BIZIT plus

7 načina da pokrenete svoj eCommerce biznis

Mogućnost da brzo, lako i po relativno niskoj ceni kreirate posao svojih snova… Ima li išta lepše od toga da radite po sopstvenim uslovima i budete “sam svoj gazda”? Jedan od načina za ostvarivanje te zamisli jeste pokretanje sopstvenog eCommerce biznisa.

PCPress.rs Image

Ali hajde prvo da razjasnimo šta je eCommerce/online trgovina/internet trgovina: u pitanju je kupovina i prodaja robe i usluga na internetu. U širem značenju, to su svi umreženi poslovni procesi realizovani putem interneta – kupovina i prodaja, transfer novca, logistika, razmena i sakupljanje podataka.

Zbog čega se korisnici sve više odlučuju na onlajn kupovinu?

Ovo su samo neki od razloga:

  • mogućnost da kupci obave kupovinu bilo kada i bilo gde, iz udobnosti svog doma – štedi se vreme i novac
  • svi zainteresovani mogu da “razgledaju izloge” 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji pošto je internet prodavnica otvorena non-stop
  • kupac vrlo lako, u samo nekoliko klikova, može porediti robe i usluge sa drugim onlajn radnjama, što će mu olakšati izbor
  • budući da su informacije na internetu lako dostupne, kupac može videti iskustva drugih kupaca preko komentara i recenzija

Nije li tehnološka era pravo vreme da pokrenete svoj eCommerce biznis? Ne samo da je jednostavniji od pokretanja tradicionalnog vida poslovanja nego donosi i mnogo prednosti.

Alfa i omega svakog uspešnog onlajn biznisa su dobro osmišljen proizvod, jasno definisana ciljna grupa, kvalitetan digitalni marketing i odabir alata za konverziju posetilaca u kupce.

PCPress.rs Image

Vođenje internet prodavnice zna da bude izazovno kao i vođenje stvarne. Morate da osigurate uslove kako bi sve funkcionisalo bez problema. Ako niste sigurni kako da počnete, ne brinite. Pripremili smo vam listu stvari na koje treba da obratite pažnju kada je u pitanju pokretanje onlajn biznisa. Biće vam odlična polazna tačka za stvaranje čvrstih temelja za vaše dalje poslovanje.

1.Detaljno istražite tržište

Bilo da prodajete proizvod ili uslugu, neophodno je da odaberete svoju nišu i definišete ciljnu publiku. U tom smislu, fokusirajte se na jednu oblast umesto da pokušavate da uspete u više različitih niša. Neka vam akcenat bude na potrebama ciljne grupe i pritom pokušajte da odgovorite na pitanja na koji način možete poboljšati kvalitet njihovog života:

  • Kako ono što želite da prodate utiče na vaše korisnike?
  • U kom smislu vašoj ciljnoj grupi možete rešiti određeni problem?
  • Na koji način želite da date doprinos u svojoj niši?

A kako možete doći do tih zaključaka? Jednostavnije nego što mislite – ušunjajte se na forume i oslušnite potrebe ljudi, analizirajte šta je to što ih brine i kako možete da im pomognete. Obavezno istražite ključne reči kako biste znali šta vaši korisnici pretražuju i tako im ponudite rešenje problema. Takođe, nema ničeg lošeg u istraživanju konkurencije, te možete pronaći ideje i inspiraciju kod poslovnih modela sličnih vašem.

2.Izaberite artikle za vašu prodavnicu

Bolje je specijalizovati se za jednu nišu nego prodavati više različitih proizvoda i na taj način se rasplinjavati. Odaberite ono za šta imate strast i što želite da podelite sa drugima. Pre otvaranja onlajn prodavnice, kako biste bili sigurni za šta je specijalizovana, odgovorite na sledeća pitanja:

  • Da li ćete prodavati gotove proizvode ili ćete ih kreirati sami?
  • Da li ćete svojim klijentima nuditi određene usluge?
  • Da li ćete ponuditi pojedinačne proizvode, pakete, pretplate ili nešto drugo?
  • Da li ćete se baviti pretprodajom proizvoda?

Ukoliko prodajete proizvode, morate pronaći način da ih i nabavite, ali i da znate kako da se plasirate na tržište. Za proizvode, postoje ove vrste nabavke: dropshipping, veleprodaja, partnerski marketing, proizvodnja i samostalna kreacija (npr. izrada proizvoda – ručno pravljen nakit, odeća, crteži i sl.).

Ako imate mogućnost da nabavite proizvode koje traže vaši korisnici po nižim cenama, možete pokrenuti unosan posao isporuke preprodajom tih proizvoda na veb-sajtovima kao što su eBay ili AliExpress. U tom slučaju, reč je o dropshipping-u. To je koncept u kome prodavci kupuju proizvode na veliko od dobavljača i zatim prodaju krajnjem kupcu. Da biste započeli sa ovakvim vidom trgovine, potrebno je obaviti opsežno istraživanje tržišta. U tom smislu, identifikujte proizvode velike potražnje koji se pritom mogu lako nabaviti po sniženim cenama.

A možete zarađivati i preko posebne vrste marketinga, koji se zove partnerski marketing. U pitanju je poslovni model u kome blogeri i influenseri preporučuju usluge ili proizvode koji im se sviđaju ili smatraju korisnim za svoje pratioce i ostvaruju procenat profita od svake prodaje koja sledi. Da biste i vi počeli da zarađujete na ovaj način, napravite nalog na mrežama kao što su ShareASale, Awin, Rakuten, ili Skimlinks. Zajedno sa rastom vašeg veb-sajta i prihod će postepeno rasti.

U poslednje vreme mnoštvo je svetlih primera uspešne prodaje usluga koja se odvija onlajn. Neke od njih su držanje časova, psihoterapijsko savetovanje, konsultacije iz različitih oblasti, škole roditeljstva i mnoge druge.

PCPress.rs Image
Izvor slike: Unsplash

3.Izaberite platformu na kojoj ćete otvoriti svoju e-trgovinu

Platforme za onlajn trgovinu će omogućiti integraciju vaše onlajn prodavnice sa veb lokacijom. Kada istražite kako se koristi, ili unajmite stručnjaka u toj oblasti, lako će vam biti da započnete svoju internet prodavnicu. Većina ovih platformi ne samo što kreira vašu e-trgovinu nego vam i omogućava da prilagodite svoj dizajn, dodate domen, upravljate zalihama, preuzimate i šaljete porudžbine, primate uplate itd. Iako mogu besplatno da se preuzmu, mogu se javiti drugi troškovi – naknade za programere, hosting… Neke osnovne opcije za sveobuhvatne platforme po najnižoj ceni mogu biti od 16 dolara mesečno, a najskuplje do 300 dolara mesečno.

Ovo su neke od najpoznatijih i najjednostavnijih platformi:

  • Shopify – jedna od najpovoljnijih i nudi širok spektar mogućnosti. Veoma je brza i bezbedna platforma za e-trgovinu. Nudi opciju integracije sa Google-om i Facebook-om kako bi se olakšao marketing na ovim kanalima.
  • WooCommerce – ako ste pokrenuli svoj WordPress sajt
  • Squarespace – nudi dva plana: osnovni za 26 USD mesečno, a napredni za 40 USD mesečno.
  • Magento – besplatan za preuzimanje, ali nije baš za početnike u sferi e-trgovine.

4.Odredite kanale isporuke i plaćanja

Kupci uvek očekuju brzu, jasnu i transparentnu isporuku naručenih proizvoda, na šta imaju apsolutno pravo. Stoga je vrlo važno pronaći najbolje načine za isporuku svojih proizvoda klijentima. S tim u vezi, odredite sigurnu i pouzdanu kurirsku službu. Takođe, svojim korisnicima uvek jasno naznačite koje su opcije plaćanja, da li će to biti pouzećem ili preko servisa kao što su Paypal, Authorize.net, Stripe ili Apple Pay. U procesu plaćanja zahtevajte samo minimalne informacije kako bi kupci što lakše izvršavali uplatu i samim tim imali poverenja u vas.

5.Pišite tekst koji prodaje

I u pokretanju eCommerce biznisa važi pravilo da je kvalitetan marketing odličan način da privučete saobraćaj na svoju veb lokaciju. Dobro osmišljen marketinški plan pružiće vam priliku da budete pronađeni i da se dopadnete ciljnoj publici. Ovo su neki od uslova koje treba da ispunite kako biste posetioce vašeg sajta uspešno konvertovali u kupce:

  • Kreirajte sajt koji neće biti konfuzan i komplikovan za korisnike, jer, složićete se, korisnik uvek mora da bude u fokusu. To znači da navigacije moraju biti lake i nedvosmislene, intuitivne za korišćenje, pri ćemu će svako ko vas poseti moći lako da pronađe odgovore na sva pitanja.
  • Nudite posetiocima kvalitetan sadržaj jer je to najbolji način da motivišete ljude da vas prate, a tako ćete povećati svoju vidljivost. Pišite blog koji se tiče vaše niše, proizvoda ili usluge koje nudite. Pažnju privlačite kvalitetnim naslovom. Delite korisne savete, trikove kako biste zadobili poverenje. Takođe, ne zaboravite na kontinuitet u objavljivanju.
  • Delite sadržaje na društvenim mrežama. I sami znate da su Facebook i Instagram neprikosnoveni mediji za promovisanje vaših proizvoda. Pokažite pratiocima kvalitetne fotografije, podkaste i video snimke koji se tiču vaših usluga.
  • Objavite izjave ljudi koji su koristili vaš proizvod. Svedočenja o tome kako je vaša usluga nekome pomogla da reši problem ili recenzija proizvoda takođe mogu privući dragocen procenat korisnika.
  • Ne potcenjujte moć imejl marketinga. Kada redovno šaljete kvalitetan newsletter ljudima koji su vam poklonili poverenje, postoji velika šansa da se neki procenat preobrati u kupce.

6.Budite prepoznatljivi

Zamislite da samo pogled na neku boju, flet dizajn i sl. pobuđuje asocijaciju na vaš jedinstven brend. Verovatno pri pomenu na Pepsi, Mc Donald’s, Warner Bros već mahinalno stvarate mentalnu sliku u kojoj se nalazi logo ovih giganata. To je zato što su kreirali vizuelni brend koji se lako pamti.

U tom smislu, stvarajte prepoznatljiv logo, font, dizajn. Poradite na bojama, tonovima, celokupnoj grafici. Ako nemate iskustva u toj oblasti, unajmite dizajnera koji će to uraditi za vas. Takođe, podesite da slike vaših reprezentativnih proizvoda budu visokog kvaliteta, profesionalne. Ipak, ono što je izlog za prodavnicu, to je veb-sajt za onlajn radnju. Ne rizikujte sa lošim dizajnom jer nekada imate samo nekoliko sekundi šanse da kupac odluči hoće li kupovati od vas ili ne. Bitno je da vas ljudi pamte, da budete lako prepoznatljivi, a na taj način i da se izdvojite od konkurencije.

7.Primenite ove bonus savete

Iskoristite čari psihologije. Brojna istraživanja pokazala su da će se ljudi pre vezati za proizvod za koji saznaju da im neće biti dostupan još dugo vremena. S tim u vezi, pravite ponude sa vremenskim ograničenjem jer na kupce podsticajno deluje osećaj da imaju još malo vremena da iskoriste promotivnu ponudu. Na primer, objavite da su vam zalihe nekog proizvoda pri kraju. Možete reći i da vaši klijenti imaju još samo 48h da kupe artikal po promotivnoj ceni.

A što se tiče vašeg odnosa sa kupcima, uvek nastojte da budete na raspolaganju svima koji imaju dodatne nedoumice i pitanja, bilo preko društvenih mreža, imejl adrese, broja telefona, četa i sl. Naravno, to ne znači da morate biti dostupni 24/7. Uvek možete istaći u koje vreme klijenti mogu kontaktirati sa vama i onda to striktno poštujte.

Mislimo da ne treba previše isticati značaj ljubaznosti, otvorenosti i gramatički i pravopisno korektne prepiske u komunikaciji sa potencijalnim kupcima. Niko ne voli da svoj novac daje polupismenom, hladnom robotu.

Zaključak: eCommerce biznis može doneti brojne benefite vašem poslovanju

Tokom pandemije, delimičnog ili potpunog zatvaranja, postalo je očigledno da je ekonomija onlajn trgovine ključna za novi svetski poredak. Svima je jasno da je nastupila globalna kriza, ali, s druge strane, novi način poslovanja nudi velike prilike za preduzetnike i brendove koji žele da pokrenu onlajn biznise.

Trendovi ukazuju na konstantni porast elektronskog plaćanja i kupovine preko interneta, odnosno na rapidan rast internet prodaje. Stoga, danas lakše nego ikad možete zabriljirati u svetu onlajn biznisa.

A da biste vodili uspešan eCommerce biznis, kako smo već istakli, potrebno vam je znanje koje se tiče proizvoda i ciljne grupe, kao i razumevanje ponude i potražnje na tržištu.

Naravno, uvek budite spremni na rizik koji sa sobom nosi pokretanje sopstvenog biznisa. Možda ćete morati da radite duže ukoliko još uvek ne osećate sigurnost da napuštate posao koji imate i samim tim da žrtvujete slobodno vreme dok ne izgradite svoj brend, a brži i sigurniji način za to jeste da angažujete kreativni tim.

Ali, isto tako, imate mogućnost da sami određujete svoje radno vreme, tj. kad ćete tačno biti dostupni za svoje kupce. Još jedna pogodnost otvaranje internet prodavnice je ta što ne zahteva angažovanje dodatne radne snage, osim ako vi tako ne odlučite.

Jasno vam je da ako preduzmete sve korake navedene u našem vodiču vrlo lako iz početnih niskih ulaganja možete doći do veoma visoke zarade budući da veb-lokacije na kojima su internet prodavnice pokrivaju čitav svet.

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: ,