Virtuelna realnost – budućnost e-trgovine
Nova industrijska revolucija (4.0) ne donosi samo unapređenja u IT/ICT domenu već menja iz korena način na koji ljudi komuniciraju, druže se, putuju, traže posao, obrazuju, informišu i razmenjuju mišljenja, zatim, međusobno trguju, gledaju filmove, slušaju muziku, kupuju osnovne životne namirnice, ali i tehniku, nameštaj, knjige, odevne predmete i modne dodatke.
Promene se reflektuju na sve delatnosti i industrije, te i na vekovima prisutnu prodaju, koja savladava nove zakonitosti i pravila u digitalnom svetu. Odluke i promene u poslovanju sve ređe imaju linearne reperkusije, a sve češće eksponencijalne. Unapređenja i uvođenje dodatnih funkcionalnosti, nisu samo pitanje trendova već su zaista ključ uspeha i naizgled male izmene generišu bitne razlike: Facebook je imao samo News feed i Like funkcionalnost više u odnosu na Myspace.
Bitne promene dešavaju se u sve kraćim intervalima te je sa stanovišta savremenog poslovanja, nezamisliva situacija od pre samo 20 godina – bez mobilnih telefona, mobilnog Interneta, Viber‑a, Skype‑a, Facebook‑a, LinkedIn‑a, cloud servisa… Papirna dokumenta, kasetofoni, magnetne trake i dial‑up Internet danas su muzejski primerci.
Nastale su nove reči, novi pojmovi, nova zanimanja, nove valute i novi izvori prihoda nezamislivi do pre samo par godina. Inercija u poslovanju i opiranje promenama urušavaju nemilosrdno i dojučerašnje gigante, dok startup‑ovi brzo postaju multimilionske kompanije, zahvaljujući broju korisnika i podacima na njihovim platformama. E‑trgovina beleži konstantan i veoma značajan rast na globalnom nivou, a online prodavnice su uveliko najprofitabilnije radnje, bez obzira na vrstu industrije.
Iako svesni trendova i potencijala online poslovanja, na srpskom tržištu još mu se ne pridaje neophodan značaj. Retki izuzeci pokazali su spremnost da razviju svoje online radnje na nivo očekivanja tržišta. Brojni su razlozi za sporost prihvatanja unapređenja, od percipiranja tržišta kao nedovoljno digitalizovanog, do nerazumevanja mehanizma uspostavljanja uspešne Internet prodavnice.
Online prisustvo je neophodan, ali nedovoljan faktor uspeha online poslovanja. Naime, pored line‑up‑a (dostupnosti kvalitetnih proizvoda po konkurentnim cenama) i logistike, kao osnovnih preduslova za online poslovanje, i preko potrebnih marketinških aktivnosti, koje će kupce privući u online prodavnicu, često izostaje najvažniji faktor, a to je kvalitet same online prodavnice.
Ovaj faktor je odlučujući. Svi resursi koji su ulagani u kvalitet proizvoda, promociju i marketinške aktivnosti za osvajanje tržišta, bivaju nepovratno izgubljeni kada kupci u prvih nekoliko sekundi budu razočarani eShop‑om i nikada se ne vrate. Izgubljeni korisnici, neostvarene kupovine i konverzija koja konvergira nuli, ne znače ni da tržište nema sluha, niti da proizvod nema publiku, već da je potrebno uložiti u razvoj e‑commerce-a.
Kvalitetan eShop ima besprekoran UX (korisničko iskustvo), performanse i bogatstvo funkcionalnosti, koje direktno utiču na korisničko zadovoljstvo, lojalnost i prodaju.
„Naši klijenti su kompanije koje izuzetno uspešno posluju u regionu, ali i širom sveta, te smo ponosni na doprinos uspostavljanju eShop‑ova, kao njihovih ubedljivo najprofitabilnijih prodavnica, bez obzira na veličinu i pozicioniranost maloprodajnih objekata. Veliko nam je zadovoljstvo što naši klijenti sve češće postaju kompanije s velikim iskustvom online prodaje i što je Impoqo e‑commerce rešenje prepoznato kao pravo rešenje za korak napred“, ističe Silvia Šušnjević, e‑commerce Business Development Manager kompanije Enetel Solutions.
Prenoseći iskustvo iz ugla provajdera napredne e‑commerce platforme, Silvia Šušnjević ističe da bogatstvo funkcionalnosti koje Impoqo alati omogućavaju, doprinosi pre svega uspostavljanju dugoročnih odnosa s krajnjim kupcima, zasnovanih na poverenju i zadovoljstvu kupovinom.
„Posebno smo ponosni na prediktivne Impoqo alate, koji su novost na tržištu i za čiji razvoj smo primenili mašinsko učenje. Prediktivni alati omogućavaju personalizovanu ponudu koja je imperativ savremenog e‑commerce usled ogromnog uticaja na kvalitet UX‑a, smanjenje churn‑a i povećanje konverzije“, objašnjava gospođa Šušnjević.
Da li su kupci razmaženi i imaju li previsoke standarde?
Očekivati uspeh sa zastarelom Internet prodavnicom ravno je očekivanju da se korisnici smart uređaja vrate na rane modele mobilnih telefona od pre 20 godina. Kupci su s pravom razmaženi, i ukoliko trgovci cene njihovo vreme i pažnju, moći će da očekuju uspešne prodaje i daleko bolje konverzije. Naš savet je da je bolje takmičiti se kvalitetnom uslugom nego cenama. Margine su u većini industrija devastirane upravo zahvaljujući pogrešnom načinu borbe za kupce, pri čemu usluga gubi na kvalitetu i kupci su sve manje lojalni.
Kako trgovci mogu da budu sigurni da su na dobrom putu pri izboru kompletnog e‑commerce rešenja?
Data driven odlučivanje i proaktivnost u e‑commerce‑u je jedini put do uspeha. Zahtevajte od svojih e‑commerce rešenja automatizaciju svih procesa poslovanja – od segmentacije tržišta, sprovođenja targetiranih marketinških kampanja, preko optimizacije logistike i predikcije nabavke, do personalizovanih e‑shop‑ova, koji će za svakog korisnika generisati ponudu s najvećom verovatnoćom kupovine. Samo na taj način vaša Internet prodavnica dočekaće spremno izazove tržišta.
Potražite pre svega dugoročno održivo rešenje i provajdere e‑commerce platforme koji će vam biti partneri u osvajanju tržišta. Rešenja koja nisu u stanju da prate tržište izuzetno su skupa, jer vas koštaju izgubljenog prometa, klijenata, a često znače i propuštenu šansu da se dobro pozicionirate.
Kako izgleda budućnost e‑commerce‑a?
Već sada možemo da vidimo kuda se e‑commerce kreće. Sve je više AR – augmented reality aplikacija, koje omogućavaju korisniku da proba različite odevne predmete, aksesoare ili pak odabir nameštaja, rasvete, uređaja, pa čak i automobila. Naredni koraci biće VR – virtual reality kupovina i virtuelni asistenti – veštačka inteligencija, umesto korisničke podrške, odnosno prodavaca u radnjama, koji će imati kompletnu bazu znanja i pružiti korisnicima sve neophodne informacije u vezi s uslugama i proizvodima koji su u ponudi.
Svaki eShop biće personalizovan u bliskoj budućnosti, što znači da će u svakom trenutku i kroz razne kanale nuditi korisniku proizvode i usluge u skladu s njegovim potrebama i njegovim preferencijama.
Prediktivni modul, koji smo razvili u okviru Impoqo platforme, upravo je iskorak u budućnost i omogućava proaktivno delovanje automatskim generisanjem najboljih ponuda za korisnike, koje u praksi rezultiraju značajnim povećanjem prodaje. Smatramo da je prava šteta ne iskoristiti blago podataka koje eShop generiše, te da u brzim promenama na tržištu nema vremena za reaktivno delovanje i analizu brojnih izveštaja na osnovu kojih bi se donosile zakasnele odluke. Zato smo iskoristili mašinsko učenje za kreiranje efikasnih prodajnih alata. Svakodnevno poboljšavamo Impoqo e‑commerce rešenje i cilj nam je uspostavljanje novih standarda e‑trgovine kako bismo zajedno s našim klijentima spremno dočekali ekspanziju e‑commerce poslovanja na našim prostorima.