Raste prodaja industrijskih robota, najtraženiji u Kini
Po broju pošiljki, elektronska industrija gotovo se izjednačila s automobilskom industrijom, koja je od 70-ih godina prošlog veka bila glavni pokretač potražnje za industrijskim robotima. Oni postaju sve manji, jeftiniji i precizniji, a posebno snažan rast potražnje beleži se u segmentu baterija, čipova i displeja, napominju u udruženju. Prodaja robota električnoj i elektronskoj industriji skočila je prošle godine čak 41%, uz isporučenih 91.300 uređaja. Prodaja u automobilskoj industriji uvećana je 6%, uz isporučenih 103.300 uređaja, odnosno, 35% ukupno prodatih 294.312 industrijskih robota. U IFR-u očekuju da će ove godine prodaja porasti najmanje za 18%. U periodu od 2018. do 2020. godišnja stopa rasta prodaje trebala bi da iznosi minimalno 15%, procenjuju. Budući pokretači potražnje biće industrijski Internet koji povezuje fizičke fabrike s virtualnom stvarnošću, roboti koji mogu da rade rame uz rame s ljudima, te mašinsko učenje i umetna inteligencija, poručuju iz udruženja.
Kina je najveće tržište industrijskih robota u svetu s udelom u globalnoj prodaji od oko 30%. Prošle godine zabeležen je skok isporuka za 27%, uz isporučenih 87.000 uređaja. “Kina i Južna Koreja već dominiraju u segmentu potrošačke elektronike kada je u pitanju broj isporučenih uređaja”, naglasila je na konferenciji za medije Gudrun Litzenberger, glavni sekretar IFR-a .
Južna Koreja, drugo tržište robota u svetu, zabeležila je prošle godine rast prodaje za 8%. Ujedno je prva u svetu po takozvanoj robotičkoj gustoći, odnosno, broju robota na 10.000 radnika u industriji. Prošle su ih godine imali 630 na 10.000 radnika ili gotovo dvostruko više nego 2009. godine. “Mogući su razlog za snažno povećanje robotičke gustoće ogromni projekti proizvodnje baterija za hibridna i električna vozila“, nagađaju u IFR-u.
Južnokorejski Samsung, LG Chem i SK Innovation spadaju ujedno među kompanije koje ulažu najveće napore u pronalaženje ekonomičnih rešenja za masovnu proizvodnju snažnih automobilskih baterija u kontekstu planiranog okretanja zemalja širom sveta na čelu s Kinom električnim automobilima.
U Japanu se prodaja industrijskih robota prošle godine oporavila, skočivši za 10%. Treća privreda sveta i dalje zauzima vodeću poziciju na lestvici proizvođača industrijskih robota, pri čemu njihovi Fanuco, Yaskawa, Kawasaki i Nachi imaju kakvu-takvu konkurenciju tek u švajcarskom ABB-u i nemačkoj Kuka-i. SAD su četvrto tržište u svetu s prodatih 31.400 robota u 2016. godini, 14% više nego godinu dana ranije. Nemačka je peto tržište u svetu i najveće u Evropi s prodatih oko 20.000 industrijskih robota u prošloj godini, što ukazuje na stagnaciju, pokazuju podaci IFR-a.
Izvor: SEEbiz