Evropska Unija usvaja značajna tehnološka pravila
Poslanici EU podržali su usvajanje značajnih pravila koja će obuzdati moć tehnoloških giganata kao što su Alphabet, Google, Amazon, Apple, Facebook i Microsoft. Međutim, sprovođenje pravila može biti problem zbog ograničenih resursa regulatora.
Promene u poslovanju kompanija
Pored Zakona o digitalnim tržištima (DMA), zakonodavci su takođe odobrili Zakon o digitalnim uslugama (DSA), koji zahteva da društvene platforme više kontrolišu ilegalni sadržaj na internetu.
Kompanije će se suočiti sa kaznama do 10 odsto godišnjeg globalnog prometa zbog kršenja DMA zakona i 6 odsto za kršenja DSA zakona. Zakonodavci i države EU postigli su politički dogovor o oba zakona ranije ove godine, ostavljajući neke detalje za konačno oblikovanje.
Pravila za Big Tech zasnovana su na iskustvima šefice EU za antimonopolska pitanja Margrethe Vestager i istragama o ovim kompanijama. Ona je uspostavila radnu grupu za DMA, sa oko 80 zvaničnika koji će se priključiti. Kritičari smatraju da je broj zavničnika nezadovoljavajući. Zakonodavac Andreas Schwab, koji je vodio ovo pitanje kroz Evropski parlament, pozvao je na veću radnu grupu koja će se suprotstaviti dubokim džepovima Big Tech-a.
Evropska organizacija potrošača (BEUC) izrazila je istu zabrinutost. „Podigli smo uzbunu prošle nedelje sa drugim grupama civilnog društva da ako Komisija ne angažuje stručnjake koji su joj potrebni da nadgledaju praksu Big Tech-a na tržištu, zakon bi mogao biti imati neefikasnu primenu“, rekla je zamenica generalnog direktora BEUC-a Ursula Pachl.
DMA bi trebalo da nametne promene u poslovanju kompanija, zahtevajući od njih da svoje usluge razmene poruka učine interoperabilnim i da poslovnim korisnicima omoguće pristup njihovim podacima. Poslovni korisnici bi mogli da promovišu konkurentske proizvode i usluge na platformi i da sklapaju ugovore sa kupcima van platformi.
Kompanijama neće biti dozvoljeno da daju prednost sopstvenim uslugama u odnosu na rivalske, niti da spreče korisnike da uklone unapred instalirani softver ili aplikacije. Ova dva pravila posebno će dosta uticati na Google i Apple.
DSA zabranjuje ciljano oglašavanje usmereno na decu ili zasnovano na osetljivim podacima kao što su vera, pol, rasa i politička mišljenja. Takođe, „Dark patterns“ – zbunjujući ili obmanjujući korisnički interfejs dizajnirani da usmere korisnike da donesu određene izbore biće zabranjeni.
Izvor: Reuters