Native Teams – sistemska rešenja za rad srpskih frilensera

Nekoliko proteklih godina uverilo nas je da se stvarnost i život razvijaju mnogo brže od pravila kojima se oni regulišu. Na globalnom tržištu rada, čiji smo i mi deo, pojavile su se hiljade osoba koje obavljaju određene poslove i uredno su plaćene za to.

PCPress.rs Image

Međutim, priroda odnosa između naručilaca poslova i njihovih izvršilaca bila je takva da se izvršioci nisu mogli svrstati nigde: ni u bilo koju kategoriju zaposlenih lica (u smislu Zakona o radu), niti u preduzetnike, niti u tzv. platformske radnike (platform workers), poput vozača Uber-a. Oni su sui generis kategorija – frilenseri (digitalni nomadi, radnici na daljinu).

Taj specifičan položaj na tržištu rada je, osim nespornih prednosti, nosio i mnoge realne teškoće frilenserima. Zato danas na tržištu imamo platforme za kompletnu podršku radu frilensera, kao što je Native Teams, koje umnogome olakšavaju status ovih „slobodnjaka”, omogućavajući im da se fokusiraju isključivo na njihov posao, bez gubljenja vremena i drugih resursa na probleme koji prate frilenserske aktivnosti.

Prednosti i problemi frilenserskog rada

Omasovljenje frilenserkog koncepta rada bilo je posledica  prelaska na rad van kancelarija tokom korone, ali još više fluidnije/modularnije prirode aktuelnih tokova poslovnih aktivnosti.

Savremena ekonomija, umesto uobičajenom stalnom radnom odnosu, daje prednost mnoštvu poslovnih funkcija – fleksibilnost i lakše (i ekspeditivnije) poklapanje potreba kompanija sa sposobnostima izvršilaca kreiraju njihov konsenzus po pitanju prihvatljivosti frilens modela saradnje.

Slučaj Srbije u velikoj je meri pratio odvijanje scenarija u drugim državama kada je reč o realnom položaju, ali i pravnoj regulativi frilenserskog rada.

Radeći za strane naručioce, naši frilenseri su dugo bili u de facto mogućnosti da njihovi prihodi budu neoporezivi. Ta privilegija, međutim, išla je „u paketu” s drugim problemima.

Osim poreskih pitanja, postojali su realni problemi naplate urađenog i podizanja zarađenih sredstava, mogućnosti penzijsko-invalidskog i zdravstvenog osiguranja, kao i dokumentovanja izvršenih poslova.

Sistemska rešenja umesto snalaženja

Neki od gorepomenutih problema bili su jednostavno nerešivi, dok su se za druge rešenja „krpila”, što se moglo pratiti putem specijalizovanih grupa i foruma na kojima su se frilenseri međusobno informisali o stranim platformama koje podržavaju poslovanje s rezidentima Srbije ili o tome gde i na kom bankomatu je najisplativije podići honorar.

S vremenom je ovakav pristup postao krajnje neracionalan, ali i potencijalno kažnjiv od strane poreske administracije.

Kompanija Native Teams, koja trenutno posluje u više od 60 zemalja sveta, prisutna je i u Srbiji, gde uspešno širi svoj portfolio usluga namenjenih frilenserima.

Njena rešenja osmišljenja su tako da frilenserima obezbeđuju punu pravnu sigurnost u radu, izdavanje faktura, sigurnost u naplati i prjemu zarađenih sredstava i usklađenost s poreskim i radnopravnim propisima države, uz postojanje adekvatnog ugovornog odnosa s naručiocem posla.

Kako se to postiže?

Zasnivanje radnog odnosa, fakturisanje, prijem uplata, podizanje novca

Frilenser (fizičko lice koje nije zaposleno niti je preduzetnik ili vlasnik firme) može se zaposliti u Native Teams-u, čime kroz propisno zaposlenje postaje njen radnik (zaposlenik). Tom prilikom, sklapa se ugovor o radu, plaćaju se obavezni porezi i doprinosi (zdravstveno i PIO), uz vođenje pravnih poslova i knjigovodstva.

Za lica kojima formalno zaposlenje nije neophodno, Native Teams pruža druge usluge namenjene frilenserima: izdavanje faktura njihovim klijentima, prijem uplata, kao i podizanje naplaćenih sredstava.

Pored svega toga, Native Teams se stara o svim drugim relevantnim pitanjima za njegove klijente, kako na nivou države njihovog prebivališta (rezidentnosti), tako i u državama Evropske unije, Ujedinjenog Kraljevstva i drugim državama u kojima kompanija ima svoje ispostave.

U te poslove, između ostalog, spadaju poslovna administracija, prekogranična plaćanja, dobijanje viza, radnih dozvola, priprema putne i ostale dokumentacije.

U slučaju kada frilenser podnosi zahtev za dobijanje kredita, kompanija obezbeđuje svu potrebnu dokumentaciju neophodnu s njene strane.

Sem toga, platforma omogućava pristup fleksibilnim metodama plaćanja putem ličnog e-wallet-a – digitalnog novčanika (Native Teams Wallet) i biznis kartice za poslovne troškove koja se može koristiti za fizička i online plaćanja, kao i za podizanje sredstava na bankomatu (Business Expense Native Teams ATM).

Native Teams digitalni novčanik je multifunkcionalni alat za plaćanja koji radi bez upotrebe SWIFT sistema i podržava nekoliko svetskih valuta, dok platna kartica radi na svakom bankomatu širom sveta.

Tipični korisnici usluga Native Teams-a

Korisnici sistema Native Teams su ljudi koji se bave raznim zanimanjima i poslovima. Najviše ih je iz informatičke i kreativnih i kulturnih industrija (programeri i drugi IT stručnjaci, grafički i druge vrste dizajnera, slobodni umetnici), ali i iz drugih delatnosti, kao što su građevinski radnici.

Prema rečima Luke Jovanovića, direktora marketinga Native Teams Srbija: „Korisnici naših usluga ljudi su koji iz raznih razloga ne žele da osnuju sopstvenu firmu, a žele da imaju sve pogodnosti koje pruža stalni radni odnos.

Na našoj platformi je objedinjeno sve što im je potrebno za uredno poslovanje, a sve naše usluge su dostupne i putem aplikacije za pametne mobilne uređaje.”

PCPress.rs Image

Paketi usluga podrške

Kada je reč o B2C segmentu ponude, Native Teams sadrži tri paketa podrške fizičkim licima.

Payments plan primarno nudi mogućnost da frilenser kao fizičko lice fakturiše svoje usluge u ime kompanije Native Teams. Između ostalih, unutar paketa se dobija i platna kartica, Euro IBAN broj, mogućnost povlačenja sredstava na račun u lokalnoj banci i drugo.

Kad Native Teams izda račun frilenserovom klijentu i nakon što on uplati, ta sredstva su vidljiva na digitalnom novčaniku korisnika.

Velika komparativna prednost je cena naknada za ove usluge jer je znatno niža od onih koje naplaćuju poznati strani procesori plaćanja.

Primera radi, cena paketa koja iznosi 19 evra namenjena je za uplate do 1500 evra. Takav plan bi kod konkurenata s prosečnom provizijom od 3% koštao dvostruko više.

Remoter plan nudi tzv. EOR (Employer of Record) uslugu, tj. mogućnost da se kao frilenser regularno zaposlite preko Native Teams kompanije. Razlika od svih drugih konkurenata jeste što se Native Teams bavi B2C klijentima dok Deel, Remote, Papaya Global i drugi zahtevaju da korisnik ima sopstvenu registrovanu firmu.

Remoter plan podrazumeva da se klijent zapošljava u stalni radni odnos koji obuhvata validni ugovor o radu, plaćene doprinose (zdravstveno i penziono), poreze, uz vođenje kompletne papirologije.

Tax Management Plan je paket usluga za ljude koji žele da otvore firmu u inostranstvu, za šta se opredeljuju dva tipa korisnika – oni koji imaju visoka primanja i žele da maksimalno optimizuju svoje poreske obaveze i drugi, koji pokreću startap ili e-commerce biznis koji je znatno lakše voditi iz Velike Britanije, gde se za njihove potrebe otvara društvo sa ograničenom odgovornošću (LLC).

Posedovanje britanskog d.o.o. omogućava otvaranje UK računa u banci kojim korisnik veoma lako može da otvori Stripe ili neki drugi procesor plaćanja koji u Srbiji još uvek nije dostupan.

Autor: Dušan Katilović

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: ,

One thought on “Native Teams – sistemska rešenja za rad srpskih frilensera

  • 18. 03. 2024. at 08:50
    Permalink

    Ne znam čemu lažne informacije.. Uvek ste mogli otvoriti preduzeće, a svakako se prijaviti kao preduzetnik i tako regulisati sva prava.. Osnovni problem je bio da nešto treba da se i plati.. Država kakva je naopaka, gledala te koji plaćaju kao budale, a onda se setili i retroaktivno “pametnima” da naplate sve što misle da duguju.. i eto problema.. Kada nesposobni i neuki rešavaju, to izgleda slično, kao kada napišu “činjenice” u članak..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *