Računari i Galaksija

Stvorena i deljena vrednost

S&T Serbia bavi se realizacijom IT rešenja, integracijom sistema, informatičkim konsaltingom i IT‑jem kao uslugom. U Srbiji su se naročito istakli portalom eUprava, ali i drugim infrastrukturnim informatičkim projektima.

Direktor kompanije S&T mr Predrag Vraneš
Direktor kompanije S&T
mr Predrag Vraneš

S&T Serbia (www.snt.rs, www.snt‑world.com) je deo internacionalne korporacije S&T AG sa sedištem u Austriji i bavi se realizacijom kompletnih IT rešenja, integracijom sistema, informatičkim konsaltingom i IT‑jem kao uslugom (outsourcing). Sa svojih 1.600 zaposlenih (oko 90 u Srbiji), na 70 lokacija u 19 zemalja, S&T AG je među tri najveće kompanije u oblasti IT usluga. Regionalno liderstvo u ovoj oblasti u poslednjih nekoliko godina verifikovala je i ocena IDC‑a (International Data Corporation) – jedne od najznačajnijih nezavisnih IT analitičkih kuća.

U razgovoru o poslovanju S&T‑a naši sagovornici su predstavnici najvišeg rukovodstva ove kompanije – direktor mr Predrag Vraneš i menadžer sektora poslovnih rešenja Rajko Jovanović. Budući neposredno odgovoran za projekte povezane s eUpravom koja i dalje izaziva veliku pažnju u javnosti, želeli smo da od gospodina Jovanovića saznamo više pojedinosti o ovim projektima. Direktor S&T‑a u Srbiji, gospodin Vraneš, rukovodi ovim preduzećem od osnivanja 1996. godine.

Kompanija S&T je uglavnom poznata kao pouzdan partner velikih sistema pri rešavanju najzahtevnijih ICT zadataka. Kako tumačite to poverenje?

Predrag Vraneš: S&T Serbia je već skoro dve decenije na našem tržištu, a s nekim od naših klijenata gradili smo saradnju još od našeg osnivanja. Takav partnerski odnos je za nas obavezujući, kao garancija da ćemo svaki projekat sprovesti s maksimalnom posvećenošću – od analize problema, arhitekture i dizajna rešenja, preko implementacije i konačno do održavanja, odnosno postimplementacione podrške. Ekspertiza i iskustvo koje smo stekli za sve ove godine, nekoliko stotina uspešno realizovanih projekata, finansijska stabilnost koja nije poljuljana ni u vreme krize, dosledna, odgovorna i transparentna politika rukovođenja preduzećem – sve su to faktori koji su doprineli našoj reputaciji pouzdanog partnera. Upravo to je ono što je jednom, kako vi kažete, velikom sistemu potrebno – izvesnost da partner ima snagu da iznese projekat do kraja, odnosno da ima kontinuitet postojanja i poslovanja, visokostručni kadar i odgovorno vođenje projekata.

U portfelju vaših klijenata nalazi se veliki broj kompanija iz oblasti proizvodnje, finansija i javnih službi kojima pomažete da što bolje obavljaju svoje zadatke. Šta biste, iz novijih aktivnosti kompanije, izdvojili kao rešenja koja su unapredila poslovanje kompanija ili olakšala život građana?

Rajko Jovanović: Upravo smo završili dva velika informatička projekta u Srbiji. Radi se o vremenski skoro paralelnim uvođenjima SAP ERP rešenja u dve velike kompanije, NELT i Valjaonicu bakra Sevojno. Oba projekta su završena uglavnom u predviđenom roku, sa funkcionalnostima iznad planiranih, i u okviru zadatog budžeta. Najvažnije je to da će obe kompanije još uspešnije raditi, bolje pratiti svoje troškove, planirati proizvodnju i tako nastaviti rast i postizati dobre poslovne rezultate, što je od velike važnosti ne samo za njih, nego i za srpsku privredu uopšte.

Pročitajte i:  Na Portalu eUprava od danas dostupne elektronske usluge za građane u okviru regionalne inicijative Otvoreni Balkan
Menadžer sektora poslovnih rešenja Rajko Jovanović
Menadžer sektora poslovnih rešenja Rajko Jovanović

U toku je realizacija najvećeg i verovatno najznačajnijeg projekta S&T Srbije u poslednjih nekoliko godina: razvoj integrisanog informacionog sistema u Poreskoj upravi Republike Srpske. Projekat je započeo u septembru prošle godine i predviđeno je da traje skoro četiri godine. Taj projekat je veliki izazov za nas, jer bi novi sistem trebalo da pokrije kompletno poslovanje Poreske uprave, s novim poslovnim procesima i prelaskom na elektronski način podnošenja poreskih prijava. Pored bolje i jednostavnije komunikacije s poreskim obveznicima očekuju se i velike uštede, efikasniji rad inspekcijskih službi i mnogo bolja naplata poreza, a samim tim i efikasnije punjenje državnog budžeta. Spremni smo da iskustva na ovom projektu podelimo i sa institucijama u Srbiji, nadajući se da bi uspeh ove složene implementacije bio najbolja preporuka za slične poduhvate.

Kompanija S&T je u saradnji sa MUP‑om razvila sistem produženja registracije vozila koji omogućava da se sve obavlja na jednom mestu. O kakvom se projektu radi?

R.J.: Poseban značaj ovog projekta je u tome što je savladana još jedna stepenica u razvoju e‑uprave u Srbiji, pre svega u pogledu povezivanja informacionih sistema različitih institucija i razmena podataka između njih. Naime, u procesu produžavanja registracije vozila potrebno je prikupiti podatke iz nekoliko registara koje drži MUP i Društvo osiguravača Srbije, objediniti te podatke s podacima nakon završenog tehničkog pregleda i na kraju izvršiti i e-plaćanje povezivanjem s Trezorom Republike Srbije. Koristi od ovog sistema su višestruke – od izuzetno brzog, efikasnog sistema u kome i građani i privreda na jednom mestu završavaju čitav postupak za daleko kraće vreme, do finansijskih efekata, koji se po prvim pokazateljima mere do preko dva miliona evra godišnje uštede za našu državu. Od početka primene novog sistema registracije do danas, dakle za nekih 10 meseci, preko 85.000 vozila u vlasništvu fizičkih lica i 2.000 u vlasništvu privrednih subjekata registrovano je korišćenjem servisa. Očekuje se da ta brojka u 2013. bude preko 200.000 a u narednim godinama da se sva vozila u Srbiji registruju na ovaj način.

Pročitajte i:  Počelo eZakazivanje za upis dece u osnovne škole

Stojite i iza projekta eUprava, koji je dobio evropsko priznanje. Šta za građane Srbije i za imidž naše zemlje znači ovo priznanje.

R.J.: Pre nego što odgovorim na ovo pitanje, podsetio bih da je S&T Srbija jedan od pionira uvođenja elektronske uprave u Srbiji, kao isporučilac kompletne infrastrukture za obezbeđivanje prvog kvalifikovanog elektronskog sertifikata u Poštama Srbije, što je bio jedan od neophodnih uslova da se uopšte krene u priču s pružanjem elektronskih usluga putem Interneta. Naša kompanija je za 17 godina postojanja u Srbiji razvila i implementirala nekoliko važnih informacionih sistema u državnoj upravi, koji se svakako mogu podvesti pod ono što popularno nazivamo eGovernment. Kruna našeg rada na ovom polju je eUprava – projekat kojim smo u saradnji s državnim organima otvorili novu eru i pružili nove mogućnosti da država na jednostavniji, brži i jeftiniji način komunicira s građanima i privredom, kao i unutar sopstvene strukture.

eUprava nije samo Web portal na kome se mogu dobiti informacije i preuzeti određena dokumenta, već predstavlja složen IT sistem s potpuno odvojenim podsistemima za elektronsku autentifikaciju i potpis, automatsko generisanje elektronskih usluga, elektronsko plaćanje, elektronsko zakazivanje, elektronsku dostavu dokumenta, praćenje predmeta, sistema za izdavanje vremenskog žiga i još mnogo toga skrivenog i nevidljivog spoljnom korisniku. Jedan od sastavnih delova eUprave predstavlja i pomenuti sistem za produženje registracije vozila. U najavi su već i nove usluge – produžavanje vozačke dozvole, izdavanje lokacijskih dozvola i mnoge druge. Do danas, preko 200 državnih institucija pruža svoje usluge preko našeg portala, s više od 10.000 izvršenih usluga i zahteva na mesečnom nivou.

S&T Serbia je za ovaj projekat dobila prestižno evropsko priznanje It Excellence Award u 2011. godini. Za nas ovo priznanje znači dosta, jer  pomažemo i da se u našoj državi neke administrativno‑birokratske procedure završe brzo i efikasno kao i u drugim modernim državama. Više od ove nagrade, građanima Srbije znači to da je naša zemlja posebno apostrofirana u poslednjem izveštaju UN o nivou elektronske države, kao zemlja iz srednje i istočne Evrope koja je najviše napredovala na listi – za čitavih 30 mesta (zvanični link UN‑a na kome se lista može videti je: unpan3.un.org/egovkb/datacenter/CountryView.aspx?reg=EUROPE). U tom izveštaju naglašeno je da je implementacija i rad portala eUprava bio ključni razlog za napredovanje na toj listi. Sigurni smo da je to dodatni podsticaj da se ubrzano krene u dodatna poboljšanja na ovom polju – sređivanje državnih registara, uspostavljanje interkonektivnosti i interoperabilnosti i još mnogo novih servisa, kojima će se olakšati život, smanjiti redovi i odbaciti zastarele procedure.

Pročitajte i:  Počelo eZakazivanje za upis dece u osnovne škole

Na spisku klijenata koji je dostupan na vašem sajtu, nalaze se svi domaći operatori, najveće banke i javna preduzeća.

U kom od ovih sektora ste najviše bili angažovani?

P.V.: Kao firma koja živi od poslova koje ugovori i uspešno završi, oslanjamo se na ozbiljan, pošten, tržišno opravdan i održiv B2B pristup korisnicima, bez obzira na to da li je reč o privredi, sektoru telekomunikacija, industrije, finansija ili kad su javne i državne institucije u pitanju. Već godinama najviše prihoda ostvarujemo u Telko sektoru – preko 40 odsto. To je još jedna potvrda našeg odgovora na potrebe tržišta, s obzirom na to da industrija telekomunikacija najviše ulaže u IT. Ovde ističem da su u pitanju kompleksni i osetljivi projekti, koji podrazumevaju zaštitu računarskih sistema, backup i arhiviranje u realnom vremenu, ali i specifične zahteve ove industrije kao što su OSS (Operation System Support) rešenja.
Zahvaljujući činjenici da smo deo velike internacionalne kompanije s dvodecenijskim uspešnim poslovanjem na globalnom tržištu,  u našim rešenjima primenjujemo najsavremenija znanja, tehnologije i konkretna i u praksi potvrđena iskustva i veštine.To predstavlja jedinstvenu ponudu na našem informatičkom tržištu i nešto što nas razlikuje od uvaženih konkurenata.

Uspešno preduzeće povlači za sobom odgovornost prema različitim strukturama. Kome vi dajete prednost?

P.V.: Bez obzira na to što smo već više od deset godina listirani na evropskim berzama, s podrazumevajućom velikom odgovornošću prema deoničarima, interes naših korisnika stavljamo u prvi plan. Potom su tu naši zaposleni, pa šira zajednica pa tek na kraju deoničari. Smatramo da je taj „obrnuti kapitalizam“ nešto što dugoročno ima smisla i što će na duži rok za sve učesnike obezbediti očekivanu dodatnu vrednost.
Naš moto je „Mi kreiramo (stvaramo) vrednost“. Poslujući u Srbiji, moto smo malo doradili, tako da mi stvaramo vrednost koju delimo. Efikasnim i odgovornim rukovođenjem projekata ostvarujemo uštede i dodatne vrednosti za umereno profitabilno poslovanje, ali uvek i pre svega imajući na umu zadovoljstvo i interese naših klijenata. Tako i deo dodatne vrednosti delimo sa klijentima, čime im omogućavamo bolje, efikasnije i profitabilnije poslovanje.

Jovana Milićević

(Objavljeno u čaopisu PC#200)

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: , ,

2 thoughts on “Stvorena i deljena vrednost

Comments are closed.