Agilni napredak – poslovanje budućnosti na drugačiji način
Zašto je agilni način poslovanja velikom brzinom počeo da zamenjuje tradicionalni? Vrednosti na kojima to poslovanje počiva su očito veoma atraktivne, a Scrum nalazi svoje mesto i van IT industrije.
Agilno poslovanje je danas dovoljno zanimljiva tema svima koji već rade u agilnom okruženju, ali i onima koji se do sada nisu susretali sa ovom temom. Agilno unosi velike novine u poslovanje: akcenat je na ljudima i njihovoj saradnji, na smanjenju rizika ulaganja u potpuno nove proizvode i usluge, na brzoj inovaciji i fidbeku, na zadovoljnom klijentu, a poštovanje dugoročno zacrtanih planova i utvrđenih procesa ne predstavlja apsolutni prioritet.
Dve trećine lidera u korporacijama, kao i vlasnika kompanija, veruje da se broj inovacija znatno povećao kako na tržištu, tako i unutar njihove matične industrije. Oni prepoznaju da se promene dešavaju i u odnosima s klijentima i to neverovatnom brzinom. Prvi put u istoriji čovečanstva došlo je do preklapanja dve industrijske revolucije, s tim što poslednja revolucija suštinski menja sve principe i pravila prethodnih. Stopa tehnološkog progresa eksponencijalno je porasla: neko je sračunao da dok je fiksnom telefonu trebalo 75 godina da dođe do 50 miliona korisnika, televiziji je trebalo 13, Internetu četiri godine, a Pokemonu samo 19 dana. Promene su munjevite, zahtevi tržišta za inovacijama nikad veći, klijenti nikad edukovaniji i zahtevniji. Da li čovek i njegova evolucija mogu da prate brzinu ovih promena? Ima li sve svrhu bez čoveka u prvom planu? Ovo su teme za koje postoji sve veći interes i koje se razmatraju na većini biznis konferencija i foruma.
Izazovi poslovne transformacije
Ljudi koji vode kompanije i po prirodi posla bave se planiranjem i strategijama, procenjuju da će u periodu od oko pet godina njihove kompanije u proseku morati da se ubrzaju oko 30 odsto da bi opstale na tržištu. Svesni su i toga da će srazmerno takvim promenama, pritisak na zaposlenog biti veći. Takođe, svesni su toga da će najsporije funkcije u organizaciji biti na najvećem udaru i pružati najveći otpor, i da će nezadovoljstvo biti neminovno. Nije se teško složiti da je izazov priličan za sve one koji moraju da očuvaju poziciju na tržištu i da svojim deoničarima obezbede profitabilnost. Sedam od deset lidera veruje da treba:
– brže procenjivati realne potrebe klijenta,
– brže izbaciti nov proizvod ili uslugu na tržište,
– brže usvojiti nove tehnologije,
– brže uvesti digitalizaciju u organizaciju,
– brže preuzimati rizike kao deo nove organizacione kulture,
– biti spreman za brzo menjanje smera organizacije.
Reč brzina je sveprisutna, ali nijedan zahtev niti akcija ne mogu da se sprovedu bez čoveka. Novo vreme traži nove, agilne ljude, nove timove od kojih se zahteva celovitost, svrsishodnost, kvalitet, kultura, od kojih se traži da komunikacija – njihova međusobna interakcija – bude ključ. Većina lidera ima prilično jasnu ideju o tome šta u njihovoj organizaciji ne funkcioniše, ali ne i na koji način odgovoriti na brze promene, biti agilan, kako poslovanje učiniti agilnijim od današnjeg. Da li su, i koliko njih, spremni da se i sami menjaju u skladu s neminovnim promenama?
Te promene, pre svega, podrazumevaju promenu organizacione kulture u pravcu agilnog. Da bismo razumeli šta je suština agilne organizacione kulture, moramo da se osvrnemo na sve ono što ona nije: klasična organizaciona šema zasnovana na hijerarhiji gde su pojedinci grupisani u departmane, silose i slično, i svakako nije komandno‑kontrolna organizacija. Ovakva struktura nekada je imala smisla, zasnivala se na pretpostavci da određeni ljudi znaju sve (ili raspolažu najvećim brojem informacija) pa drugima govore kako da nešto urade. U takvoj strukturi ljudi teško uspevaju da budu kreativni, čovek se kao jedinka „savija“ i uklapa u postojeće okvire, ponašanja i procedure. Ovakva hijerarhijska struktura dovodi do multitaskinga, slabljenja fokusa, lošeg planiranja, neefikasnih sastanaka, nejasnih zahteva, nedostatka vizije i inovacija, slabog kvaliteta proizvoda i gotovo neminovno do loših poslovnih rezultata.
Jedan od ključnih problema jeste jaz između onih koji definišu zahteve i onih koji treba da ih sprovedu u delo. Dobro definisanje zahteva u poslovnom sektoru i dobra komunikacija među timovima ključni su faktori za brzo i efikasno delovanje. U tradicionalnom poslovanju potrebno je mnogo truda i vremena da bi ljudi razmenili potrebne informacije. Novi izazovi, brze promene i sve veći broj zaposlenih, doveli su do toga da je tradicionalna hijerarhijska struktura postala isuviše troma, neefikasna, nedovoljno fleksibilna da odgovori na brze promene tržišta, odnosno zahteve klijenata.
Agilna organizaciona struktura
Novi model poslovanja podrazumeva agilnu organizacionu strukturu koja ne liči na piramidu, kao u tradicionalnim strukturama, već više podseća na mrežu, na konstelaciju. Nema departmana, već su ljudi međuinstitucionalno, multifunkcionalno povezani oko neke vrednosti. Takav model – agilno poslovanje, nastao je u softverskoj industriji, ali su s vremenom počele da ga preuzimaju i druge industrije, a naročito one koje su shvatile vrednost fokusiranosti na zadovoljstvo klijenta i brzinu isporuke celog, funkcionalnog proizvoda. Pionirski poduhvati nekih nesoftverskih kompanija, naročito u finansijskoj industriji, odmah su pokazali ohrabrujuće rezultate, što je motivisalo sve veći broj industrija da se upuste u proces uvođenja agilnog poslovanja i holistički pristup klijentu, ali i zaposlenom.
Trend rasta agilnog poslovanja traje više od 10 godina, i njegovi osnovni principi, definisani agilnim manifestom iz 2001. godine, nisu se promenili ni danas. Čovek i njegove interakcije su iznad procesa, kao što je i saradnja s klijentom važnija od strogog definisanja ugovora. Promene su neminovnost od kojih se ne beži i važnije su od zacrtanog plana. A jedina mera progresa jeste proizvod koji radi ono što treba da radi.
Poslednje istraživanje Scrum Alliance i Forbes magazina idu u prilog ovim tvrdnjama, pokazujući dvocifren rast na bitnim KPI parametrima kompanije. Primera radi, kompanije koje su prešle s tradicionalnog na agilno poslovanje pokazuju značajan rast u kategorijama koje su ključne za profit i održivost poslovanja kompanije:
60% – lansiranje novih proizvoda ili usluga na tržište
59% – inovativnost
58% – profitabilnost
57% – motivisanost zaposlenih
Agilni razvoj nije uputstvo uklesano u kamenu, već je proizvod konstante, svakodnevne saradnje, dogovora – kako se nešto može raditi brže, inovativnije, a i dalje kvalitetno. To je način da se u procesu uvođenja inovacija ljudi lakše i bolje prilagode, organizuju, efikasnije rade, budu zadovoljniji, raspoloženi i bliži klijentu. Agilno je danas, ne sutra. Sutra će biti nešto drugo, kao što je tradicionalno upravljanje već juče.
Autor: Jasmina Nikolić