BIZIT 11 - prvi dan

British Council: Važna je prilika

Jedno društvo jako je onoliko koliko je jaka njegova najslabija karika, odnosno koliko se pažnje pridaje ranjivim grupama u tom društvu. Recimo, koliko prilika i mogućnosti dobijaju deca koja potiču iz ranjivih grupa u poređenju sa ostalom decom?

PCPress.rs Image

Mnoga deca u našoj zemlji svakoga dana bivaju zanemarena jer su možda Romi, možda zato što imaju neki oblik invaliditeta, a nekada jednostavno dolaze iz nepovoljno socio-ekonomskog okruženja. Njihovi vršnjaci vide ove razlike i neretko se dešava da im ne daju pravu šansu za inkluziju, a oni se povlače i trude se da budu što manje vidljivi.

Pitanje svih pitanja je da li bi i ova deca mogla da zasijaju svojim punim sjajem ukoliko bi im se pružila jednaka šansa?

Škole za sve

U sklopu programa „Škole za 21. vek” British Council i Vlada Ujedinjenog Kraljevstva donirali su mikrobit uređaje, male programabilne računare, u čak 4.000 osnovnih škola na Zapadnom Balkanu i pružile obuku nastavnicima kako bi ih svrsishodno upotrebili na časovima. Tokom sprovođenja programa, počeli smo da uočavamo sve veći broj dece iz ranjivih socijalnih grupa koja briljiraju u programiranju i počinju da se ističu među vršnjacima ne po svojim nedostacima, već po svojim uspesima.

British Council će početkom juna objaviti izveštaj pod nazivom „Uključivanje ugrožene dece u program ‘Škole za 21. vek’”, u kojem će detaljno predstaviti zaključke i studije slučaja na osnovu kojih su ti zaključci doneseni.

Da li ste znali da svaka država na svetu ima svoj znakovni jezik? Da bi jedan gluvonemi đak savladao programiranje, najpre bi morao da nauči i engleski znakovni jezik jer se većina programa piše na engleskom. Ovo je do sada bila velika prepreka za njihovo uključivanje u IT predmete. Korišćenjem mikrobit uređaja i blokovskog programiranja u školama, deca koja imaju ove poteškoće uspešno su savladavala osnove programiranja, a neka su čak bila i najbolja u sekcijama za programiranje koje smo osnovali. Samo je bilo potrebno naći pravi način i pružiti im šansu.

Pročitajte i:  Digitron za varanje

Neretko se romska deca spominju kao učenici koji su neredovni, bez motivacije za učenjem i bez podrške porodice. U jednoj od škola, nastavnici su izabrali troje dece iz ove populacije da se pridruže sekciji za programiranje kako bi probali da učine školu zabavnijom i primamljivijom za njih. Rezultat? Romska deca su shvatila da imaju podjednake šanse da se pokažu u sekciji jer ni ostala deca ne znaju ništa o programiranju, te su možda prvi put imali jednake šanse da uče nešto od nule kao i svi ostali. Nastavnici su prijavili nagli skok u prisustvu časovima, povećani stepen inkluzije, povećanje samopouzdanja kod ove grupe dece i povećano interesovanje za gradivo.

PCPress.rs Image

Rezultati govore

U Knjaževcu postoji škola koja se bavi edukacijom učenika s problemima u ponašanju, često s kombinovanim poteškoćama u razvoju i učenju. Oko 60 odsto učenika živi bez roditeljskog staranja, uglavnom zbog zlostavljanja i zanemarivanja u porodici. Uključivanjem dece u program, bile su osetne pozitivne promene u učionicama. Sekcija im je omogućila da nauče mnogo toga o empatiji i timskom radu. Uspeli su da kreiraju meteorološki projekat tokom kojeg su isprogramirani mikrobit uređaji merili temperaturu mesecima, a oni su radili na određivanju temperaturnih trendova. Kod njih je uočen rast strpljenja, odgovornosti i posvećenosti, što je vrlo teško razviti kod ove ranjive grupe.

Pročitajte i:  AI zamenio nastavnike u jednoj školi u Londonu

Informaciono-komunikacione tehnologije mogu nam mnogo dati i mogu pozitivno uticati na društvo ukoliko se upotrebe na pravi način. Jedan od načina je zasigurno rad s mladima i stvaranje mogućnosti baš za svu decu, jer je ovo industrija budućnosti, a nijedno dete ne treba da ostane zanemareno.

Korisna adresa: BritishCouncil.rs

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: , , ,