Mobile-first indeksiranje: Dočekajte Google spremni!
Google je iz korena promenio način prikupljanja sadržaja s naših sajtova. Za kompaniju koja skoro sve prihode dobija u industriji pretraživanja ovo je velika promena. Korak napred za koji je Google spreman, ali da li smo i mi?
Prethodnih nekoliko nedelja bili smo svedoci dugo najavljivanih promena u načinu na koji Google prikuplja podatke s naših sajtova. Naime, nakon perioda testiranja, najzad su neki naši sajtovi dobili poruku da su uključeni u proces mobile-first indeksiranja. Po prvim analizama, u nov režim indeksiranja prebačeni su sajtovi koji su ispratili najbolje prakse optimizacije sadržaja sa mobilnih uređaja. Uskoro će svi sajtovi biti u mobile-first indeksu.
Za mnoge je mobile-first novost, ali ne i za Google. Oni su već 2015. izneli podatke da se više pretraga obavlja na mobilnim uređajima nego na desktop-u. Zato su već tada odlučili da se spreme za budućnost i prilagode svoju bazu sadržaja isključivo mobilnim uređajima. Tako je nastao mobile-first indeks, jedinstvena baza odakle Google uzima sadržaje za svoje rezultate pretrage.
Desktop vs. mobile indeks
Kada Google-ov bot poseti vaš server, on se prvo predstavi, odnosno vašem serveru saopšti svoj User agent. Google ima dva agenta, jedan koji od vašeg servera traži desktop sadržaje (Googlebot Desktop) i jedan koji traži mobilni sadržaj (Googlebot Smartphone). Vaš server daje mu sadržaj koji Google transportuje do svojih servera gde ih analizira, parsira i indeksira. Prva velika promena nastaće kada Google bude počeo da vaš server isključivo posećuje kao Googlebot Smartphone. Tada će sav sadržaj koji se analizira i indeksira biti u jednom, mobilnom indeksu. Dakle, u budućnosti će za sve sadržaje postojati samo jedan indeks koji je primarno za mobilne uređaje.
Kad mobile-first indeksiranje započne, Google će u indeks, svoju bazu sadržaja, skladištiti mobilnu verziju sajta. Ukoliko sajt ima dve verzije, po jednu za svaki tip uređaja, Google će na rezultatima pretrage mobilnim korisnicima davati vaš mobilni URL, a korisnicima koji pretražuju sa desktop uređaja vaš desktop URL. Ali, u indeksu biće isključivo mobilni sadržaj. Evo primera koji najbolje ilustruje ovaj slučaj. Imate sajt za desktop uređaje na adresi www.imesajta.rs i varijantu za mobilne uređaje na adresi m.imesajta.rs.
Google će proći kroz obe varijante ali će u svoj indeks isključivo uneti sadržaj mobilne varijante. Konačno, na rezultatima pretrage uvek će davati rezultate tako da korisnike uputi na mobilni URL osim kada desktop korisnici pretražuju Google. Tada će vaš mobilni URL zameniti desktop varijantom. Kao što vidite, mobilna varijanta sada je primarna što može doneti glavobolje. Ukoliko je vaš sadržaj na mobilnoj varijanti siromašniji u odnosu na desktop, možete imati problema s rangiranjem na Google-u. Manje sadržaja, slabija unutrašnja arhitektura sajta, manji broj dolaznih linkova (backlinks) negativno utiču na SEO performanse i smanjuju potencijal koji sajt ima za organsko rangiranje. Zato su preporuke da mobilna verzija sajta ima jednako kvalitetan sadržaj, intuitivno korisničko iskustvo i, naravno, da dobija signale poverenja i autoriteta poput dolaznih linkova, citata i deljenja na društvenim mrežama. Ukoliko imate responsivni sajt, (verovatno) nemate problema s mobile-first indeksiranjem. Responsivni sajt ima samo jednu URL verziju za sve tipove uređaja, a sadržaj i raspored elemenata stranice automatski se adaptiraju i prilagođavaju širini ekrana.
Ukupna količina linkova koje će Google dnevno analizirati neće se drastično promeniti. Međutim, sigurno ćete na serveru primetiti promenu balansa: manje poseta Google bota biće na desktop sadržajima, a sve više na mobilnim. Tokom prelaznog perioda, Google će verovatno intenzivnije crawl-ovati (prolaziti) kroz ceo sajt jer će želeti da pokupi što više novog mobile-friendly sadržaja. Nakon inicijalnog jačeg intenziteta, crawl budžet će se stabilizovati na normalan nivo.
Brzina i mobile-first
U januaru ove godine, Google je pompezno najavio da će brzina učitavanja stranice postati faktor rangiranja rezultata pretrage. Ta promena stupa na snagu u julu 2018. godine, što znači da će se brži sajtovi uskoro bolje rangirati. Brzina učitavanja nije primarni faktor organskog rangiranja, ali može da odluči kada se za poziciju nadmeću sadržaji relativno sličnih SEO kvaliteta. Tada će Google na bolju poziciju postaviti sadržaj koji se brže učitava.
Iz Google-a poručuju da je ovaj tzv. Speed Update potpuno nezavisan od mobile-first indeksiranja. Čak i spori sadržaji biće deo mobile-first indeksa. Google želi da u svoju bazu deponuje što više sadržaja. Ono gde vlasnici mogu imati problema sa svojim sporim sajtovima jeste rangiranje na rezultatima pretrage. Tu je brzina bitna. Ova stavka prouzrokovala je možda i najveću promena Google-ovog algoritma. Od sada će se indeksirati sadržaji koji se nalaze iza skrivenih ili interaktivnih elemenata Web stranica.
Naime, po sadašnjem algoritmu, ne indeksira se većina sadržaja koja je skrivena iza tab-ova, slajdera i drugih interaktivnih elemenata. Google kaže da je bilo velikih zloupotreba i da su zbog toga odlučili da te sadržaje ignorišu. Ali, mobilni interfejs je drugačiji. Usled ograničenosti prostora, na mobilnom uređaju je neophodno preraspodeliti sadržaj u kartice, tab-ove, interaktivne “harmonike”, ili smestiti celokupnu navigaciju sajta iza skrivenog menija koji se aktivira na dodirom na samo jednu ikonu (takozvani hamburger meni).
U mobile-first indeksiranju Google će uzimati sve što se prikaže u DOM-u (document object modelu) bez obzira na to kako se do sadržaja dolazi. Uslov da vaš sajt bude u mobile-first indeksu? Nema uslova. Ako vaš sajt nije mobile-friendly, nema problema, biće u novom indeksu. Vaš sajt nije responsivan, takođe nema problema, biće u novom indeksu. Stranice koje uopšte nemaju mobilnu verziju i rade isključivo na desktop uređajima biće takođe indeksirane.
Ovo je možda drastična odluka, ali je to jedini način da Google natera vlasnike sajtova da najzad uzmu mobilni Internet u razmatranje i da promene način razmišljanja. Kao ni za mnogo toga iz Google-ovog univerzuma, ni ovde nemamo jasne naznake i definisane rokove. Google uzima za pravo da sam određuje kada će neki sajt uvrstiti u mobile-first indeks. Preporuka je da verifikujete sajt na servis Search Console i da pratite poruke i uputstva koje vam servis daje. Ono što je sigurno jeste činjenica da je vreme da zaboravite desktop i da prihvatite mobile-first način razmišljanja. Od kreiranja sadržaja, dizajna i korisničkog iskustva, brzine sajtova pa do optimizacije konverzija i unapređenja prodaje. Mobile-first je tu da ostane!
Autor: Nenad Pantelić