Farovi automobila pomažu pešacima da pređu ulicu
Farovi vozila koji “iscrtavaju” prelaz preko ulice da bi pomogli pešaku da je pređe, pozdravljanje vozača uzajamnim prikazivanjem imena svetlima ili osvetljavanje prepreke na asfaltu da bi se neko drugi upozorio, neke su od revolucionarnih promena zahvaljujući kojima će farovi automobila uskoro postati mnogo više od sredstva da se samo osvetli put.
„Krećemo od čisto tehničkog osvetljenja, i idemo ka realnim scenarijima”, sa oduševljenjem priča Christopher Le Ligne, direktor istraživanja i razvoja sistema vidljivosti francuskog dobavljača auto-delova Valeo. U mraku opitnog tunela svog istraživačkog centra u Bobinjiju, kod Pariza, taj proizvođač opreme, koji tvrdi da je vodeći u svetu po osvetljenju, isprobava svoje buduće proizvode. Zaustavljen automobil, opremljen sofisticiranim LED svetlima, projektuje na asfaltu animirani “pešački prelaz” ispred osobe koju je sistem uoči na ivici kolovoza. Ta svetlosna animacija toj osobi znači da je primećena i da joj vozilo daje prednost. Obično pešak koji čeka da pređe nastoji da vidi oči vozača da bi se uverio da ga je primetio. Ali, sa očekivanim dolaskom autonomnih vozila, mora da se izmisli nešto drugo. „Moramo da nađemo način komunikacije pešaka i automobila jer neće biti vozača“, kaže Le Ligne.
Uz pomoć kamere, automobil koji je testirao Valeo, može na asfaltu da projektuje sve vrste informacija, kao što su linije i druge oznake na kolovozu i strelice za pokazivanje smera u kojem će vozilo da skrene. Takođe, može jarko da osvetli neko zaustavljeno vozilo kako bi upozorio vozača da ga uoči. Te nove funkcije doći će posle 2020. godine zahvaljujući razvoju LED tehnologije, koji obuhvata samo jedno malo kućište kao čvorište izuzetno moćnog osvetljenja čije se mnogobrojne komponente kontrolišu pojedinačno da bi se dobio isti efekat kao što je slika na ekranu kompjutera.
Prve verzije koje omogućavaju šire osvetljavanje puta u smeru skretanja, već su na tržištu. Ali Hector Fratty, osnivač sajta za praćenje te tehnologije drivingvisionnews.com, kaže da velika revolucija osvetljenja dolazi od pojave sistema protiv zaslepljivanja, kojom su već opremljeni vrhunski modeli s prednjom kamerom. Ona omogućava trajno korišćenje dugih svetala farova, bez zaslepljivanja vozača vozila koja stižu iz suprotnog smera. Kamera detektuje vozilo koje ide u suprotnom smeru, te kompjuter gasi samo onoliki deo opsega farova s dugim svetlima koliko je potrebno da vozilo koje dolazi u susret ne bude uopšte osvetljeno. „Vlasti bi trebalo da nametne takvu vrstu osvetljenja na svim vozilima, jer to je fantastično sredstvo bezbednosti“, rekao je Fratty, koji kaže da bi se tako moglo izbeći 60% udesa koji se dešavaju noću. Čak i bez ove tehnologije, LED svetla koja već ima polovina novih vozila, troše četiri do pet puta manje struje od konvencionalnih halogenih svetla, što je naročito važno za povećanje autonomije električnih vozila.
Buduće generacije osvetljenja prikazivaće slova, oznake ili logoe na zadnjim panelima, da bi na primer jedan vozač pozdravio drugog prikazivanjem svog imena, ili da bi signalizirao da otvara vrata, ili da obavesti vozilo iza da se približava pešačkom prelazu ili da namerava da se zaustavi i da traži parking. Ti novi postupci će zahtevati opšte međunarodne standarde. „Veliki izazov je da se svi usaglase“, kaže Fratty, koji dodaje da su diskusije o tome već u toku. S pojavom autonomnih funkcija vožnje, unutrašnje osvetljavanje vozila će imati novi značaj za vozače oslobođene vožnje, te će moći da se bave raznim drugim poslovima dok su u vozilu. Već sada, svetla su od ključnog značaja za dizajn automobila, kao “suštinska oznaka marke” zbog čega su proizvođači spremni da tome posvete sve više novca, kaže Le Ligne. Sofisticirana LED svetla mogu da koštaju deset puta više od konvencionalnih, halogenih.
Na tom rastućem tržištu, Valeo se suočava s tri glavna konkurenta: japanska grupa Koito i nemačke firme Automotiv lighting i Hella. Svetski prihodi od rasvete će sa 28 milijardi evra 2016. godine porasti na 50 milijardi 2025. godini, što je „skoro dupliranje za manje od deset godina. U automobilu nema mnogo sistema koji tako naglo napreduju“, kaže Fratty.
Izvora: Beta