Domaći IT: kuda i kako? | PC Press

Domaći IT: kuda i kako?

Široko je prepoznato da je domaća IT industrija dinamična i uspešna. To saznanje kao da je dovoljno svima, tako da se tu gubi interesovanje za dublje analize. Šteta, jer država propušta priliku bržeg ekonomskog oporavka, a informatičke kompanije nemaju pravu sliku o svojoj tržišnoj poziciji – teško će uporediti svoje poslovne performanse sa sektorskim.

slika17

Da bi se stvari okrenule u pravom smeru, analitička inicijativa SITO će na predstojećem BIZIT-u održati radionicu pod nazivom “Kuda i kako da vodite vaš IT posao“. Program radionice je prilagođen, pre svega, IT kompanijama i namenjen je rukovodiocima, osobama odgovornim za planiranje i prodaju u informatičkim firmama. Ova radionica može da bude korisna i predstavnicima državnih institucija, odgovornim za informatički razvoj, pri određivanju nivoa tehnološkog razvoja, istraživačko-razvojnog potencijala zemlje i formiranja jasnije strategije razvoja domaće IT industrije.

Od prvih dana

Za deset godina, koliko je prošlo od prve sektorske analize, performanse IT sektora su značajno porasle. Danas srpsku informatičku industriju čini blizu 2.000 aktivnih preduzeća, što je za 700 više nego u 2006. godini. Broj zaposlenih u ovoj industriji je dupliran sa 10 na 20 hiljada. Duplirani su i poslovni prihodi, na preko 1,5 milijardi evra. Za sve ove godine očuvana je profitabilnost, tako da je ukupan sopstveni kapital od 2006. do 2015. godine povećan sa 150 miliona na pola milijarde evra. Na prvi pogled, rast je impresivan i utisak je da će tako biti ubuduće – godišnje se osniva preko 200 IT firmi – ali upoređujući gore iznete podatke sa zapadnim standardima, srpska IT industrija i dalje izgleda skromno. Karakteriše je veliki broj mikro firmi, bez finansijske snage i sa skromnim menadžerskim i marketinškim iskustava, što dovodi do gašenja skoro 100 firmi godišnje.

Prosečna domaća IT firma ima manje od 10 radnika i godišnji prihod po zaposlenom 80 hiljada evra. Ovi parametri veoma variraju u zavisnosti od specijalnosti odnosno delatnosti, pa će na BIZIT-u biti prikazane ključne karakteristike za svaku od četiri informatičke delatnosti: (1) kompjutersko programiranje; (2) IT usluge; (3) proizvodnja kompjutera i (4) IT trgovina.

Za analizu delatnosti odabrani su sledeći indikatori: broj preduzeća, broj zaposlenih, poslovni prihod, dodatna IT vrednost i kapital. Na radionici će biti posmatrana koncentracija posla na 10 vodećih firmi i biće analizirana važnost svake od delatnosti unutar IT industrije. Na kraju, biće sprovedena analiza stanja i perspektive za svaku od četiri kategorije.

Programeri su najuspešniji

Posmatrano prema specijalnosti, programerska preduzeća su i dalje najuspešnija, a najmanje uspešna su ona koja se bave proizvodnjom kompjutera. Razlog je u tome što je softver složeniji za prodaju od hardvera i generiše više informatičkih, stručnih i ekonomskih aktivnosti. Zato se kaže da softver pokreće IT. Ne iznenađuje što softver ima takav uticaj, postao je nezamenljiv produkcioni alat preduzeća i organizacija u svim sektorima. Drugi jak razlog uspešnosti programerskih firmi je njihova orijentacija ka izvozu. Do pre par godina, razvoj softvera u Srbiji bio je pretežno okrenut lokalnom, finansijski slabom tržištu. Danas je slika drugačija: većina softverskih preduzeća je prepoznalo novu poslovnu šansu i uključila su se na brzo rastuće softverske potrebe stranih tržišta, pa sada rastu zajedno sa njima. U kategoriju uspešnijih spadaju i IT preduzeća koja su osnovali stranci, pre svega internacionalni tehnološki vendori.

U okviru radionice će se otvoriti pitanje kako IT firme da ojačaju svoje asocijacije (strukovna udruženja). To je važno, ne samo radi rešavanje sistemskih i međusobnih problema, već i radi efikasnijeg delovanja na domaćem i međunarodnom tržištu. Takva udruženja treba da obezbede proaktivnost u komunikaciji sa državom, umesto sadašnjeg pristupa “gašenja požara”.

Inicijativa SITO (Srpski IT osmatrač) prati domaća tržišna i tehnološka kretanja u ICT oblasti od 2005. godine do danas, kao prva i jedina takve vrste u Srbiji. Za detalje posetite www.sito.rs

Kao i prošle godine, na konferenciji BIZIT 2016 će biti organizovano istraživanje tržišta, a rezultati će nakon konferencije biti dostupni partnerima.

Milovan Matijević