Održana DIDS 2015 konferencija
U beogradskom hotelu Metropol danas, 10. marta, održana je konferencija posvećena nacionalnim internet domenima, DIDS, koja tradicionalno organizuje RNIDS. Na šestom DIDS-u, koji ove godine traje dva dana, prvi dan bio je posvećen regulativi u oblasti interneta, aktuelnim pitanjima poput elektronske trgovine, ali i uspešnim i zanimljivim sajtovima na nacionalnim domenima.
Celodnevni program DIDS-a, tradicionalno podeljen u tri bloka, zanimljivih naziva, pa se pričalo o Gospodarima internetom, sugerisalo da Pozovete E radi trgovine, kao i Domenima koji obećavaju, a konferenciji je prisustvovalo preko 300 posetilaca. Pored stručnjaka iz IT oblasti, u publici su bili i profesionalci iz drugih industrija, predstavnici internet provajdera i ovlašćenih registara.
Svi oni su u prvom bloku slušali o aktuelnoj temi, novom modelu upravljanja internetom.
Od septembra nadzor bi trebalo da bude prenesen sa Vlade SAD na “sve nas”, odnosno globalnu internet zajednicu, kao i da se uspostavi tzv. “multiakterski model” upravljanja Internetom.
“Po ovom modelu, ICANN (Internet korporacija za dodeljene nazive i brojeve) imala bi sva ovlašćenja za upravljanje globalnom mrežom, a države, korporacije i drugi akteri, u okviru različitih tela, imali bi mogućnost da daju predloge i aktivno učestvuju u oblikovanju politike i prakse vezane za sajber prostor, ali ne i da samostalno odlučuju. Predloženi model prilično je kompleksan i formalizovan, pa može da dovede do smanjene inkluzivnosti zainteresovanih aktera”, ocenio je Vladimir Radunović, direktor programa sajber bezbednosti i e-Diplomatije “Diplo fondacije” i moderator panela “Gospodari Interneta”.
Drugi blok pod nazivom “Pozovi E radi trgovine” bio je posvećen e-trgovini, kroz sve njene aspekte: pravno-finansijski, promotivni, logistički i softverski. Učesnici u panel diskusiji bili su domaći stručnjaci iz ove oblasti, koji su prezentovali konkretna rešenja iz prakse i iskustva iz sopstvenih onlajn projekata, a moderator bloka bio je Miloš Petrović, veb preduzetnik i bloger.
“Građani Srbije kupuju preko Interneta, ali u svesti prodavaca još uvek nije u potpunosti e-trgovina. Ipak, stvari se menjaju i sve je veći broj zahteva firmi da kreiraju sajtove sa sistemom za e-trgovinu. S druge strane, više ne postoji strani sajt – domaći sajt. Internet je globalna priča i kupci to već sada na taj način percipiraju”, objasnio je Petrović.
Treći blok pod nazivom “Domen koji obećava” tradicionalno je bio rezervisan za ugledne lokacije na nacionalnim internet domenima .RS i .СРБ sa životnim temama koje dobro ilustruju razne mogućnosti stvaranja kvalitetnih sadržaja, ali i poslovanja na globalnoj mreži. Ovaj blok vodio je Radomir Lale Marković, suosnivač i direktor content marketing agencije TAG Media.
“DIDS je najvidljiviji, a verovatno i najvažniji način na koji RNIDS okuplja zajednicu iz koje je nastao i pomaže joj u ostvarenju punih potencijala. Ove godine DIDS je dobio regionalni značaj kroz organizaciju Regionalnog internet foruma, drugog dana skupa, koji je ujedno i zvanični pripremni skup za ovogodišnji EuroDIG – Evropski dijalog o upravljanju Internetom, koji se održava u Sofiji”, rekao je Danko Jevtović, direktor RNIDS-a..
Zašto je nacionalni domen važan
Jedan od govornika na konferenciji bio je Žan Žak Sihel, potpredsednik ICANN-a za Evropu. On je na konferenciji govorio o tranziciji sa centralizovanog na multiakterski model upravljanja internetom, a za PC Press prokomentarisao da je to dobra promena, te da veruje da će to uticati da se donose mnogo bolje odluke.
Mi smo iskoristili priliku da ga pitamo i zašto on smatra da su nacionalni domeni važni.
“Nije, zapravo, ni važno šta ja mislim. Nacionalni domeni su široko prihvaćeni u narodu, vidim to širom Evrope i regiona. Nemačka ima, na primer, 12 miliona .de domena. To je deo njihovog identiteta. Lepota interneta je to što možete imati i .rs sajt i .com.
Ipak, nacionalni domen daje dodatni pečat i govori o identitetu. Sa njim, možete biti svoji u globalnom svetu. Često i zaboravljamo da stvari ne moraju biti samo globalne, mogu biti i globalne i lokalne istovremeno.”
Na pitanje šta bi bio njegov prvi izbor, kada se radi o domenima, da živi u Beogradu i pokreće svoj sajt, Sahel je rekao da ako se radi o lokalnom biznisu, potpuno je logično da to bude lokalni domen.
“Postoje i novi domeni, za specijalizovane kategorije, kao što je .photography ili nešto slično, pa ako ste fotograf Marković, verovatno će vam biti zanimljivo da uzmete i taj domen, ali i markovic.rs. Da sam ja taj fotograf, verovatno bih imao oba”, rekao je Sahel.
Fotografije i video snimci sa konferencije dostupni su na dids.rs i дидс.срб.