Virusi tokom novogodišnjih praznika
Tehnološki pokloni su sve popularniji, a mi smo vam neke prikazali i u našem novogodišnjem Vodiču. Međutim, ako vaš uređaj napadne virus tokom praznika,plan za hitne slučajeve Kaspersky Lab pomoći će vam da pokrenete računar, poručuju iz ove kompanije.
Ako vaša internet konekcija postala veoma spora, ne možete da otvorite pretraživač, a da se pop-up prozori ne pojavljuju svuda, sistem pada često ili aplikacije se neočekivano pokreću, možda imate štetan softver na računaru. Međutim, nema potrebe za panikom, kažu stručnjaci Kaspersky Laba.
Koraci koje oni predlažu su sledeći:
Preduzmite mere predostrožnosti – Svako ko poklanja računar trebalo bi da posluša savet i pokloni i eksterni hard disk i zaštitni softver, kao što je Kaspersky Internet Security. Tako će računar biti zaštićen, a rezervna kopija podataka može biti napravljena na hard disku. Svako ko postavlja nov računar, trebalo bi da odvoji nekoliko minuta za instaliranje zaštitnog softvera pre nego što počne da surfuje Internetom. Na ovaj način, neće biti potrebe za hitnim postupcima. Ako ove predostrožnosti nisu preduzete, sledi hitan plan koji može da pomogne.
Prekinite vezu sa Internetom – Ako sumnjate da vaš računar može biti zaražen virusom, prva stvar koju treba da uradite je da ga isključite sa Interneta. Slobodno koristite jednostavne metode za ovaj postupak. Uklonite mrežni kabl iz računara, deaktivirajte karticu WLAN, ili isključite svoj ruter. Zašto treba ovo da uradite? Neki štetni softveri otvaraju „zadnja vrata/back doors“ na računarima kako bi ih kontrolisali daljinski. Isključivanjem računara sa Interneta sprečićete štetni softver da kontroliše vaš računar na daljinu. Ovo, naravno, ne rešava problem. Uostalom, vi i želite da se vratite na Internet na kraju, a štetnom softveru ne smete dozvoliti da ostane na vašem hard disku.
Proverite da li vaš računar ima neki štetni softver – Skenirajte računar pomoću instaliranog antivirusnog programa. Ako nemate ovaj program, moraćete da nastavite sa planom za hitne slučajeve. Ovaj plan će takođe biti uspešan ako vaš računar ne uspe da bude pokrenut, pod pretpostavkom da imate još jedan računar na koji možete instalirati disk za podršku. Iako obično možete da koristite disk za podršku da biste pokrenuli računar ili laptop, ovo ne važi za netbukove, jer oni nemaju optičke diskove. Korisnici netbuka će morati da koriste USB disk ili eksterni hard disk.
Hitni slučajevi za desktop računare i laptopove – Korisnici koji imaju zaštitni softver pri ruci mogu da pokrenu svoj računar pomoću CD-a, preuzmu apdejtove, a zatim provere svoje lokalne hard diskove. Korisnici koji nemaju verziju pri ruci mogu da preuzmu disk za podršku kompanije Kaspersky Lab na linku http://rescuedisk.kaspersky-labs.com/rescuedisk/updatable/. Trebalo bi, međutim, uraditi ovo koristeći samo računar opremljen zaštitnim softverom. Ako nemate drugi računar kod kuće, trebalo bi da zamolite prijatelja ili komšiju za pomoć. Skener virusa za hitne slučajeve kompanije Kaspersky Lab je ISO fajl koji ćete morati da narežete na CD. Korisnici operativnog sistema Windows 7 ili 8 imaju sreće: sve što je potrebno da uradite jeste da pritisnete desni klik na ISO fajl i izaberete „Burn Image“. Zatim, ubacite prazan CD i narežite disk za podršku. Korisnicima koji još koriste Windows XP biće potreban mali dodatni program, kao i CDBurnerXP za narezivanje.
Hitni slučajevi za netbook – Korisnici koji žele da provere ima li štetnih softvera na njihovom netbuku, a nemaju ni interni ni eksterni disk, moraju da koriste USB disk za pokretanje računara. Možete prvo preuzeti disk za podršku, kao što je već opisano, a zatim i malu alatku koja će sačuvati datoteku na USB disku. Ovu alatku takođe možete pronaći pod istim linkom. Kliknite na link ispod “Rescue Disk to USB media”. Ovo će sačuvati datoteku pod nazivom „rescue2usb.exe“ na vašem računaru. Pokrenite alatku duplim klikom i potvrdite instalaciju klikom na „Install“. Alatka će sada biti automatski pokrenuta. Vi samo treba da podesite dve stavke. Na vrhu, izaberite putanju do ISO datoteke na disku za spasavanje. Ovo je obično vaš folder za preuzimanje (download). Nakon toga ćete morati da povežete USB disk sa kapacitetom od najmanje 512 MB i to odaberete na dnu prozora. Zatim kliknite na „START“. Sadržaj diska za podršku će tada biti kopiran na USB disk.
Pokretanje desktop računara, laptopa ili netbuka u hitnim slučajevima – U hitnim slučajevima, cilj nije da računar bude pokrenut na uobičajen način, već pokrenut pomoću spasonosnog diska ili, ako imate netbuk, sa USB diska. To će vam omogućiti da proverite ima li u vašem računaru štetnih softvera. Da bi pokretanje sa CD-a ili diska bilo uspešno, morate promeniti raspored pokretanja da bi računar pristupio CD ili USB disku pre ugrađenog hard diska. To se radi putem BIOS podešavanja. Priručnik za korišćenje vašeg računara pružiće vam precizna uputstva za to. Postupak obično podrazumeva držanje tastera F2 ili Delete. Relevantni BIOS unos obično je nazvan „Boot Settings“ ili „Boot Sequence“.
Držite incident pod kontrolom – Pokretanje računara sa CD ili USB diska jeste brz proces. Moraćete da pritisnete bilo koji taster kada vidite izborni meni, inače će brze komande vratiti kontrolu na hard disk. Nakon toga ćete morati da koristite tastere sa strelicama da biste izabrali svoj jezik i potvrditi izbor pritiskom na taster „Enter“. Zatim treba da izaberete „Kasperski Rescue Disk Graphic Mode“. Ovo će pokrenuti sistem za hitne slučajeve. Kada vaš računar bude uspešno pokrenut, videćete ugovor o licenciranju. Pročitajte ga i pritisnite taster „A“ da ga prihvatite. Ako grafički režim ne radi na vašem računaru, izaberite tekstualni režim. Da biste to uradili, izaberite „Kasperski Rescue Disk Text Mode“ iz menija Start.
Preuzmite ispravke – Važno: Kako bi skeniranje dalo optimalne rezultate, najpre morate da preuzmete najnovije ispravke virusnog potpisa na računar. Virusni skener za hitne slučajeve kompanije Kaspersky Lab automatski će se povezati sa Internetom. Ovo najbolje funkcioniše ako koristite DSL ruter za pristup Internetu i vaš računar je povezan sa njim pomoću mrežnog kabla. Kliknite na „Update“, a zatim na „Perform Update“. U tekstualnom režimu, izaberite „Perform Update“ u meniju ili koristite prečicu „u“.
Proverite svoj sistem – Kada su sve ispravke preuzete, vratite se na „Check Objects“. Tu možete imati pojedinačne diskove skenirane na štetni softver. Particije Windows-a će automatski biti izlistane. Kada ste izabrali sve oblasti koje želite da proverite, kliknite na „Begin Checking Objects”. Procenti na ekranu će vas obaveštavati o toku skeniranja .
Očistite sistem – Ako je štetni softver pronađen, skener virusa za hitne slučajeve kompanije Kaspersky Lab automatski će vas upozoriti. Tada možete da izaberete da li program treba da bude uklonjen ili smešten u karantin. Ako niste sigurni, možete da koristite ugrađen veb pretraživač da brzo pretražite program na Internetu. Možete da pokrenete pretraživač iz programskog menija u donjem levom uglu prozora. Imajte na umu da, u zavisnosti od veličine hard diska, skeniranje može potrajati neko vreme. Kada je skeniranje završeno, program vam može prikazati izveštaj. Vaš sistem će tada biti oslobođen štetnog softvera. Restartujte računar i uklonite CD ili USB disk. Sada možete da vratite prvobitni redosled pokretanja u BIOS-u.