Digitalni trendovi u 2015. godini
Kako se bliži kraj godine, mnogi stručnjaci i oni koji vole tako da se nazivaju, predviđaju šta će biti aktuelno u narednoj godini. Kao i uvek, mi kaskamo za svetom, ali polako usvajamo neke digitalne trendove koje jednostavno ne možemo zanemariti. Uzela sam u obzir nekoliko najzanimljivijih istraživanja i predviđanja stručnjaka koja se mogu odnositi i na naše malo ali kompetitivno tržište.
Mobilni telefoni vladaće svetom
To naravno nije tačno, ali mobilni će nam svakako biti još značajniji nego sad, kao deo tela. U narednoj godini biće već pravilo da sajt mora da vam bude mobile responsive ili da imate mobilnu aplikaciju. Ako ne sa oba, bez jednog od ta dva ne možete biti u toku. Istraživanje OVUM-a pokazalo je da će u 2015. godini čak jedna milijarda ljudi koristiti mobilni kao JEDINI pristup Internetu. Kompanije troše milione što u vremenu, što u novcu, kako bi kreirale savršeni brend, što može da se poremeti za tri sekunde lošom i komplikovanom mobilnom optimizacijom.
SMS-ovi polako prestaju da budu sredstvo komunikacije (dokaz je 1.800 neiskorišćenih poruka u postpejd paketu), ali zato su tu Viber, WhatsApp, Messenger i ostale aplikacije. Polako ulazimo u sferu mobilnog bankarstva, nadamo se da ćemo konačno imati i druge vrste mobilnih plaćanja i zato nemojte čekati da na ovom polju budete poslednji. Danas se potrošačima sve više pristupa direktno, naglasak je na interakciji – zato, mobile first!
Svi će kreirati online sadržaj
Do sada je jedan mali procenat ljudi kreirao nov sadržaj, a ostatak je konzumirao. Ali danas, u eri društveno-mobilnog Interneta svako može da bude kreator. Kako mobilni interfejs i softveri postaju sve sofisticiraniji i lakši za korišćenje (user friendly), svakodnevni korisnici više ne konzumiraju sadržaj, već ga i sami kreiraju. Dobar primer je Hyperlapse na Instagram-u – nešto za šta je nekad bilo potrebno platiti oko desetinu hiljada dolara i potrošiti mnogo vremena i truda, sada je svima na raspolaganju besplatno i brzo.
Svi smo danas zapravo kreativci amateri, a uz malo truda, skoro svako može da napravi nešto što će izgledati stvarno profi. Zato agencije i oglašivači treba da puste kupce i potrošače da sami ispričaju svoje brend priče umesto što ih gađaju oglasima na sve strane.
Internet stvari i prenosivi pametni uređaji postaju sve zanimljiviji
Ako niste čuli za izraz Internet stvari (The Internet of Things), on se odnosi na objekte svakodnevnog života koji funkcionišu zahvaljujući Internetu. To je sve ono što na neki način menja naš lični ili poslovni život: pametni satovi, telefoni, automobili i sve ono drugo pametno što nam omogućava da manje koristimo našu pamet. Trenutno je u porastu potražnja za pametnim satovima i fitnes uređajima koji nam pomažu da poboljšamo lične performanse.
U skladu s trendovima, Intel je ove godine sproveo konkurs Make It Wearable na kom se od inovatora zahtevalo da naprave nešto jedinstveno, a nosivo, što bi nam olakšalo svakodnevni život, koristeći Intel-ovu Edison tehnologiju. Ako malo istražite ovu temu, videćete da je bilo zaista dobrih rešenja.
Zato, pustite Internet stvari da budu pametne za vas u narednoj godini, a vi razmišljajte kako da neku svoju dobru ideju naplatite.
Online zajednica postaće najuticajnija u državi
Šalim se, šalim se, nemojte odmah padati u očaj. Činjenica je da kupci danas imaju veća očekivanja nego ikada ranije, a i pametniji su. Prema IBM-ovoj studiji, 85 odsto korisnika kaže da društvene mreže utiču na njihov izbor pri kupovini. To se, naravno, manje odnosi na naše tržište, ali sve je jasnije da će se kupci sve više oslanjati na online recenzije drugih kupaca, na statuse svojih prijatelja i slično. Možda je pominjanje online zajednice u Srbiji preambiciozno jer još uvek nije čak ni jasno ko je sve čini. U svakom slučaju, ne treba zanemariti impuls društvenih mreža koji sve više dobija na značaju i može da utiče na neke od situacija ukoliko je stvarno udružena i istrajna (setimo se slučaja Filipa Vukše).
Ekspanzija digitalnih stručnjaka u oblacima i Content marketing
Ovde sam zapravo htela da objedinim neke trendove koji se često pominju. Prvi je ekspanzija digitalnih stručnjaka, tačnije strategijskih planera online komunikacija i kampanja. Kompanije i agencije polako uviđaju da će organizovanje kampanja biti sve teže bez uključivanja online dela, a da bi taj segment bio produktivan i usaglašen sa offline-om, potrebni su iskusni stručnjaci koji ulažu mnogo rada.
Drugo, cloud ili „oblak” polako počinje da se koristi kod nas jer ljudi uviđaju da im je mnogo jednostavnije da svoje poslovanje izmeste u cloud i da real-time razmenjuju sadržaje nego da koriste komplikovane softvere i aplikacije.
I na kraju, Content marketing ili Inbound marketing, kako ga još zovu, postaje sve popularniji, bar kod kompanija koje žele što više da se približe kupcima. Po nekim istraživanjima, jedan od tri glavna razloga što se ljudi povezuju s brendovima na društvenim mrežama jeste zanimljiv sadržaj. Kada imate sadržaj koji zaista vredi, ljudi to prepoznaju. Marketing više nije puko „vidi me kako sam super“, nego „kako mogu da ti pomognem ili da ti ulepšam dan“.
Pratili ove trendove ili ne, onda kada postanu dominantni bićete prinuđeni da ih koristite, zato srećna Nova godina i ne zaboravite da budete moderni a ipak retro, jer je to danas kul.
Autor: @JovanaVu
Objavljeno u časopisu PC Press broj 216.