Šest opasnih stvari koje mogu da ubiju vaš sajt… i kako ih izbeći?
Web sajt je virtuelni izlog, portfolio, deo brenda i nezamenljiv marketinški alat modernog preduzeća. Mnogo truda, novca i vremena ulaže se u njegovo pravljenje, a isto toliko resursa u privlačenje posetilaca i optimizaciju za pretraživače, jer sajt koji nema posete možemo proglasiti mrtvim. Kada jednom dovedemo posetioce na sajt, poželjno je da ih zadržimo, uverimo da su na pravom mestu i damo im povoda da ponovo posete naš stranicu.
Osim lepog dizajna i kvalitetnog sadržaja, posetiocu sajta važno je da se oseća bezbedno. Ako je na našem sajtu „pokupio viruse“, verovatno se više neće vraćati. Ukoliko se od njega traži da ostavi lične podatke, posetilac želi da bude siguran da će ti podaci biti zaštićeni i da neće biti zloupotrebljeni. Zato bi bezbednost sajta i izgradnja poverenja kod posetilaca trebalo da budu srž online marketing strategije zajedno sa dizajnom, hostingom i SEO.
Ipak, praksa pokazuje da se ne posvećuje dovoljno pažnje bezbednosti sajta, a zanemarivanje tog pitanja može imati posledica po reputaciju firme, što će se loše odraziti na ukupno poslovanje. Tako na sajtovima velikog broja domaćih online shop‑ova, osim izjave da se prodavac „obavezuje na privatnost vaših ličnih podataka koji će biti korišćeni isključivo u svrhe kupovine na našem Web sajtu“, ne možemo naći garancije da je sajt bezbedan. Zato se posetioci nerado registruju, ne dovršavaju kupovinu, a još manje plaćaju kreditnim karticama.
Kako do bezbednog sajta i kako da uverimo posetioce da su bezbedni? Za početak, tako što ćemo izbeći šest najčešćih zamki koje mogu dovesti do toga da naš sajt ostane sam i napušten u bespuću zvanom Internet
1. Website malware
Serveri na kojima se nalaze sajtovi mogu biti meta napada baš kao i vaš PC. Kompromitovanje legitimnih sajtova i korišćenje tih sajtova za širenje malware‑a sve je popularnija taktika među online kriminalcima.
Najgore od svega jeste to što vlasnici često i ne znaju da je njihov sajt kompromitovan sve dok sajt ne dospe na crne liste koje prave pretraživači ili dok korisnici ne počnu da se žale da su na njihovom sajtu pokupili viruse i druge štetne programe.
Danas se gotov malver kupuje na crnom tržištu, tako da zlonamernik ne mora da bude hakerski genije da bi naudio vašem sajtu. Sajberkriminalci obično koriste alate i skripte, koji se lako mogu naći na Internetu, pomoću kojih pronalaze slabe tačke i ranjiva mesta na sajtu i koriste ih za širenje malware‑a. Na primer, LizaMoon alat koristio je tehniku SQL injection i na taj način inficirao milione sajtova. Druge tehnike širenja malvera koriste uočene ranjivosti sistema za upravljanje sadržajem, Web sajt hosting softvera ili operativnog sistema servera.
Preporuke
• Pobrinite se da softver servera na kom se vaš sajt nalazi bude aktuelan i da ima sve najnovije „zakrpe“ i objavljena bezbednosna ažuriranja.
• Kontrolišite pristup ključnim sistemima i koristite jake lozinke ili dvofaktorsku autentifikaciju.
• Obezbedite svakodnevno antimalver skeniranje sajta i procenu slabosti. To možete postići pomoću nekih SSL sertifikata, kao što su Symantec Secure Site Pro, Secure Site EV i Secure Site Pro EV SSL sertifikata.
2. Bezbednosna upozorenja i istekli sertifikati
Zamislite da ste vi korisnik i hoćete da kupite nešto, ali taman što ste krenuli da kliknete na taster „kupi“, browser vas upozori da je SSL sertifikat sajta istekao. Šanse da ćete nastaviti sa kupovinom su posle toa minimalne, a sigurno ćete dobro razmisliti da li ćete ikada ponovo doći na taj sajt. Slično, ako koristite SSL sertifikate da zaštitite online aplikacije i servise a sertifikati isteknu, poverenje korisnika u vaš servis strmoglavo će opasti.
Kompanije s više sertifikata i servera suočavaju se sa ozbiljnim izazovima upravljanja njima. Ko je odgovoran za kupovinu i obnovu sertifikata? Kako se vodi evidencija? Kako osigurati da se sertifikati obnavljaju na vreme?
Centralizovano upravljanje sertifikatima nije samo dobra praksa nego i neophodnost ako želite da izbegnete isticanje sertifikata ili probleme sa obnovom u poslednjem trenutku.
Preporuke:
• Proverite sertifikate u celoj organizaciji tako da znate koje imate, ko vam je snabdevač i kada ističu.
• Konsolidujte sertifikate i upravljajte njima s jednog mesta.
• Napravite podsetnike kako vam se ne bi desilo da zaboravite da obnovite sertifikate.
3. Malwaretising (malware + advertising)
Kriminalci se često infiltriraju na legitimne sajtove na kojima postoji prostor za reklame, gde postavljaju banere, oglase i slično.
Podmuklost ovih napada ogleda se u tome što vlasnici sajtova često ne mogu da kontrolišu koje reklame će se pojaviti na njihovom sajtu ili odakle dolaze, a prilikom običnog skeniranja sajta reklama koja sadrži malver ne mora biti otkrivena jer se možda u tom trenutku ne prikazuje. Kriminalci mogu da zakupe reklamno mesto koristeći reklamne mreže ili čak da hakuju postojeće reklame i zaraze ih.
Rizična je već sama poseta sajtu na kome postoji ovakav zaraženi oglas; ljudi čak ne moraju ni da kliknu na reklamu kako bi aktivirali neželjenu akciju. Bez dobre antimalver zaštite na svom računaru, posetilac se izlaže riziku pritajene infekcije. Ako je otkrije, vrlo je verovatno da će pomisliti da je sajt s kog je pokupio taj malver opasan i imaće lošije mišljenje o kompaniji koja stoji iza tog sajta.
Preporuke:
• Koristite proverene mreže oglašavanja.
• Tamo gde je to moguće, ograničite oglašivačima mogućnost korišćenja koda (npr. koristite statičke slike ili običan tekst).
4. Zabrinutost korisnika
S obzirom na količinu kriminalnih aktivnosti na Internetu o kojoj svaki dan slušamo, ne čudi što su ljudi oprezni kada posećuju sajtove i što traže dokaz da su ti sajtovi bezbedni. Takođe, konkurenti mogu odvući pažnju vaših posetilaca. Ako posetilac oceni da je sajt vašeg konkurenta bezbedniji od vašeg, možete pretpostaviti gde će kupovati. Postoji više od milijarde Web sajtova pa ljudi brzo i lako mogu da nađu zamenu za vaš sajt ako ocene da nije bezbedan. Prosečna poseta sajtu traje kraće od jednog minuta a kritično je prvih 10 sekundi. Dakle, veoma je važno da ih u prvih nekoliko sekundi posete uverite kako je sajt bezbedan.
Žigovi poverenja (Trust mark), kao na primer Norton Secured Seal ili Thawte Site Seal i GeoTrust Secured Seal, jesu dinamička, animirana grafika koja se prikazuje na Web stranama koje su zaštićene SSL sertifikatom i na sajtovima čiju autentičnost garantuje neko sertifikaciono telo. Kada posetilac klikne na žig, otvori se verifikaciona strana koja sadrži informacije o organizaciji, detalje o SSL sertifikatu, a na Norton‑ovim žigovima i status skeniranja malvera. Žigovi pokazuju ljudima da vam je stalo do bezbednosti. Postoje i žigovi (kao npr. Symantec Seal‑in‑Search) koji se prikazuju još u rezultatima pretrage pored linka ka sajtu, tako da se posetilac zabrinut za bezbednost neće dvoumiti da li da poseti vaš sajt. Žigove obično dobijate uz SSL sertifikate.
Preporuke:
• Prikažite vidljive znake da je vaš sajt bezbedan, skeniran i od poverenja, kako na samom sajtu, tako i u pretraživaču.
5. Lažno predstavljanje (phishing)
Sajberkriminalci koriste dobro poznata imena i brendove kako bi naveli ljude da im ostave poverljive informacije ili da instaliraju malver. Često prave lažne Web sajtove koji izgledaju isto kao legitimni sajtovi i na taj način uspevaju da zavaraju ljude. Najpoznatiji primer ove vrste napada, poznatih kao phishing, jeste korišćenje lažnog sajta banke na kom korisnici ostavljaju broj bankovnog računa ili broj kreditne kartice i šifru.
U novije vreme primetno je sve češće korišćenje društvenih mreža za postavljanje mamaca preko kojih ljude navode da na lažnim sajtovima ostavljaju podatke, kao što su šifre naloga na društvenim mrežama, u nadi da će dobiti neku nagradu.
Zbog lažnih sajtova i „kidnapovanja“ brenda veoma je važno da kompanije, zbog očuvanja dobre reputacije, zaštite svoje sajtove i istaknu autentičnost pravih sajtova. SSL sertifikati s proširenom validacijom (Extended Validation) na vizuelno efektan način potvrđuju identitet sajta tako što pozadina i ime kompanije u browser‑u postaju zeleni. EV sertifikati prikazuju detalje o vlasniku sajta, čime se otežava varanje posetilaca. Procedura za izdavanje EV sertifikata veoma je detaljna i rigorozna, pa se ne može desiti da nepostojeća kompanija ili kompanija s lošom reputacijom dobije sertifikat ili da dobije SSL sertifikat za ime ili domen koji nema pravo da koristi.
Mnoge vodeće kompanije, uključujući Twitter i Facebook, dokazuju da su njihovi sajtovi bezbedni tako što implementiraju SSL od login‑a do logoff‑a (tzv. Always‑on SSL). To znači da je svaka strana na sajtu kriptovana, a ne samo one za kupovinu i gde ljudi ostavljaju osetljive informacije. Prednost Always‑on SSL‑a jeste u tome što posetioci sajta već od prvog klika imaju osećaj sigurnosti jer je znak bezbednosti vidljiv na svakoj strani.
Preporuke
• Koristite sertifikate s proširenom validacijom za autentifikaciju vašeg sajta i uverite korisnike da nisu na phishing sajtu.
• Razmislite o implementaciji Always‑on SSL sertifikata koji na vidljiv način uveravaju korisnike da su njihove aktivnosti na sajtu kriptovane.
6. Crne liste
Pretraživači poput Google-a i Bing-a skeniraju sajtove tražeći malver i ako ga nađu na vašem sajtu, on će odmah dospeti na crnu listu. To znači da sajt više neće izlaziti u rezultatima pretrage, na njega neće stizati saobraćaj s pretraživača i, u zavisnosti od Web browser‑a, može se prikazivati upozorenje o infekciji pre nego što posetilac ode na sajt, čak i ako direktno unese adresu.
Dolazak na crnu listu ima poguban uticaj na posećenost sajta i reputaciju vašeg brenda, bez obzira na to što ste puno uložili u optimizaciju sajta za pretraživače (SEO). Čak i kad otklonite problem, može proći dosta vremena dok pretraživači ponovo uvrste vaš sajt u listu pretrage.
Drugi razlog za stavljanje na crnu listu može biti nepoštovanje smernica koje pretraživači daju. Google objavljuje korisne smernice o dobrim i lošim primerima iz prakse, uključujući detalje o ponašanju zbog kog ćete dospeti na crnu listu.
Google je objavio da dnevno blokira 6.000 sajtova. Čak i zvučna imena kao što su TechCrunch i New York Times našli su se na crnoj listi jer je otkriveno da prikazuju (nenamerno) zaražene oglase.
Preporuke
• Zaštitite sajt od malwaretising‑a i malware‑a.
• Izbegavajte sumnjive SEO tehnike.
• Koristite Google i Bing alate za webmaster‑e i primaćete e‑mail upozorenja ako se vaš sajt nađe na crnoj listi.
Izbor pravog partnera
Razvoj svesti o opasnostima i upoznavanje s rizicima prvi je korak ka bezbednom sajtu. Drugi korak trebalo bi da bude izbor partnera kome ćemo ovaj odgovoran posao poveriti. Kao i u svim drugim sferama života i poslovanja, i ovde treba izabrati pouzdanog partnera sa izgrađenom reputacijom.
Kada su SSL sertifikati u pitanju, na tržištu postoji veliki broj sertifikacionih tela (CA) koje nude ovu vrstu usluge. Nisu sva sertifikaciona tela jednako pouzdana, pa tako ni njihovi sertifikati i žigovi nemaju jednak kredibilitet.
Među lidere na tržištu SSL sertifikata spadaju Symantec, Thawte i GeoTrust. Symantec (koji je kupio nekadašnji VeriSign) nudi nekoliko vrsta SSL sertifikata koji, osim vrhunske enkripcije, nude i nešto više: procenu ranjivosti i skeniranje malvera na sajtu. Zbog ovih karakteristika i prepoznatljivosti Symantec‑a kao brenda u koji ljudi imaju poverenja, sajtovi kojima je poverenje posetilaca od ključnog značaja biraju Symantec SSL sertifikate. Thawte i GeoTrust nude jeftinije sertifikate koji nemaju dodatne karakteristike, ali obezbeđuju jaku enkripciju i pouzdanu autentifikaciju.
Više informacija o vrstama i cenama SSL sertifika možete pronaći na Web sajtu Net++ technology www.netpp.rs.
Autor teksta: Anja Kiš
Objavljeno u PC#218