Ivan Fece, Firchie – o muzici i računarima
Ivan Fece – Firči rođen je 10. 09. 1962 godine. Svirao je u novosadskom sastavu „Laboratorija zvuka“, u beogradskoj „Džakarti“, u „Luni“, a prosalvio se kao bubnjar „Ekatarine Velike“. Objavio je remiks najvećih hitova te grupe, na kome je radio od 2004. Ima ćerke Miu i Lunu. Kaže da je njegovo zanimanje bubnjar. Trenutno je posvećen renoviranju radionice od 120 kvadrata u kojoj će se konačno posvetio svojoj strasti, „čačkanju oko mehanike“. Uživa u svom Firchie Think Tank Studiu, multimedijalnom prostoru koji koristi za snimanje fotografija, audio, video i živih nastupa. Organizuje žurke i promocije. Kao i uvek teži samo ka najvišem nivou. I naglašava: Think Tank nije klub… i nikada neće biti.
I – Umetnost vs. šund
Da li je pojavom kompjutera došlo do ekspanzije loših muzičara koji su koristili programe i semplove za snimanje svoje ionako minimalističke i prizemne muzike.
Da ali nije bitno. Odgovor je u pitanju.
Da li je kompjuter ubio umetnički izraz u muzici i pojavom nabeđenih muzičara doneo šund na muzičko tržište.
Ne, možda je samo isplivalo na površinu ono što inače treba da pliva po dnu.
II – Analogno vs. digitalno
Da li kao muzičar možeš da čuješ razliku između analognog i digitalnog zvuka i da li misliš da tvoji slušaoci mogu isto da primete, posebno mlađi koji nisu imali prilike da slušaju ploče i trake?
Mene ništa od toga nikada nije zanimalo, a ni sada me ne zanima. Mislim da oni koji ratuju na tu temu u stvari nisu muzikalni. Nije izgovor što je neko mlad. Ako si znatiželjan saznaćeš, a ako nisi ko te jebe. Slušaj Cecu, Becu, Mecu, Seku, Beku, tetu i ostale bivole.
Koje su po tebi prednosti digitalnog zvuka u odnosu na analogni, ukoliko ih i ima, i da li misliš da je digitalan zapis muzike doneo boljitak u toj umetnosti?
Prednosti su mnoge. Da je ovo stručni forum pa još i da se upustim, ali većinu konsumera muzike ovo ne zanima i ne treba da ih zanima… to bi bilo slično kao kada bi mene trebalo da zanima kako lekar zna da me leči… šta me briga, izleči me! Zato je on lekar a ja muzičar. Boljitak? Mislim da i mene bolji.
III – Snimanje na traku vs. snimanje na kompjuter
Da li misliš da se pojavom programa za snimanje muzike smanjila potražnja "dobrih" muzičara, s obzirom da je tako lako odsvirati i ponoviti ono što se pogreši, i da li misliš da sada svako može da bude studijski muzičar, bez obzira da li je kvalitetan instrumentalista (počevši od bubnjara svi instrumentalisti polako postaju višak) ili još gore vokal (danas svako može da peva)?
Slično je prethodnom pitanju, sve mi se svodi na isto. Za mene je ta potreba da se kobajagi vratimo na staro dobro isto kao kada bi sada neko propovedao da je parna mašina i kremen nešto na šta treba da se vratimo. Ne bih se vratio na traku ni za šta, nema šanse, kao sto ne bih peške do susednog kontinenta, ima avion. Uzmite penicilin kad ate bolesni, a ne babe vračare, već 14% je 21. Vek.
Koliko je moguće napraviti dobar snimak muzike kod kuće na računaru, ukoliko se setimo kakvi su se sve instrumenti, sprave, prostorije pa i sami muzičari nekada koristili za isto?
Jako je moguće napraviti dobru muziku, a to nema veze sa snimkom, vecini slušalaca, opet slična tema. Kvalitet snimka nikada nije imao veze sa kbvalitetom muzike, nadam se da će tako i ostati. Ono što neki danas smatraju muzikom može da se poredi sa potrebom da se na neki drugi način vrši trenje genitalijama dok ste u masovnom okupljanju. A da… možda i sa potrebom da se iz neposredne blizine proveri kvalitet silikona.
IV – Sviranje vs. programiranje
Da li je elektronska muzika stvarno muzika, da li ona kao takva zapostavlja osnovnu karakteristiku te umetnosti koju upravo donosi svaki instrumentalista po svom osećaju, daru, sluhu pa na kraju i decenijama vežbe, učenja i živog izvođenja?
Sve je muzika. Vetar, traktor u leru, plač bebe, pa čak i političar dok pokušava da govori. Ne znači da ti trebaju decenije iskustva da stvoriš dobru muziku. Ono sto je danas pojam demokratije na žalost se poredi i sa pojmom dobre muzike. Ako svi vole, mora da je dobro. Onda je i Hitler bio dobar. Lako se čovek zbuni. Danas je sve veoma brzo a ljudski mozak tradicionalno veoma spor. Meni je sve uglavnom zabavno. Otkazao sam Comedy central kanal. Ne treba mi dok ima šta da se gleda „u nas“ u muzici. Da li je elektronska muzika, muzika? Meni jeste, a tebi?
Koliko kompjuter može da zameni čoveka u muzici, da li uopšte "običan" slušalac može da primeti koji je instrument na snimku uživo odsvira, a koji "otkucan" na tastaturi računara?
Sva sreća pa u nekim slučajevima i zameni, i od toga ništa lepše nema. Ponavljam se, nije me briga sta običan slušalac misli, niti se ikada vodim time. Ne potcenjujem ga, naprotiv, on je jedino merilo, obrazovan ili glup, u jedinici vremena i prostora.
V – Nosač zvuka vs. youtube
Koliko je internet obezvredio cenu muzike i da li misliš da će autorska prava ikada biti ono što su nekad bila?
Pokojni Joey Ramone je jednom rekao da je najveća vrednost Punk-a to što je svakome “dao glas”. Prema tome, živeo YouTube. Tema o autorskim pravima je preširoka, a govoreći o stanju “u nas” mogu samo da se nasmejem i da čestitam našem najvećem kompozitoru svih vremena Mlađanu Dinkiću. Šta je on beše komponovao, mora da je himna?
Da li je YouTube publika isto kao i hiljade ljudi na koncertu, da li oni nose istu težinu sa svojom kritikom posle odslušanih nekoliko minuta tvog rada u odnosu na ljude koji te slušaju par sati na koncertu i osećaju tvoju energiju?
Izvinjenje za ponavljanje, zaista me nije briga šta misli publika. Koja publika? Svako ima svoju publiku. To je dobro i samo dobro.
VI – Plakati i mediji vs. društvene mreže
Da li danas uspešna reklamna kampanja može da se uradi bez plakata i štampanih medija.
Da.
Da li reklama na društvenim mrežama garantuje tačan odziv one slušalačke publike koja je klikom na Going rekla da će prisustvivati koncertu.
Nisam u tom biznisu, a nem’ da se ljutiš zaista me ne zanima, meni je sve to dobro … i kada radi i kada ne radi. Mislim da ako se vremenom neko pokaže da je kvalitetan da će doći ljudi na sve načine, mesta i vremena da ga slušaju… za dobrim konjem…
VII – Borba za r’n’r
Da li je bend trenutno aktivan i šta nam novo sprema?
Koji band? Nema band-a, samo remix-i, poslusaj moj SoundCloud, pozdrav.
Predrag Jovanović
Računajte na računare