Internet pogled na 2023.

Prođe godina, tragovi o njoj ostaju na Internetu. Neke stvari su ostale iste, neke su se malo promenile, ali Internet promet raste iz minuta u minut. Šta smo sve gledali i čemu smo se radovali tokom 2023?

PCPress.rs Image

Servis CloudFlare, koji obezbeđuje stabilan promet na Internetu, napravio je detaljan osvrt na Internet u 2023. godini u celom svetu. Ima i nekih zanimljivih podataka za Srbiju…

Internet saobraćaj i društvene mreže

Internet saobraćaj je u porastu na globalnom nivou, pa tako i u Srbiji, a najveći porast bio je u novembru kada je iznosio čak 22 odsto više nego u isto vreme prošle godine. Iako su mobilni uređaji sveprisutni i u mnogim zemljama primarni način na koji ljudi pristupaju Internetu, bilo na poslu, kod kuće ili u pokretu, kod nas to nije slučaj. Mada čak 80 odsto zemalja ima većinu saobraćaja s mobilnih uređaja, u Srbiji ipak vodi desktop sa 55,75 odsto. Više od dve trećine saobraćaja na mobilnim uređajima bilo je sa Android platforme, koja i kod nas vodi sa 83,90 odsto.

Google je ponovo bio najpopularniji Internet servis, a TikTok je pao na četvrto mesto. OpenAI je bio najpopularnija usluga u novoj kategoriji Generativne AI, a Binance je ostao najpopularnija usluga kriptovaluta. Na drugom mestu se nalazi Facebook koji, zahvaljujući svojoj watch kategoriji i plasiranju reels-a sa Instagram-a, uspeva da parira TikTok-u. Iako je TikTok druga najpopularnija društvena mreža na svetu, u Srbiji je tek na četvrtom mestu, iza Facebook-a, Instagram-a i Twitter-a, odnosno X-a (prema podacima Similar web-a iz novembra 2023). Popularnost X-a je počela globalno da opada već krajem 2022, u odnosu na vrh postignut početkom rata u Ukrajini. Njegova popularnost dostiže vrhunce tokom fudbalskih događaja, poput Premijer lige, Evropske lige i slično.

Pročitajte i:  Komentar: Termos kao TikTok statusni simbol

WhatsApp i dalje vodi među aplikacijama za slanje instant poruku. Iza njega su kineski QQ i Viber.

eCommerce i streaming servisi

Internet prodavnice iz Kine, kao što su AliExpress, Temu i slične, osvojile su naklonost (i novčanike) mnogih korisnika Interneta. O tome svedoči činjenica da se četiri od deset najpopularnijih Web shop-ova nalazi upravo u toj zemlji. Amazon i dalje predvodi ovu kategoriju, dok je eBay, koji je ranije bio na drugom mestu, sada skliznuo na treću poziciju. Temu, kineski konkurent Amazon-u, počeo je ove godine agresivno da napada nemačko tržište, a tokom novembra u Hrvatskoj su mogli da se vide Meta i Google oglasi Temu-a s vrlo velikom učestalošću prikazivanja.

Internet saobraćaj je u porastu na globalnom nivou – u novembru je iznosio čak 22 odsto više nego
u isto vreme prošle godine

Video-sadržaji se i dalje najviše gledaju na YouTube-u, a odmah iza njega je Netflix kao glavna streaming platforma na svetu. Uvođenjem YouTube shorts-a 2021, koji opet, kao i u slučaju reels-a, pokušavaju da pariraju brzorastućem TikTok-u, možemo da očekujemo da će YouTube u godinama koje dolaze zadržati ovu poziciju. Ipak, shorts-i kao takvi još uvek nisu uspeli da postanu veliki konkurent TikTok-u na globalnom nivou.

Pročitajte i:  Prilagođena hosting rešenja koja nudi Orion telekom

Šta se najviše čitalo na Internetu? Podataka za Srbiju, nažalost, nema, osim da su Kurir, Blic i Mondo među najposećenijim news portalima. Globalno gledano, najviše su čitane vesti o imploziji podmornice Titan na putu ka ostacima Titanika, vest o napadu Hamasa na Izrael, kao i vest da je umro Matthew Perry, jedan od glumaca u seriji Prijatelji.

Koga gađaju hakeri?

Na globalnom nivou finansijski sektor je najčešće bio na meti hakera, posebno u Evropi i Severnoj Americi. U afričkim zemljama glavna žrtva je bio medicinski sektor. U Srbiji je situacija nešto drugačija – najviše su napadani državni sektor, kao i sektor hrane i pića. Imajući u vidu našu političku situaciju, ovi podaci baš i ne čude.

U 80 odsto zemalja većina Internet saobraćaja dolazi s mobilnih uređaja, dok u Srbiji ipak vodi desktop sa 55,75 odsto. Više od dve trećine saobraćaja na mobilnim uređajima bilo je sa Android platforme, koja
i kod nas vodi sa 83,90%

Dominacija giganata kao što su Google i Facebook pokazuje kontinuirani uticaj etabliranih igrača u oblikovanju online interakcija i potrošnje sadržaja. Međutim, porast generativnih usluga veštačke inteligencije, posebno OpenAI-ovog ChatGPT-ja, signalizira potencijalne promene. Nažalost, u Srbiji i dalje dominiraju tabloidi, pa se čini da se na tom polju ništa značajno neće promeniti, a imajući u vidu i rezultate nedavnih izbora.

Pročitajte i:  Desktop PC: za i protiv

Opisani trendovi su postavili teren za još povezaniju i tehnološki napredniju budućnost. Rastući značaj veštačke inteligencije, stalna popularnost društvenih medija i dinamika razvoja eCommerce-a i finansijskih usluga sugerišu budućnost u kojoj će ljudi morati da nastave prilagođavanje prilikama i izazovima cyber sveta.

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: ,