BIZIT plus

Uber i Lyft zagađuju više nego što se mislilo

Usluge koje pružaju kompanije poput Uber-a mogu se činiti ekološki prihvatljivim smanjujući potrebu za vlasništvom automobila. Međutim, to nije nužno slučaj – one zapravo mogu pogoršati stvari.

PCPress.rs Image

Nedavno objavljena studija neprofitne organizacije Union of Concerned Scientists procenjuje da usluge poput Uber-a i Lyft-a obično stvaraju 69% više emisije CO2 od transportnih opcija koje zamenjuju. Još je gore u urbanim sredinama, gde je verovatnije da su koncepti poput Uber-a zamenili ekološki prihvatljivije opcije poput javnog prevoza ili vožnje biciklom.

Unija sugeriše da ove službe ne samo da žele da elektrifikuju svoje flote, već i da povećaju stope deljenja prevoza (carpooling) u odnosu na 15% koliko je to danas. Ukoliko deljenje prevoza skoči na 50%, naučnici procenjuju da bi EV vožnje mogle da stvore oko polovinu emisija vozila koja menjaju. To bi rezultiralo smanjenjem gužvi u saobraćaju ali ne bi smanjilo emisiju štetnih gasova.

Šta kažu Uber i Lyft?

Nije iznenađujuće što kompanije u središtu kritike vide sebe drugačije. Portparol Uber-a rekao je za Engadget da kompanija želi da bude „deo rešenja” u borbi protiv klimatskih promena, i da je uložila u napore koji su smanjili vlasništvo nad automobilima, povećali deljenje prevoza i podstakli alternative poput bicikala, skutera i javnog prevoza.

Pročitajte i:  Upotrebljen minijaturni stimulator mozga

Lyft je imao drugačiju reakciju. U izjavi za Engadget navedeno je da je studija iznela „pogrešne tvrdnje o ovakvoj vrsti vožnje“ i kompanija je ukazala na sopstvene EV inicijative, kao i inicijative deljenja vožnje i javnog prevoza. Navedeno je i da „veoma žele“ da pomognu gradovima u inicijativama „deljenog, održivog prevoza“. Tvrdili su da kompanije poput njih čine samo mali deo pređenih kilometara, da istraživači nisu evidentirali promene u ponašanju (kao što su vožnja biciklom do posla znajući da je Lyft dostupan ako pada kiša) ili broj vožnja koje ljudi ne koriste nakon odbacivanja sopstvenog vozila.

Bez obzira da li su te tvrdnje relevantne, studija otvara pitanja poput da li se Uber, Lyft i druge kompanije  trude dovoljno da bi umanjili štetne uticaje. Relativno je lako najaviti planove za elektrifikaciju ili ponudu bicikala – drugo je da se držite agresivnih ciljeva i pružite snažne podsticaje za izbegavanje konvencionalnih vožnja koje ne podrazumevaju deljenje. „Tradicionalne“ vožnje Uber-om i Lyft-om mogle bi da ostanu popularne sve dok su ljudi u žurbi i neće videti neku posebnu prednost EV.

Pročitajte i:  Uber zabeležio rast profita

Izvor: Engadget

Facebook komentari: