Adware: Malver koji izgleda bezazleno
Kada se pomisli malver, prvo se misli na sofisticirane hakere koji vešto pletu svoje mreže, ali se obični korisnici sa takvim napadima obično nikada ne susretnu. Druga priča su malveri koji služe za generisanje sitnijih suma iznuđenog novca, a onaj sa kojim se obični korisnici najčešće susreću jeste adware.
Najveći uspeh adware kampanja je možda baš to što se o njima ne razmišlja puno, te se ne diže prevelika galama kada se neki maliciozni softver ušunja na uređaj i počne da distribuira reklamne sadržaje. Kampanje funkcionišu slično poput pop-up reklama, samo sa specijalnim softverom koji se aktivira na pogođenom uređaju, i reklame prikazuje još nemilosrdnije. Oglašivači obično plaćaju po broju onih koji su videli neku reklamu, pa su napadači shvatili da će dobiti više novca ako korisnicima na silu budu prikazivali više reklama.
Adware aplikacije mogu brzo da dođu do miliona korisnika, te prikazuju reklame u pozadini, ili čak direktno na ekranu. Brzo širenje je moguće zbog toga što se adware lako maskira, te zbog toga što se neke od aplikacija distribuiraju legitimno i bez upozorenja na agresivne reklame, i to preko zvaničnih kanala poput Google Play Store-a. Adware prolazi kao legitiman sadržaj zbog toga što ne krade novac i podatke, već samo na silu distribuira sadržaje koji, istina, usporavaju uređaje, i stvaraju nelagodnost zbog reklama koje konstantno moraju da se zatvaraju, ali ne izazivaju velike bezbednosne skandale u okviru kojih cure poverljive informacije o korisnicima.
Tako je adware prepoznat kao najistrajniji malver, budući da brzo može da inficira na desetine, te stotine miliona uređaja, i da na njima ostane dugo, a zbog toga što se ne smatra prevelikim bezbednosnim rizikom. Istina je da se ne radi o malveru kojem hakeri poklanjaju mnogo pažnje, ali je činjenica da se radi o malicioznom softveru koji će se najlakše naći na velikom broju uređaja, i tako napadačima doneti veliku dobit, a na račun žrtava čije korisničko iskustvo trpi.
Izvor: Wired