Računari i Galaksija

Tetris efekat smanjuje flešbekove posle gledanja traumatičnih prizora

7320_scr[1]Naučnici s Oksforda otkrili su da klasični tetris, za razliku od ostalih kompjuterskih igrica, ima posebnu sposobnost da smanji flešbekove kod zdravih dobrovoljaca posle gledanja traumatičnih prizora. Istraživači su uporedili efikasnost tetrisa i igre Pub Quiz Machine 2008 u smanjenju flešbekova. Rezultati su iznenađujući: dok su flešbekovi bili smanjeni posle igranja tetrisa, posle Pub Quiz-a su bili veći.

U dva odvojena eksperimenta, zdravim dobrovoljcima je prikazan film s traumatičnim prizorima različitih povreda, uključujući reklame koje naglašavaju opasnost od vožnje u pijanom stanju, što je pouzdan način proučavanja traume u laboratorijama. Rezultati navode da je tetris delotvoran ako se igra u roku od šest sati posle gledanja stresnog filma.

Smatra se da um ima dva odvojena kanala misli: prvi je perceptivni i zasniva se na pet čula. Drugi je konceptualni i on uklapa perceptivna iskustva u kontekst. Ta dva kanala uglavnom su usklađena i, recimo, jednim slušamo i gledamo nekoga dok drugim shvatamo ono što govori.

Međutim, kada smo izloženi traumatičnom iskustvu, perceptivni kanal nadjačava konceptualni, što konkretno znači da se, recimo, saobraćajnog udesa nećemo sećati kao smislenog sleda događaja, već kao bleska farova i zvuka udara. Ti perceptivni podaci povremeno se javljaju u umu žrtve u obliku flešbekova i izazivaju emocionalnu nelagodu.

Istraživanja navode da postoji period od šest sati posle traume kada se može uticati na to kako se traumatična iskustva oblikuju u umu. Tokom tog perioda određeni zadaci mogu da se nametnu istim moždanim kanalima koji stvaraju sećanja zato što svaki kanal ima ograničenja. Recimo, teško je voditi razgovor i istovremeno rešavati matematičke probleme.

Naučnici s Oksforda otkrili su da se prepoznavanje oblika i pomeranje blokova prilikom igranja tetrisa sudara s prizorima traume u perceptivnom kanalu. Zbog toga se prizori traume, odnosno flešbekovi, smanjuju. Istraživački tim smatra da nije reč o jednostavnom odvraćanju pažnju kompjuterskom igricom, budući da je odgovaranje na pitanja opšte kulture u igrici Pub Quiz povećalo broj flešbekova. Veruju da je to zato što se ta igra zasnovana na rečima nadmeće sa sećanjem na kontekstualni značaj traume, što dovodi do povećanja vizuelnih sećanja u perceptivnom kanalu.

Iako je njihov rad još u eksperimentalnoj fazi, naučnici s Oksforda počinju da shvataju kako se stvaraju nepoželjni flešbekovi posle traumatičnih iskustava i nadaju se da će moći da istraže nove načine preventivnih tretmana.

Izvor: Science Daily

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: , ,