Upravljanje softverskom imovinom
U vremenu velikog tehnološkog napretka, preduzeća često usvajaju nova ICT rešenja. Važno je da na adekvatan način upravljaju svojom softverskom imovinom. Program SAM (Software Asset Management) kompanije Microsoft razvijen je sa ciljem da pomogne preduzeću da poveća efikasnost poslovanja, a smanji troškove i potencijalne rizike.
U nekim kompanijama IT može da čini i do 90% imovine preduzeća, pa softverske licence spadaju u važan deo kapitala firme. Veliki broj kompanija ima i po nekoliko puta više licenci nego računara, a poenkad, što zbog potrebe a što zbog raznih integracija i vezanih kupovina, postoji i više različitih licenci za isti softver. Zato upravljanje licencama, naročito na duži rok, predstavlja ozbiljan izazov.
Šta je SAM?
SAM predstavlja niz poslovnih procesa i procedura zasnovanih na najboljoj praksi za upravljanje i optimizaciju IT imovine preduzeća. Implementacijom ovih procesa imaćete bolju evidenciju gde se nalazi koji softver i koje su nadogradnje raspoložive s postojećim tipovima licenci.
Pri implementaciji SAM rešenja postoje četiri osnovne faze. Prvo se prikupljaju informacije o softveru koji je instaliran na radnim stanicama, serverima i drugim uređajima. U velikim organizacijama to može da potraje, pa je poželjno koristiti neki automatizovan alat za prikupljanje podataka. U drugoj fazi treba uporediti softver s licencama kako bi se utvrdilo da li postoje licence koje nisu iskorišćene i izbegao nepotreban trošak za nabavku novih.
Kroz osnovni vid angažovanja Microsoft SAM partner može da pruži podršku za realizaciju prve dve faze. Na osnovu prikupljenih informacija o IT infrastrukturi analizira se stepen upotrebe softvera i formira konačan izveštaj. Na osnovu njega preduzeće dobija niz saveta za optimizaciju i efikasnije sagledavanje stepena raspoloživosti softvera i prava na nove verzije.
Treća faza vezana je za novi vid angažovanja, SAM Assessment, i obuhvata procenu zrelosti postojećeg sistema upravljanja IT imovinom. SAM Assessment je u skladu sa standardom ISO/IEC 19770‑1, pa je potrebno uskladiti pravila i procedure u vezi s nabavkom softvera, implementacije, korišćenja, održavanja i načina otpisa sa zahtevima samog standarda. Takođe, pronalaze se i mogući načini za smanjenje troškova, rizika i perioda za vraćanje uloženih sredstava.
Korišćeni alati
U poslednjoj fazi uspostavlja se plan za održavanje i unapređenje SAM procesa koji se realizuje kroz novi vid angažovanja – SAM Deployment Planning. Uz pomoć konsultanta dolazi se do preporuka o unapređenju i alata koji u tome mogu da pomognu. Ono što svakako može da poboljša upravljanje softverskom imovinom preduzeća jesu česte provere softverskog inventara i redovna edukacija zaposlenih.
Za uspostavljanje SAM procesa najčešće se koriste sledeći Microsoft alati: Microsoft System Center (System Center Service Manager, System Center Configuration Manager i System Center Essentials), Microsoft Assessment and Planning Toolkit, kao i dodatni alati koji se izrađuju po meri. Angažovanjem konsultanta nekog od Microsoft‑ovih partnera u Srbiji mogu se obezbediti podrška i pomoć pri smanjenju troškova vezanih za nabavku softvera, određivanju optimalnog broja licenci, kreiranju plana nabavke i poštovanju zadatih licencnih standarda i propisa. Jedan od partnera je i firma Extreme, koja je prva u Srbiji stekla Microsoft Gold Software Asset Management kompetenciju.
Zašto Microsoft SAM
- Efikasnije poslovanje
- Bolje upravljanje softverom i licencama
- Smanjenje troškova
- Uklanjanje softvera koji se više ne koristi
- Povoljnije nabavke uz popust na količinu
Extreme, extreme.rs
Luka Milinković
(Objavljeno u časopisu PC#218)