Windows – Sa „sedmice“ na „desetku“?
Windows 7 postao je javno dostupan pre više od sedam godina i od tada je najrasprostranjenija Windows platforma koja je uspela da potisne ranije omiljeni XP. Ali, vreme neumitno prolazi i nakon ne baš uspešnog Windows‑a 8 i nešto bolje verzije 8.1, došlo je vreme da svi razmisle o rastanku od stare dobre „sedmice“. Odlično nas je sve služila, ali podrška od Microsoft‑a i proizvođača opreme polako postaje prioritet nižeg reda, pa ćemo se sve češće susretati s nedostatkom drajvera za nove uređaje ili njihovim neoptimalnim radom koji ne koristi potpune mogućnosti novih uređaja. Windows 10 je već skoro dve godine sa nama i konačno znamo sve lepe i manje lepe detalje o njemu, pa ukoliko imamo neke rezerve, trebalo bi opet da razmotrimo razloge za Windows 10 i protiv njega.
Od januara 2017. počela je da teče produžena podrška koja će trajati tri godine, što u prevodu sa Microsoft‑ove terminologije znači da će proizvođač podržavati njegovo korišćenje samo do januara 2020, a nakon toga nam ne garantuju ispravnost i bezbednost rada. Svi koji su kupili nove računare u međuvremenu, najverovatnije su ih dobili s nekom od novijih verzija, pri čemu su najmirniji oni koji su prešli direktno na Windows 10, bez usputnog zadržavanja na 8.x međufazi. Kao što i dalje postoje mnogi funkcionalni računari koji moraju da ostanu na starom XP‑u zbog računarskih komponenti i komplikovanih softverskih rešenja, tako će se produžiti i korišćenje Windows 7 konfiguracija, ali hajde da razmotrimo zašto bi bilo dobro da svi kojima je to ikako moguće požure da se ne bi zatekli kako u slučaju havarije u očajanju traže računarske komponente stare 15 godina preko eBay‑a ili KupujemProdajem.
Glavni (Mainstream) i produženi (Extended) periodi podrške drastično se razlikuju. Oba traju po pet godina. Tokom prvih pet godina Microsoft funkcionalno menja proizvod i on evoluira u nešto efikasnije i bolje. Tokom drugih pet godina proizvođač brine samo o bezbednosti i integritetu rada. Nakon tih deset godina svaka podrška se papreno plaća, što su konstatovali oni koji su ostali zarobljeni na nepodržanoj verziji i pokušali da postave bilo kakav egzotičan zahtev pred Microsoft. U to se vrlo bolno uverila i američka vojska prošle godine: platili su 9,1 milion dolara za sigurnosne patch‑eve za nepodržane Windows XP, Windows Server 2003, Microsoft Exchange 2003 i Office 2003, što je izuzetno skupa usluga.
Windows XP imao je specijalan tretman jer je njegova podrška istekla tek devet godina nakon uobičajenog perioda od deset godina. Windows 7 ima slavu koja pomalo liči na svog istorijski znamenitog pretka, ali ovog puta, mnogi upućeni u raspoloženje unutar Microsoft‑a tvrde da neće biti produženja.
Microsoft je istinski zainteresovan da svi pređu na Windows 10 kao univerzalno rešenje za različite uređaje, pa se trude da i poslovni i privatni korisnici budu zadovoljni. U sklopu ovih promena, dijagnostičko prikupljanje podataka biće pojednostavljeno s postojeća tri nivoa koja obuhvataju osnovno, potpuno i pojačano, tako što će ostati samo izbor između jednostavnijeg osnovnog i potpunog koji će biti dovoljni za rešavanje problema. Dolazimo do naznaka početka pozitivnog trenda, a to je da je mnogo zahteva vezanih za privatnost i bezbednost konačno uslišeno i sprovedeno. Nakon poljuljanog poverenja korisnika, koje je posledica nezgrapnog pristupa prilikom forsiranog upgrade‑a sa verzija 7 i 8.x prošle godine, Microsoft je nedavno imao još jedan gaf prinudnog restartovanja što je učinilo da se mnogi korisnici osećaju bespomoćno.
Microsoft je konačno prihvatio neke aktuelne sugestije koje odslikavaju rastuću svest o mogućnosti zloupotrebe masovno prikupljanih podataka o ličnostima i ponašanju korisnika. Od institucionalnih pritisaka značajno mesto zauzimaju konkretne akcije raznih organa Evropske unije, koji su uspeli da na ravnoj nozi pregovaraju s najvećim globalnim IT igračima, kao što su Google, Microsoft, Apple, Facebook i mnogi drugi. Nakon nekoliko slučajeva novčanog kažnjavanja, giganti su shvatili da Terms and Conditions ne mogu da suspenduju sve zakone na osnovu nekog iznuđenog digitalnog I agree s linkom ka nečitljivim uslovima. Vrlo racionalno počeli su da preventivno uzimaju u obzir radnje koje mogu drastično da poljuljaju javni ugled, poverenje i na kraju krajeva, ono što im je najvažnije – dugoročne prihode.
Velike kompanije počinju vrlo ozbiljno da granularno segmentiraju kontrolu privatnosti i da omogućavaju korisnicima uvid u ono što pružaoci usluga prikupljaju o njima, kao i da revidiraju ili odstrane podatke koji već postoje u centralnim bazama. Ono pomenuto zastrašujuće: I agree, Next, Next, Next… bez čitanja i upuštanja u karikaturalne beskrajne pravne konstrukcije nerazumljive običnom čoveku, prestaje da bude nepovratno i nepopravljivo. Svakim danom svima se u najznačajnijim okruženjima pojavljuju nove mogućnosti da naknadno provere šta se zaista dešava. Microsoft tu praksu uključuje u najnovije softverske proizvode, tako da su vam i ovde otvorena vrata za interesantne promene. Najnovija je obećanje kojim je Microsoft najavio unapređenje Microsoft Account sajta na kojem ćete moći da vidite i obrišete podatke koji se odnose na vas, kao i na vaše navike u Web surfovanju, pretraživanju, lokacijama i kretanju, kao i zdravstvenim aktivnostima i Cortana Notebook zapisu ako ga koristite. Najavljena je i veća kontrola podešavanja privatnosti, redukovanje telemetrije i namera za prikupljanjem još manje podataka i na najbezazlenijem osnovnom nivou. Nadamo se da će Microsoft primeniti najavljene promene da bi nadoknadio propušteno u dugom periodu nerazumevanja zahteva korisnika vezanih za privatnost.
Uređuje Ladislav Struharik