ERP za budućnost

Svedoci smo promene koncepta poslovno‑informacionih sistema i postepenog brisanja razlika između velikih i malih firmi. Moderni poslovni softver je dostupan svima, a nas raduje što i domaće tržište pozitivno reaguje na ove izazove.

Ako je sudeći po izveštajima, komentarima i analizama iz sveta u proteklih godinu dana, velike promene su neizbežne. Koncepti koje su dugo eksploatisali najveći proizvođači ERP-ova nisu više dovoljni, ali ni glomazni ERP-ovi više nisu adekvatan generator prihoda. Pojavili su se novi proizvođači s novim idejama i ciljem da svoje programske pakete pre svega prilagode malim poslovnim sistemima uz korišćenje svih novih tehnologija. A da ne zaboravimo ni same korisnike koji sada imaju jasniju ideju šta da očekuju od novog softvera i kako da se sami prilagode i upravljaju promenama u sopstvenom poslovnom okruženju.

Novo vreme

Pre dvadeset godina ERP je bio softver za velike korporacije. Glomazni poslovni sistemi su tražili glomazan softver. Vreme da se realizuju takvi projekti je, takođe, bilo „glomazno“, a količina novca utrošena na projekte… Bolje da ne pominjemo iznose!

Pre deset godina stvari su počele da se menjaju kroz prve korake ERP filozofije u domenu malih i srednjih preduzeća. Zahvaljujući svemoćnom marketingu, na površinu su isplivala pozitivna iskustva, a na scenu je stupio niz novih proizvođača, sa idejom da potencijalnim kupcima ponude „male ERP-ove“ po adekvatnoj ceni.
E sad, da li su to uvek i u punoj meri bili ERP-ovi ili „nešto između“ drugo je pitanje, ali posao je cvetao.

Gledano sa vremenske distance, dolazimo do zaključka da se malo toga menja. Pojavili su se neki novi igrači (čitaj proizvođači softvera), neki stari su se uhvatili u novo kolo, a svi zajedno kažu: „ERP je i za najmanje. Ne mora da kupujete – iznajmite, a mi ćemo da brinemo o svemu. Vaše je samo da koristite naš softver!“ Da li smo dobili ERP za „jednog čoveka“? Teško. Ali, da li smo dobili softver dostupan s bilo kog uređaja koji može na Internet i skoro sve podatke potrebne za poslovanje na jednom mestu, bilo gde i u svakom trenutku… jesmo! I to sve za zaista nisku mesečnu nadoknadu. Eh, taj svemoćni cloud.

Trendovi nam nisu uvek po volji, ali ćemo im se teško odupreti. Eto, nekada veliki SAP nije hteo da se približi SMB tržištu, pa je na kraju ponudio svoja „jeftina“ rešenja za manje kompanije. Nije hteo ni u cloud, a eto od ove godine sve više priča o njemu. Naravno, ovaj softverski gigant nema pritom na umu najmanje korisnike, ali vrednost „oblaka“ su prepoznali, baš kao i zahtev korisnika da moderne tehnologije upregnu u cilju smanjenja troškova.

Fotorobot ERP-a

Ma koliko ove promene vode ka nekom novom konceptu poslovno-informacionih sistema, sva je prilika da će skraćenica ERP preživeti. Navikli smo na nju, mali se kroz nju poistovećuju s velikima, u komunikaciji s drugima ne mora da objašnjavamo kakav smo to softver kupili – kažemo ERP i svi znaju o čemu se radi. Danas se jednostavno ne može bez ERP-a. Ali, da li je upotreba lakša nego pre nekoliko godina? Da li je softver jeftiniji? Bićemo hrabri i pokušaćemo da sastavimo „fotorobot“ novog ERP-a.

To je, pre svega, softver s jedinstvenom bazom podataka u kojoj su sve naše poslovne informacije. Proceduralni (procesni) poslovni model s vremenom će sve više postati projektno orijentisan. Insistiraće se na brzoj i kvalitetnoj razmeni informacija s drugima, na primer s kupcima i dobavljačima. Imperativ će biti mogućnost da se reaguje bilo kad i bilo gde, a da novonastala poslovna informacija bude odmah dostupna svima koji učestvuju u poslovnom procesu. CRM, Social CRM, ERP, CPM i ostale danas prisutne skraćenice, odnosno softver koji ih prati, polako će izgubiti na značaju jer ćemo dobiti jedinstveni poslovno-informacioni sistem.

I sada dolazimo do najlepšeg dela priče: o tehničkim, tehnološkim i konceptualnim pitanjima brinuće neko drugi. A ti „drugi“ biće u cloud-u, javnom ili privatnom, što će određivati veličina poslovnog sistema. Mi, smrtni korisnici, brinućemo o svojim stvarnim potrebama i cenama.

A gde smo tu mi? U odnosu na prošlu godinu, u našem pregledu ima nekoliko novih proizvoda, mada se i stari dobro drže – svaka firma može da nađe rešenje blisko svojim potrebama. Domaći proizvodi izborom tehnologija, mogućnostima i konceptom razvoja ne zaostaju za svetskim, a opet, oni koji dolaze iz daleka prenose nam korisna iskustva koja nas sve menjaju nabolje. Raduje nas i to što postoje proizvodi ili unutar nekih proizvoda segmenti koji upućuju da proizvođači sotvera ne sede skrštenih ruku jer Web tehnologije, mobilni servisi i softver kao usluga (SaaS), odnosno cloud nisu za njih tabu tema.

AB Soft

Više od dve decenije razvoja i dve hiljade instalacija – malo koji proizvođač softvera u Srbiji  može da se pohvali tim uspehom. Tokom godina AB Soft je neprestano evoluirao. U početku mali knjigovodstveni paket, zatim prvi koraci ka integrisanom poslovnom rešenju, početkom prošle decenije je promenjena tehnološka platforma, da bi u poslednjih pet godina akcenat bio stavljen na Web tehnologije i razvoj segmenta namenjenog poslovnom odlučivanju. I kada je završen taj poslednji deo, AB Soft se odlučio da svom softveru podari epitet ERP-a, iako je u punoj meri postao ERP i pre nego što je to sama kompanija odlučila da javno kaže.

I ovde je primenjena modularna arhitektura nad jedinstvenom bazom podataka, a prilagođenja potrebama korisnika realizuju se podešavanjem niza parametara. Razvoj specifičnih rešenja za određene industrijske vertikale je takođe prisutan, ali ne i presudan za implementaciju u većini oblasti gde je AB Soft prisutan. A tih oblasti je mnogo – pregledom liste korisnika pronašli smo više od dvadeset industrijskih grana u kojima je ovaj softver primenjen. Veliki broj finansijskih organizacija koje su došle iz sveta u Srbiju koristi upravo ovaj paket, što otkriva potencijalno najveći kvalitet ovog rešenja: odličnu usaglašenost s domaćim zakonodavnim okvirom, uz mogućnost rada po svetskim standardima.

Pored „velikog“ ERP paketa, AB Soft ima u ponudi manje, predefinisano rešenje za najmanje korisnike. Važi isto kao i u drugim slučajevima – odlično za početak. Dobra stvar je što prelazak na puni ERP ne zahteva promenu tehnologije ili transfer podataka. www.absoft.rs

Datalab Pantheon

Od osnivanja slovenačke kompanije Datalab prošlo je 15 godina, a Pantheon je dogurao do verzije 5.5. To je jedan od retkih regionalnih proizvoda sa značajnom bazom korisnika u svim republikama bivše Jugoslavije, ali i u Bugarskoj. Lepo je čuti da u hijerarhiji kompanije srpska podružnica Datalab SR zauzima jedno od značajnijih mesta.

Formula uspeha je jednostavna: dobar, tehnološki moderan proizvod je podržan odličnim marketingom i poslovnom strategijom direktnog prisustva u svim zemljama, uz insistiranje na jakom razvoju partnerske mreže. Iako je nastao u Sloveniji, tokom proteklih godina Pantheon smo počeli da smatramo domaćim proizvodom. Jezički prilagođen i zakonski usaglašen sve funkcioniše po svetskim standardima, uz podršku domaćih konsultanata.

Pantheon nudi osnovu onoga što je potrebno preduzeću, a za specifična „vertikalna“ rešenja tu je API preko kojeg osnovni paket može da se proširi dodatnim funkcionalnostima. Trenutno se na sajtu Datalaba reklamiraju rešenja za farme (poljoprivreda) i javna preduzeća. U odnosu na pre nekoliko godina, kada je broj paketa i licenci donosio izvesnu zabunu, sada je prodajni model promenjen, pa postoje Pantheon Basic i Pantheon Professional. Prvi je jeftiniji i namenjen najmanjima, uz predefinisane karakteristike. Dakle, na korisnicima je da ga prihvate takvog kakav je i da odmah počnu da ga koriste. Verzija Professional je pravi ERP sistem, što znači da nudi mogućnost prilagođenja potrebama korisnika. Datalab prati najsavremenije trendove, pa umesto kupovine možete da se odlučite za Pantheon u SaaS varijanti, odnosno da izaberete Hosting. www.datalab.rs

IIB – Upis

IIB već dve decenije na našem tržištu gradi svoju viziju, uz ćvrsto zacrtanu strategiju razvoja proizvoda. Familiju „Upis“ danas čine tri proizvoda – „Mali Upis“, „Upis.Partner“ i „Upis.NET“. Svaki je prilagođen potrebama korisnika shodno njihovoj veličini, organizacionim zahtevima i finansijskim mogućnostima. Mudra strategija koja vam omogućava da krenete od početka s primenom ovog softvera i da budete sigurni da ćete, s razvojem i rastom preduzeća u istoj familiji, dakle sa istom filozofijom, naći programski paket koji će vas pratiti prilično dugo.

Iako je „Mali.Upis“ vaoma atraktivan proizvod za mala preduzeća, u našem fokusu su ovog puta „Upis.Partner“ i „Upis.NET“. Poslednji je dugo na tržištu, a broj od preko 70 aktivnih instalacija u raznim industrijskim segmentima ukazuje na akumulirano znanje i iskustvo. Proučavajući naš upitnik i uporednu tabelu verzija „Upisa“, stekli smo utisak da je „Upis.NET“ programski paket prilagodljiv potrebama korisnika, baš kao što se i očekuje od jednog ERP-a. Ova verzija, takođe, podržava distribuirani način rada, što može da bude veoma važna karakteristika za preduzeća čije je poslovanje geografski dislocirano.

„Upis.Partner“ je nešto zatvoreniji programski paket sa ograničenim mogućnostima prilagođenja. Drugim rečima, dok „Upis.NET“ može da se prilagođava i dodatnim programiranjem, „Upis.Partner“ će se vama prilagoditi isključivo kroz parametrizaciju što je zapravo i sve što treba firmi za koju je namenjen.
www.iib.rs

Ipsylon Acord

S obzirom na to da je samo pet godina prošlo od osnivanja preduzeća Ipsylon, a od toga je prvih nekoliko godina uloženo u razvoj prve funkcionalne verzije Acord ERP paketa, onda 17 aktivnih korisnika zvuči impresivno. Aktuelna verzija 2.7, na čijoj smo prezentaciji nedavno bili, zaslužuje pažnju kako primenom savremene arhitekture i koncepata, tako i dorađenošću i stabilnošću u radu.

Iako je kratko vreme na tržištu, Acord ERP je uspeo da pokrije nekoliko atraktivnih privrednih delatnosti koje su poznate kao specifične i ne baš lake za realizaciju. Pritom mislimo na autoindustriju (distribucija, maloprodaja i servisiranje), telekomunikacije i saobraćajne usluge. To je i najjači adut Acord ERP-a jer takva okruženja postavljaju najjače izazove pred razvojni i konsultantski tim.

Acord ERP je tek početak priče: stiže i Acord Micro paket namenjen najmanjim preduzećima sa eksternim knjigovodstvom. Zahvaljujući tehnologijama primenjenim kod velikog Acord ERP-a, novi član Acord porodice nudi se korisnicima po SaaS modelu, dakle ne zahteva investicije u infrastrukturu. Dovoljan je samo pristup Internetu i neki od savremenih Web browsera da biste mogli da ga koristite. Između njih je Acord Basic, trenutno u fazi testiranja. Sve u svemu, familija Acord poslovnog softvera zaslužuje našu i vašu pažnju jer ne obećava, već nudi najsavremenije tehnologije, arhitekturu i koncepte. www.ipsylon.rs

Microsoft Dynamics

Veoma cenjeni u svetu,  Dynamic NAV i AX su prisutni i dobro prihvaćeni i kod nas. Nekoliko stotina domaćih instalacija Dynamics NAV-a je impozantan rezultat. Najvećim brojem instalacija u Srbiji mogu se pohvaliti firme Adacta i NPS. Podatak je značajan zato što su Microsoft i njegovi domaći partneri otvorili vrata za ulazak ERP filozofije i u najmanja preduzeća, a to je donelo nova iskustva i standarde u poslovanju. Takvoj strategiji priključuju se domaći proizvođači softvera, nudeći palete proizvoda sa zajedničkom platformom i konceptom, gde svako može da nađe nešto za sebe kako u pogledu performansi, tako i u pogledu cene.

I onih petnaestak instalacija kompleksnijeg, ali i skupljeg Dynamics AX paketa su ohrabrujući rezultat, s obzirom na to da ovaj ERP traži i određenu veličinu i kompleksnost poslovnog okruženja u kojem bi opravdao investiciju. Ranije u tom segmentu, osim nekoliko domaćih proizvoda i nezaobilaznog SAP-a, nismo imali veću mogućnost izbora. A zna se kada je izbor veći i kvalitet implementacija raste.

Iako oba paketa imaju mogućnost da se prilagode svakoj industrijskoj vertikali, red je da vas podsetimo da je to često kroz dodatke na osnovni paket. On, sam po sebi, zadovoljava funkcije svakog preduzeća i preko toga još i one koji se najviše traže. Za više od toga potrebno je instalirati i uvesti u rad neki specifični modul upravo za vaš posao. A Microsoft-ovi partneri širom sveta razvili su ogroman broj tih modula. To povećava osnovnu cenu, a treba da vodite računa da li je neko od domaćih partnera već prilagodio paket domaćem okruženju, tj. da li je onaj što je prilagođen upravo najbolji za vas. Microsoft Dynamics nam, pored velikog iskustva i proverenih standarda, donosi i tako potrebnu konkurenciju, jer se postavlja kao etalon po kojem možete da proverite kvalitet.

www.adacta.rs; www.nps.rs

Saga Infotech – Avizo

Duže od 15 godina u upotrebi, Oracle tehnologije, respektibilni korisnici samo su neke od karakteristika Avizo ERP-a. Ovaj paket ne krije da u sebi ima „tešku artiljeriju“ i da je stoga prvenstveno namenjen srednjim i velikim poslovnim sistemima. Ne treba da zanemarimo ni činjenicu da u portfoliju Saga Infotech-a postoji još niz renomiranih svetskih softverskih proizvoda namenjenih poslovnoj primeni i da svi zajedno čine osnovu za izgradnju moćne informatičke infrastrukture.

Avizo je podeljen u devet segmenata sa oko 30 programskih modula koji pokrivaju najvažnije oblasti rada u okviru jednog poslovnog sistema, kao i neke koje su specifične za industrijske grane za koje se ovaj ERP specijalizovao – tu mislimo na aviosaobraćaj, lokalnu i državnu upravu, bankarstvo i osiguranje, građevinarstvo, žitomlinsku industriju… Za ovu poslednju, kao i za lokalnu i državnu upravu, javna preduzeća i ustanove razvijene su dve posebne verzije Avizo/B i Avizo/L. Skrećemo pažnju na to da je ostvarena integracija Avizo-a i paketa Primavera. Za preduzeća s jakim projektnim aktivnostima, na primer, građevinarstvo ili naučno-istraživački sistem, to može biti važan adut. www.saga.rs

Izvor

NPS / Adacta

Adacta

IIB

IIB

IIB

IPSYLON doo

Saga

DataLab

AB Soft

Proizvod

Dynamics NAV

Dynamics AX

Mali UPIS

UPIS.Partner

UPIS.Net

AKORD

Avizo

Pantheon

AB Soft PIS

Proizvođač

Microsoft

Microsoft

IIB

IIB

IIB

IPSYLON

Saga

DataLab

AB Soft

Verzija

2009

2009 i 2012

     

2.7

4

v 5.5

12.06

Broj aktivnih instalacija u Srbiji

> 200

> 15

25

13

73

17

9

1305

1000

                   
Cena                  
Cena po korisniku (na bazi 20 korisničkih licenci, u evrima)

1.490

1.725

390

790

1.650

800

1.500

699

od 500

Prosečno vreme implementacije (u mesecima)

4

3

1

2-3

4-5

4

6

1-24

1

Prosečna cena implementacije u evrima

17.500

22.500

1.500

8.000

15.000

12.000

18.000

13.980

3.000

Cena instalacije (ako postoji, u evrima)

0

0

200

     

0

   
Godišnje održavanje (po licenci ili % od vrednosti licenci)

12% – 16%

12% – 16%

180

197

296

15%

330

17%

20%

Konsultant sat za dodatne intervencije / implementacije [evra]

30-50

50-80

25

25

25

30

40

35-50

od 40

                   
Moduli (Da / Ne / Eksterno / U planu)                  

Finansije

Glavna knjiga i finansijsko izveštavanje

Kupci i dobavljači

Osnovna sredstva

Više valuta

Više preduzeća

Više kontnih okvira

Robno
skladišno

Automatizacija porudžbina

Automatizacija popisa

Automatizacija nabavke

Automatizacija skladišta

Ekspedicija

Proizvodnja i usluge

Prosta proizvodnja

Procesna proizvodnja

DEL

PL

Automatizacija proizvodnje za lager

PL

Automatizacija proizvodnja po narudžbi

PL

Automatizacija servisnih naloga

Upravljanje projektima

DEL

DEL

DEL

Praćenje troškova po projektu

Fakturisanje po radnim nalozima

Automatizacija obrada garancija

PL

Fakturisanje po fazama projekta

DEL

Plate po propisima R. Srbije

Ljudski resursi

Upravljanje kontaktima

CRM

Eksterno

Eksterno

PL

Eksterno

Business intelligence

Upravljanje poslovnim performansama

Maloprodaja

                   
Privredne grane                  
Poljoprivreda i šumarstvo

DEL

DEL

PL

VR

Rudarstvo

PL

VR

Profesionalne usluge (advokatura, tehnologije…)

Građevinarstvo

DEL

DEL

PL

VR

Proizvodnja

Veleprodaja

Maloprodaja

Transport i skladištenje

Informacije i mediji

Finansije i osiguranje

PL

Nekretnine (prodaja, izdavanje, lizing)

PL

Obrazovanje

PL

Zdravstvo i socijalno osiguranje

PL

Umetnost, kultura

PL

Turizam i ugostiteljstvo

DEL

PL

VR

Informacione tehnologije

Javne službe

da

                   
Tehnologije                  
Baze podataka                  
Microsoft SQL Server

Oracle

Operativni sistemi                  
Microsoft

Linux

Bolna tema: cena i vreme implementacije

U upitniku poslatom firmama i ove godine smo postavili pitanje o ceni i vremenu implementacije. Pretpostavili smo da se radi o veleprodajnom preduzeću koje, pored trgovine kao osnove poslovanja, ima i servis za popravku robe u garantnom i vangarantnom periodu. Pretpostavili smo da takvom preduzeću treba ukupno 20 licenci. Dakle, malo toga smo ograničili i dali smo samo osnovne naznake, jer domaća i iskustva iz sveta upućuju da takav profil preduzeća po pravilu nema više informacija o sebi koje će da pruži potencijalnom isporučiocu softvera, a s druge strane, očekuje da što pre dobije makar kakavu informaciju na osnovu koje će planirati ili predvideti troškove i vreme. Zadati zahtevi nisu dovoljni da se pripremi sveobuhvatna ponuda, pošto je svaki kupac priča za sebe i za svakog se konačna i precizna ponuda dobija isključivo kada se sagledaju sve potrebe i mogućnosti. Zato vam skrećemo pažnju da cene i vreme implementacije uzmete samo kao grubu orijentaciju, pa da, kada odlučite da kupite poslovno‑informacioni sistem, u direktnom kontaktu s proizvođačima ili implementatorima razmotrite sva relevantna pitanja. Sa ovom vrstom softvera se pokazalo da jeftino često postaje skupo i obratno.

Milan Bašić

(Objavljeno u PC#191)


Microsoft
Bizit
Excel kuhinjica

Twitter