BIZIT panel: Nova GDPR regulativa i izazovi na tržištu
Na BIZIT seminaru pod naslovom „GDPR – digitalna prava i obaveze” održan je panel na kojem su učesnici pokušali da odgovore na mnoga pitanja koja GDPR otvara, a tema na kojoj je bio akcenat jeste izazov na tržištu koje donosi nova regulativa. Da li je GDPR samo birokratska procedura koja će malim firmama otežati poslovanje ili nešto što će promeniti poslovanje velikih kompanija koje će morati pažljivije da obrađuju lične podatke? Moderator panela je bio Dejan Ristanović, glavni i odgovorni urednik PC Press-a.
Igor Vulje iz Agencije za zaštitu osobnih podataka iz Hrvatske je rekao da je GDPR novi, detaljniji i stroži zakonski okvir, koji će učiniti da velike korporacije obrate više pažnje na koji način obrađuju lične podatke. Ukoliko odbiju da poštuju regulativu biće im onemogućeno poslovanje. Advokat Bogdan Ivanišević smatra da će za mnoga nova stanovišta biti potrebna dodatna tumačenja.
Marketing ekspert Nikola Zubalj smatra da GDPR regulativa ide i u korist kompanija upravo zbog toga što podaci predstavljaju digitalni resurs kojim se treba rukovoditi odgovorno na obostranu korist i kompanija i pojedinaca koji sa njima sarađuju.
Kada se poveo razgovor o tehničkim stvarima koje prvo treba implementirati, Oliver Nikolić iz kompanije Comtrade je rekao da će tehnički servisi samo da adresiraju potrebe koje su protumačene u skladu sa zakonom, kao i da su prednosti ovih tehnologija ujedno velika prednost za kompanije.
„GDPR ne odnosi na službe bezbednosti, jer to nije oblast nadležnosti EU, ali se odnosi na državne organe”, rekla je Nevena Ružić, pomoćnica Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Prema njenim rečima, važno je spomenuti da organi zaštite podataka o ličnosti imaju novu ulogu, a sa novom regulativom akcenat se stavlja na prevenciju zloupotrebe podataka. Ona je dodala da je razlika koja postoji u shvatanju privatnosti između EU i SAD u tome što privatnost u Evropskoj uniji ulazi u korpus ljudskih prava u čijem središtu stoji dostojanstvo, dok je u SAD-u privatnost pravo potrošača.
„GDPR pokazuje da je moć koncentrisana kod građana”, rekao je profesor Krivokapić. On je istakao da će nova regulativa osnažiti građanina čiji podaci se obrađuju i dati mu veću kontrolu nad podacima koje drugi koriste o njemu.