Da roba bude na svom mestu
Jeste li se nekada zapitali koliko je vremena i truda potrebno da se sva roba u supermarketu poređa na police? Kakav sistem se koristi? Beogradska kompanija LS Data razvila je softversko rešenje koje će profesionalcima u ovoj oblasti olakšati svakodnevni posao.
Kupovina u velikim prodavnicama ima svoje prednosti – na raspolaganju vam je širi asortiman robe, a možete da kupite i svoje omiljene artikle koji baš tog dana mogu biti na popustu. U današnje vreme svaki ušteđeni trenutak je važan, pa solidan broj kupaca sledi svoje navike, znajući na kojim policama stoje omiljeni proizvodi. Sa druge strane, istraživanja kažu da se čak 50% odluka kupaca dešava na mestu prodaje, dakle da bi se roba bolje prodavala potrebno je da je uvek prisutna na polici, da je dobro pozicionirana, da je istaknuta cena… Mali broj potrošača zna da iza rasporeda artikala na policama u supermarketima stoji čitava nauka, da se konsultuju savetnici za prodaju, psiholozi i stručnjaci raznih profila. A da bi ta nauka oživela, mnoštvo pravila treba primeniti na terenu, među hiljadama artikala i na kilometrima polica u supermarketima. I tu na scenu stupaju moderne tehnologije.
Sve je u poziciji
Da bi osoba zadužena za plasman i kontrolu proizvoda na raznim lokacijama (popularno „merčandajzer“) mogla na licu mesta da vodi računa o svim važnim parametrima izloženosti robe, potrebna mu je informatička podrška, jer je takve podatke nemoguće držati u glavi ili pratiti pomoću papira. Tokom jednog dana agent na terenu treba da unese na hiljade informacija. Imajući to u vidu, a na osnovu iskustva stečenog u dve decenije poslovanja i saradnje sa preko 300 korisnika, kompanija LS Data iz Beograda kreirala je rešenje pod nazivom SOKO MS, namenjeno upravo agentima prodaje i merčandajzinga na terenu.
Ovo rešenje je namenjeno pre svega proizvođačima i distributerima robe široke potrošnje (iliti FMCG – Fast Moving Consumer Goods), koji uz pomoć njega mogu da prate plasman sopstvene, ali i konkurentske robe. Pored toga, mogu ga koristiti lokalni distributeri i merčandajzing agencije kako bi lakše pratili plasman robe svojih partnera i, naravno, može biti koristan trgovačkim lancima da bi pratili promet i pozicioniranje određenih tipova robe.
Aplikacija se sastoji iz dva segmenta: SOKO ADMIN, kroz koju se upravlja šifarnicima proizvoda i prodajnih mesta, unetim korisnicima se dodeljuju aktivnosti, i generišu izveštaji, i SOKO PDA, namenjen mobilnim računarima, koji služi da osoblje na terenu (merčandajzeri i supervizori) unosi podatke sa lokacija i šalje ih u centralnu aplikaciju.
Bogatstvo funkcija
SOKO ADMIN je Web aplikacija razvijena na Microsoft platformi, a SOKO PDA je namenjen instaliranju na ručne računare kao što je Psion EP10, ili tablet računare na Android platformi. Od brojnih funkcionalnosti ovog rešenja kao interesantne se izdvajaju mogućnost definisanja ruta za obilazak prodajnih objekata i izrada scenarija poseta, slanja fotografija sa lica mesta uz unete podatke, kao i kreiranje anketa koje se potom sprovode na terenu.
U osnovne funkcionalnosti spadaju unos trebovanja, praćenje ugovorenih asortimana, fejsinga, udela na policama i drugim pozicijama, pa sve do unosa sopstvenih i konkurentskih cena i praćenja rokova trajanja izložene robe. Mogu se generisati nalozi za dopunu u objektima u kojima je stanje lagera robe ispod definisanog, a posebno korisna je mogućnost praćenja i trebovanja svih tipova promotivnih materijala, od nalepnica do vrednih osnovnih sredstava (frižideri, maskote, police…) .
Kada se svi podaci sa terena unesu u sistem, iz SOKO ADMIN aplikacije moguće je brzo i jednostavno izvoziti izveštaje u Microsoft Excel ili PDF formatu, koji se nakon toga mogu detaljno analizirati. Pošto se na listi klijenata kompanije LS Data nalaze najveći trgovački lanci i distributeri robe široke potrošnje iz Srbije i regiona, sigurni smo da ovo rešenje ispunjava sve zahteve velikih FMCG kompanija, a u svakom slučaju svakodnevni život merčandajzera na terenu čini lakšim.
LS Data, www.lsdata.rs
Vladimir Cerić