Koliko će se svet promeniti za deset godina

Ovogodišnji, trinaesti po redu SAP Forum imao je za temu budućnost digitalnog poslovanja, pa su učesnici mogli da vide kako izgleda kupovina preko čet‑bota, kako izgledaju tehnologije koje povezuju IoT uređaje i pametne gradove. SAP Forum je globalni događaj koji se održava u 40 zemalja sveta i izuzetno je značajan za domaće tržište jer tu SAP zajednica razmenjuje iskustva i informiše se o novim trendovima.

Glavne teme ove godine bile su SAP tehnologije koje možemo da očekujemo u budućnosti. Jedinstvena vizija koju je izložio SAP evangelista Tom Raftery približena nam je kroz primenu SAP rešenja koja su oblikovana prema budućim potrebama i razvoju tehnologije. Raftery je bio naš sagovornik, a pričali smo o trendovima digitalne transformacije poslovanja, ali i tome kako će tehnologija budućnosti uticati na svakodnevni život.

Kako će IoT kao koncept izgledati kroz 10 godina i gde će se videti najveće razlike u odnosu na svet i tehnologiju oko nas?

Prvo što treba reći jeste da će termin „IoT“ kao takav nestati, kao što sada više ne govorimo mobilni telefon povezan na Internet, već samo mobilni telefon, jer će sve biti povezano. Dobar primer primene povezanih tehnologija jeste zdravstvo. Ljudi će nositi razne pametne uređaje koji će pratiti njihovo zdravstveno stanje i upozoravati na potencijalne probleme. Senzori će slati informacije u cloud, pa će lekar preko aplikacije uvek imati uvid u širu sliku i vaše zdravstveno stanje ne samo trenutno, već i u poslednjih nekoliko meseci. Takođe, ljudi će moći da dobijaju medikamente prilagođene svom genetskom materijalu, jer ne reagujemo svi jednako na iste lekove, pa će personalizovani lekovi biti kudikamo efikasniji, s mnogo manje nuspojava. Sa očiglednim prednostima za građane, kroz transformaciju će neminovno proći i industrije kao što su zdravstvo i farmacija, čiji će poslovni modeli morati znatno da se promene.

Pročitajte i:  PC Press na IFA 2018: Samsung najavljuje novo doba povezanog života

Mislite li da će transport takođe biti transformisan?

Promene u transportu biće ogromne. Krećemo se ka električnim vozilima, Kina je najavila da će za godinu i po dana sva vozila koja se proizvode u toj zemlji biti električna, a slično postupaju i Holandija, kao i Kalifornija. Počinje i tranzicija sa fosilnih na obnovljive izvore energije, koji su sve jeftiniji. Samo ta promena ima ogromne posledice: električna vozila imaju manje pokretnih delova, pa će veliki broj kompanija izgubiti svoje tržište, a slično je i sa servisima automobila, jer će automobili imati prediktivno održavanje. Primera radi, veliki SAP projekat Vehicles Network povezuje sva vozila i kada detektuje neki kvar, kontaktira servisni centar, poruči deo koji je potreban i zakaže popravku. Ukoliko je u pitanju autonomno vozilo, ono se može i samo odvesti u servis i vratiti nazad.

Gde još možemo očekivati velike promene?

S obzirom na to da će zbog autonomnih vozila biti i manje nesreća, broj donora organa biće manji, pa će se to osetiti i na medicini, mada će zamena biti 3D štampani organi, korišćenjem svojih ćelija. Ne treba zaboraviti ni proizvodnju, jer se ide ka proizvodu kao servisu. Takođe, kada je reč o proizvodnji, distributivni centri ne moraju imati velike lagere, već virtuelne delove, koje mogu odštampati na 3D štampaču kada za tim bude bilo potrebe. Konkretno, UPS se bavi time i prolazi kroz proces verifikacije delova koji se mogu odštampati.

Pročitajte i:  BIZIT 2018: Sve ozbiljniji Cyber-security zahtevi

Možete li nam reći nešto više o SAP Leonardo platformi koja je ovde predstavljena i prednostima za preduzeća koja se integrišu sa IoT?

Sa SAP Leonardo platformom, glavna priča je integracija. Naša kompanija postoji već 45 godina i ideja je da se koristi raspoloživa velika količina podataka kako bi se poboljšali poslovni procesi. Primera radi, naš klijent Train Italia implementirao je prediktivno održavanje korišćenjem SAP Leonardo platforme, i njihov godišnji budžet za održavanje je 1,8 milijardi evra. Samo implementacijom prediktivnog održavanja, ova kompanija štedi 10 odsto tog budžeta, a preko svega toga, 20 miliona evra uštedi se samo na odštetama koje ne moraju da plaćaju svojim putnicima i regulatornim telima. Dodatno, tu je i pet do osam odsto bolje efikasnosti, na kojima se ostvaruje ozbiljna godišnja ušteda. Kada sve to saberete, imate uštedu od preko 150 miliona evra godišnje investicijom u platformu od oko
15 miliona evra.

(Objavljeno u PC#248)

Facebook komentari: