava nezavisnim instruktorima da prodaju svoje kurseve preko ove platforme. Za to, naravno, moraju da se odreknu nekog procenta priloga, ali platforma instruktorima širom otvara vrata do ogromnog potencijalnog auditorijuma. Instruktorima je ostavljeno da sami određuju cene svojih kurseva, ali na platformi postoji vodič koji procenjuje i preporučuje optimalne cene, u zavisnosti od sadržaja i dužine kursa.

Kursevi na Udemy sajtu

Udemy je podelio svoje kurseve u 13 kategorija – razvoj, biznis, finansije i knjigovodstvo, IT i softver, produktivnost na poslu, lični razvoj, dizajn, marketing, stil života, fotografija, zdravlje i fitnes, muzika i akademska edukacija. Svaka od ovih kategorija dalje se razlaže na mnoštvo potkategorija. Ozbiljnost i dužina kurseva znatno variraju, od početničkih kurseva za neke manje bitne teme (kako napraviti hleb, na primer), pa sve do ozbiljnih kurseva koji mogu da se porede sa akademskim nivoom znanja.

Pročitajte i:  Učenje od kuće: Između maski u klupama i očiju na tastaturi

Predavanja su napravljena u vidu video‑kurseva, s jasno razdvojenim poglavljima. Uglavnom se svode na gledanje video‑snimaka i eventualno povremeno čitanje buleta, koji ukratko objašnjavaju sadržaje na ekranu. Stilski, kursevi na Udemy‑ju su uglavnom opušteni, čime se proces učenja čini lakšim i prijemčivijim. Kod softverskih kurseva, koji zahtevaju dosta prikaza koda, instruktori često koriste zumiranja na određene delove ekrana i time olakšavaju praćenje detalja, kada je to potrebno.

Udemy kursevi zasnivaju se na kratkim video‑segmentima koji su laki za praćenje

Video‑snimci predstavljaju osnovu svakog kursa i postoje u dve forme – kao tutorijali i kao lekcije. Traju 10 do 15 minuta i obrađuju jednu konkretnu temu. Naravno, više snimaka može da bude grupisano oko iste šire teme. Ukupna dužina kursa nije ograničena, pa ćete često naići na kurseve koji traju po nekoliko časova. Kratka forma pojedinačnih tema omogućava pratiocima da bez napora više puta pregledaju isti snimak, ako im nešto u njemu nije bilo jasno.

Udemy video‑plejer podržava kontrolu brzine, prikaz titlova i mogućnost brzog premotavanja unapred i unazad, za po pet sekundi. Neki od videa, ako su pravljeni na engleskom jeziku, imaju titlove na drugim jezicima. Uz video‑lekcije ponekad se dobija i propratni materijal koji može da se preuzme i gleda u lokalu. Učenici mogu i da komuniciraju sa instruktorima, da im postavljaju pitanja (pisanim putem), a postoji i mogućnost upisivanja beleški.

Ko može da bude instruktor?

Ko god želi može da bude instruktor na Udemy platformi. Servis obezbeđuje sve potrebne alate za kreiranje dobrih kurseva, nudi savete i instrukcije, recimo koji tipovi kurseva su trenutno najtraženiji među korisnicima (ovaj podatak „izvlače“ na osnovu postavljenih upita u pretrazi). Sa finansijske strane, instruktori mogu da pre postavljanja kursa vide kolika je prosečna mesečna zarada po kursu u odabranoj kategoriji, kao i koliko zarađuju instruktori najuspešnijih kurseva.

Platforme koje stoje iza online kurseva iskoristile su svoju priliku. Ponudile su velike popuste kako bi privukle korisnike, a nemali broj kurseva je na raspolaganju i besplatno

Pored cene kursa, najveći uticaj na zaradu ima i broj ljudi koji su platili za njegovo pohađanje. Instruktori imaju dve „tarife“ za zaradu. Ako su sami „doveli“ učenike, preko referal kodova, dobiće čak 97 procenata od ukupne cene kursa. Ako je korisnik došao sam, instruktor i Udemy dele zaradu po pola. To su cene ako se učenici jave direktno na sajt. Ukoliko za pristup Udemy‑ju koriste aplikacije, Play Store i App Store najpre uzimaju svoj procenat (30 odsto), a ostatak dele Udemy i instruktor. Ovo se odnosi na pojedinačne kupovine kurseva. Za Business pretplatu zarada se deli na malo drugačiji način, na osnovu vremena koje je provedeno na praćenju tog kursa u odnosu na sve kurseve iz iste Business pretplate.

Pošto ova platforma omogućava da instruktori sami prave i prijavljuju svoje kurseve, moguće je naleteti i na predavanja koja ne vrede uloženi novac. Zato je zgodna stvar što se pored svakog kursa, pored njegove trenutne cene, nalaze i dodatne informacije, pa i prosečna ocena korisnika koji su taj kurs već odslušali i odgledali. Naš savet je da birate kurseve koji su ocenjeni četvorkom ili peticom, jer čak i veoma loši kursevi često imaju ocenu oko tri.

Pročitajte i:  ITAcademy obeležava Dan sistem administratora

LinkedIn Learning

LinkedIn je u biznis online kurseve ušao 2015. godine, nakon što je kupio Lynda, poznatu platformu za video‑tutorijale i promenio joj ime u LinkedIn Learning. Lynda je stekla reputaciju na tehničkim tutorijalima za Photoshop, AutoCAD i slične grafičke i CAD alate, ali je danas ona mnogo više od toga. Sada se na ovoj platformi nalaze i kursevi koji se tiču poslovanja i menadžmenta, što je u skladu s konceptom LinkedIn društvene mreže.

Platforma za online učenje koja se nalazi u okviru LinkedIn društvene mreže

LinkedIn Learning je na raspolaganju isključivo LinkedIn Premium pretplatnicima. Kvalitet kurseva je različit, od početnih do ekspertskih. Opšte mišljenje korisnika je da bi moglo da se malo poradi na njihovoj boljoj klasifikaciji, jer je često veoma teško pronaći odgovarajući kurs.

Put do LinkedIn Learning‑a

LinkedIn nudi nekoliko verzija Premium naloga, koji su namenjeni različitim tipovima poslovnih korisnika. Svi oni daju pristup svim kursevima u LinkedIn Learning sekciji sajta. Nažalost, ne postoji način da korisnici LinkedIn‑a s besplatnim nalozima pristupe bilo kom kursu, odnosno da uplaćuju pojedinačne kurseve.

Najjeftinija mesečna pretplata na LinkedIn‑u košta 29,99 dolara (239,88 godišnje), pa je to i minimalan iznos koji biste morali da platite za praćenje kurseva. Ako ništa drugo, LinkedIn nudi jedan mesec probe Premium naloga, pa u tom periodu možete da pratite neke kraće kurseve. Kada se korisnik prvi put uloguje na LinkedIn Learning, sistem će ponuditi nekoliko kratkih upitnika pomoću kojih će dobiti informacije o temama koje tog korisnika zanimaju. Na osnovu njih će korisniku nuditi relevantan materijal. Drugi način za pretragu materijala je biranje kategorija. Na najvišem nivou postoje tri kategorije: kreativnost, biznis i tehnologija, od kojih svaka ima po tri potkategorije, koje se dalje granaju. Ovakav način kategorisanja je konfuzan jer smo primetili da se dosta kurseva nalazi u kategorijama koje ne bismo uzeli u obzir prilikom ovakve klasifikacije.

Podela po kategorijama nije najbolje organizovana, pa nije uvek lako pronaći odgovarajući kurs

Mnogo lakše je doći do traženog kursa unosom odgovarajućeg pojma u polje za pretragu, ali u nekim situacijama se pokazalo da je bolje pomučiti se i pronaći kurs u kategorijama. Tada je na raspolaganju opcija Learning Paths koja sadrži odabrane kurseve sa sličnom temom, koje su birali i preporučili eksperti iz tih domena.

Materijali na raspolaganju

Na ovoj platformi mogu da se uoče dva tipa materijala – stariji, koji je preuzet s Lynda.com sajta, i noviji koji je pravljen baš za LinkedIn Learning. Ti noviji sadržaji uglavnom se svode na listanje slideshow prezentacija, što je naročito uočljivo kod biznis orijentisanih kurseva. U takvim kursevima, obično su prezentacije „ispresecane“ prikazima prezentera, koji govore sporo i razgovetno i očigledno je da čitaju napisani tekst. Postoje i animacije, crteži koji objašnjavaju određene teme, kao i fotografije. U izradu ovih kurseva uloženo je dosta truda, ali mnogi od njih ne deluju prirodno i ne ostavljaju utisak da će se pratioci kursa povezati sa instruktorima.

LinkedIn se trudio da i svoje kurseve „ukalupi“ u korporativne okvire, pa je očigledan nedostatak „ljudskosti“ u većini kurseva. S druge strane, kursevi su odlično osmišljeni, jasni i teme je veoma lako pratiti. Ako pogledamo starije kurseve, recimo iz 2015. godine, kada je Lynda.com već postala deo LinkedIn‑a, videćemo da su i tada kursevi bili dobro režirani, ali se u njima ne oseća tolika doza „korporativnosti“.

LinkedIn Learning dozvoljava postavljanje ciljeva, kao što su koliko vremena nedeljno želite da provedete slušajući i gledajući kurseve, kao i da pratite dostizanje tih ciljeva. Mnogi od kurseva nude sertifikate nakon njihovog završetka, koji se mogu preuzeti u PDF formatu ili dodati na lični LinkedIn profil. Iako sertifikati nemaju formalnu težinu, oni potencijalnom poslodavcu daju uvid u kurseve koje je korisnik ispratio.

Pročitajte i:  Last minute ponuda: Pođite na put od početnika do uspešnog IT profesionalca

ZDNet Academy

Poznati sajt sa IT i tehnološkim vestima, ZDNet, zajedno sa TechRepublic‑om i StackCommerce‑om, napravio je 2017. godine ZDNet Academy. Kursevi koji se nude na ovoj platformi uglavnom su iz domena tehnologije i IT‑ja. Na raspolaganju je niz ozbiljnih kurseva, koji imaju po nekoliko desetina časova snimljenog materijala. Interesantno je da se na ovoj platformi često dobijaju veliki popusti, pa se grupe kurseva, čija ukupna cena prelazi nekoliko hiljada dolara, mogu dobiti vrlo jeftino.

Ozbiljni kursevi po ozbiljnim cenama, mada su često na raspolaganju i sniženja

Recimo, u trenutku pisanja ovog teksta, aktuelna je bila ponuda 2020 Ultimate Web Developer and Design Bootcamp Bundle koja se sastoji od 11 kurseva u ukupnom trajanju od 70 časova, po ceni od 39,99 (umesto 2200) dolara, što je popust od 98 procenata. Još jedna interesantna grupa kurseva, The Complete 2020 CompTIA Certification Training Bundle, ukupno 14 kurseva s više od 300 sati video‑materijala, može ovde da se dobije za 89 dolara, umesto 3486, kolika im je osnovna cena.

MasterClass

MasterClass je online edukativna platforma koja se bavi opštim temama. Časovi uglavnom nisu interaktivni, ali obično se pratiocima omogućava da u određenim terminima komuniciraju sa instruktorima preko Skype‑a. Platforma se trudi da za svaku temu pronađe eksperte ili barem poznate osobe u polju delovanja kursa. Svaki kurs se sastoji od video‑lekcija, vežbi i domaćih zadataka. Obično se jedan kurs sastoji od 10 do 25 video‑lekcija, koje ukupno traju od dva do pet časova. Teme koje pokriva ova platforma bave se kuvanjem, baštovanstvom, pisanjem, sportom i sličnim opštim stvarima.

MasterClass je edukativna platforma koja pokriva opšte teme

Najpovoljniji način za pristup kursevima je godišnja pretplata od 180 dolara, koja otključava sve kurseve. Moguće je platiti i pojedinačne kurseve, ali to nije isplativo, s obzirom da oni koštaju po 90 dolara.

Khan Academy

Za kraj smo ostavili poslasticu, Khan Academy, koja nam je interesantna iz dva razloga. Prvi je što se radi o besplatnoj platformi za online učenje, a drugi je što određena količina sadržaja za učenje postoji i na srpskom jeziku. Na srpskom nema mnogo kurseva, a i ono što ima uglavnom je iz domena matematike i programiranja za osnovce, ali i to je daleko više nego što nude druge platforme. Da se ovde ne radi o običnom Google Translate‑u, već o pravom prevodu, govori i činjenica da su video‑snimci sinhronizovani na srpski jezik. Ako vam nije bitno da kurseve pratite na srpskom, engleska varijanta ima mnogo više kurseva namenjenih učenicima osnovnih i srednjih škola.

Besplatni kursevi dostupni su i na srpskom jeziku

Ideja koja stoji iza ove platforme jeste da svako može da uči sve što želi i da je edukacija ljudsko pravo. Zato i veruju da kursevi ne treba da se naplaćuju, pa se umesto reklama i pretplata, platforma finansira individualnim donacijama.

Sami kursevi su dobro koncipirani, ali se njihova realizacija razlikuje. Na primer, negde postoji sinhronizacija naratora sa sadržajima koji se dešavaju na ekranu, neki kursevi su titlovani, njihov kvalitet varira… Ali sve to može da se zaboravi kada se zna da su oni besplatni i najšire dostupni.

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.