Barry Diller: U narednih pet godina, sadržaji na Internetu će prestati da budu besplatni
Dani besplatnog sadržaja na Internetu su odbrojani – sa tom tezom je Barry Diller, predsednik i izvršni direktor kompanije IAC, započeo uvodno predavanje na otvaranju konferencije Advertising 2.0 koja se održava u zgradi ove kompanije na Menhetnu. IAC je operater koji rukovodi sa više od 30 Internet sajtova sa ukupnim godišnjim prihodom od 1,5 milijarde dolara.
Diller je čvrsto ubeđen da Internet polako ali sigurno prelazi iz besplatnog u sistem koji se plaća. Činjenica da je Internet do sada bio besplatan zasnovana je na skupu istoriskih činjenica koje će se promeniti. Dosadašnje stanje na Internetu predstavalja eru “kreativnog haosa”, ali to će u naredih tri do pet godina promeniti. Na primer, New York Times će morati da počne da naplaćuje čitanje svojih vesti, da bi pokrio troškove njihovih pripremanja. To znači da će imati milion, dva ili tri miliona pretplatnika umesto 20 miliona poseta mesečno, ali je izvesno da će korisnici plaćati za sadržaje koji su dovoljno kvalitetni, kao što su uvek i plaćali.
Da bi potkrepio ove tvrdnje, Diller navodi servise koje je pokrenuo IAC, među kojima su Match.com, Ask.com, UrbanSpoon, Citysearch, The Daily Beast i jednu od prodavnica aplikacija za iPhone – ovi servisi naplaćuju neke od svojih usluga i dobro posluju.
Po Diller-u, osnovnu prepreku za masovnu komercijalizaciju sadržaja na Internetu predstavljaju neefikasni sistemi za napaltu, ali se stvari na tom polju menjaju – kao primer, Diller navodi Amazon-ov sistem “one-click” i Apple-ov sistem za prodaju aplikacija za iPhone. Postojeći sistemi su efikasni kada su dugoročne pretplate u pitanju, ali krajnje nepraktični za minimalne sume koje odgovaraju kupovinama pojedinačnih sadržaja; pomenuti sistemi predstavljaju pomak u tom pravcu.
Tako će Internet vremenom postati velika online prodavnica. Naravno, neće se baš sve plaćati, ali po Diller-u sve što vredi imaće neku cenu. Diller smatra da će prekretnica biti trenutak kada brze Internet veze budu “stigle” do TV ekrana i kada korisnici budu pristupali sadržaju sa Interneta preko daljinskih upravljača. Tada će radio, televizija i slični mediji izgubiti na značaju, jer će Internet pružati pružati mnogo više i davati informacije koje nisu pod kontrolom vlade, a njih će biti mnogo – neće biti skupe, ali ni besplatne.
Izvor: ZDNet