Raste onlajn inflacija, pokazuje Adobeov izveštaj
Adobeov indeks digitalne ekonomije otkrio je da su online cene porasle za više od 3% nakon što su u proseku padale za skoro 4% svake godine od 2015. do 2019.
Kako je pandemija izazvala onlajn inflaciju
Cene na internetu vrtoglavo rastu, prema najnovijem izveštaju iz Adobeovog indeksa digitalne ekonomije, koji je otkrio da je u julu došlo do povećanja cene robe na webu za 3,1% u odnosu na prethodnu godinu. Adobe prati online cene od 2014. godine i primetio je da su u proseku padale 3,9% svake godine od 2015. do 2019. Cene su u junu porasle za 2,3% u odnosu na isti period prethodne godine, dok su cene van mreže takođe porasle za 5,4% u julu. Analitičar kompanije Adobe Digital Insights, rekao je da je online kupovina sve prisutnija i da se potrošači navikavaju na naručivanje svakodnevnih proizvoda putem eCommerce.
Zbog toga Adobe očekuje da će inflacija na mreži nastaviti da raste i da bude bliže usklađena sa cenama van mreže. Kako se digitalna ekonomija širi, trendovi cena na mreži će imati veći uticaj na to kako merimo i razumemo ukupnu inflaciju. Uzmite u obzir da su samo u prvih sedam meseci 2021. potrošači već potrošili preko 481 milijardu dolara na mreži, što je zapanjujući rast od 61 odsto u odnosu na isti period 2019, kažu u Adobeu. Izveštaj pripisuje povećanje cena povećanju potražnje, ograničenjima lanca snabdevanja i rastu kategorija koje su imale trajnije cene, pošto je pandemija COVID-19 „preokrenula predvidljiv obrazac u e-trgovini gde su potrošači uglavnom mogli da kupuju jeftiniju robu na mreži“.
I dok ova povećanja cena nisu tako snažna kao ona van mreže, uzlazni trend ne pokazuje znake usporavanja. Kako e-trgovina zauzima veći udeo u ukupnoj maloprodaji, onlajn inflacija postaje sve veća briga za potrošačke džepove, rekao je Adobe u saopštenju. Od kategorija koje indeks prati, svaka se povećala u julu, osim jedne: kancelarijskog materijala. Cene lekova bez recepta porasle su u julu za skoro 6%, dok su cene osnovnih namirnica, proizvoda za ličnu negu i proizvoda za kućne ljubimce u julu porasle za više od 1%. U izveštaju je objašnjeno da računari i elektronika obično postaju jeftiniji svake godine, ali se taj trend polako preokreće. Pre pandemije COVID-19, cene računara pale su za 9,24%, ali je u julu pad bio samo oko 7%. Pandemija je izazvala promenu u ponašanju potrošača, s većim brojem ljudi koji sada udobno naručuju različite kategorije stvari na mreži.
Izvor: Zdnet