PowerBI transformacija podataka

Nakon uvoza podataka često se javlja potreba da ih prepravimo ili doradimo kako bismo se pripremili za generisanje izveštaja. Ranije se to radilo pomoću Excel‑a, primenom funkcija, kojima bismo pretvorili mala slova u velika, izbacili dodatne blanko znakove, pretvorili tekst u brojeve, zamenili sentence, ispravili greške. Sada imamo bolji alat – PowerQuery.

Pre nekoliko godina pojavio se koristan dodatak za Excel koji se zove PowerQuery. Prvo je nudio mogućnost uvoza podataka iz nebrojeno mnogo izvora, a zatim alate za njihovu transformaciju. Imamo za vas jednu dobru vest: PowerQuery je integrisan u PowerBI Desktop. I čini mi se da je još funkcionalniji i lepši!

Pokrećemo PowerQuery pomoću opcije Edit Queries, koja se lako uočava u Home traci. Možemo da joj pristupimo odmah nakon uvoza podataka ili bilo kada kasnije; nema strogih pravila… Nakon što je startujemo otvoriće se prozor Query Editor u kome vršimo transformacije podataka.

S leve strane prozora videćete panel Queries. U njemu se nalazi spisak svih upita u Model‑u. Svaki upit predstavlja jednu tabelu koju smo uvezli, a klikom na naziv upita promeniće se tabela u centralnom delu prozora, gde vidimo podatke koje menjamo. U centralnom delu prozora nalazi se tabela koja podseća na strukturiranu Excel tabelu. Na sličan način kao u Excel‑u, možemo da selektujemo kolone, menjamo im raspored, filtriramo sadržaj, sortiramo ih u odnosu na zadati kriterijum…

Pročitajte i:  Excel - Sortiranja i filter pretrage

S desne strane je panel Query Settings i sastoji se iz dva dela. Properties je polje u kome možemo da promenimo naziv upita, a samim tim i naziv tabele u modelu podataka. Applied Steps je lista u kojoj možemo da vidimo istoriju modifikacija podataka. Brisanjem modifikacija vraćamo se jedan ili više koraka unazad, slično kao da smo izabrali opciju Undo u Excel‑u. U statusnoj liniji možemo da vidimo nekoliko korisnih podataka, npr. broj redova i kolona u tabeli. Na vrhu prozora nalaze se trake, kao u uobičajenoj Microsoft Windows aplikaciji. Oni se redom zovu: File, Home, Transform, Add Column i View, a u njima su grupisane brojne opcije za manipulaciju podacima.  FileKartica u stvari je prečica ka meniju u kome se nalaze opcije za snimanje i još nekoliko korisnih. Najvažnije je da uočite opcije: Close&Apply, Apply i Close. Prva zatvara prozor i primenjuje sve izmene na podacima, druga samo primenjuje izmene, a treća služi za izlazak iz prozora bez menjanja podataka.

Query Editor nudi brojne opcije za transformaciju podataka. Najpre, možemo odrediti da li je prvi red u tabeli njeno zaglavlje, možemo da brišemo redove i kolone ili da zadržimo odabrane (a sve ostale obrišemo). Možemo da spajamo ili razdvajamo kolone, pretražujemo ili menjamo vrednosti u njima, menjamo tip podataka, dodajemo izračunate kolone… Jednostavno rečeno, sve ono što ste ranije radili u Excel‑u pomoću formula, sada automatski obezbeđuju brojne ponuđene opcije PowerQuery‑ja.

Pročitajte i:  Office 365 donosi zaštitu od ransomware napada i phishing prevara

Slavko „Sam Le Chef“ Vujnović

(Objavljeno u PC#254)

Facebook komentari:
SBB Solutions


Tagovi: , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.