PC Press - Sve(t) je marketing

AI sistemi koji “čitaju” emocije i strah od diskriminacije

Sistemi veštačke inteligencije koji mogu da „čitaju“ emocije zasnivaju se na zastarelim podacima, te zbog toga predstavljaju rizik, budući da vrlo lako mogu da budu nepouzdani.

Na ove probleme je među prvima upozorila psihološkinja Lisa Feldman Barrett, a pre svega na to da različiti izrazi lica u različitim kulturama imaju drugačija značenja. Tako oni koji dolaze iz različitih područja drugačije pokazuju svoja osećanja, pa je raspon načina na koje se iskazuju osećanja mnogo veći nego što se ranije mislilo. Problem je u tome što tehnologije koje su zadužene za tumačenje emocija već imaju svoju primenu u realnom svetu, pa u nekim slučajevima donose i važne odluke o ljudskim životima.

Tako je, na primer, kompanija Unilever u oktobru 2019. sistem veštačke inteligencije iskoristila tokom intervjua za posao, i uz pomoć softvera analizirala video intervjue. Radi se o sistemu koji je kreirao HireVue, i koji analizira facijalne ekspresije, govor tela, te reči koje ispitanik koristi, da bi na osnovu toga donosio zaključke o kvalitetima, i kandidate preporučivao upravo na osnovu toga.

Pročitajte i:  Google Messages donosi funkciju za zakazivanje poruka

Feldman Barrett je na kraju objasnila da ideja o univerzalnim izrazima lica za sreću, strah, ljutnju, iznenađenje i gađenje potiče iz šezdesetih godina prošlog veka, te istraživanja psihologa Paula Ekmana u okviru kojeg je „dokazao“ da su pripadnici jednog izolovanog plemena sa Papue Nove Gvineje davali slične odgovore kao Amerikanci, a kada su upitani da protumače emocije subjekata sa ponuđenih fotografija. Moderna istraživanja pokazuju da pored osnovnih emocija, te facijalnih ekspresija koje ih prate, postoji čitav niz načina na koje ljudi ispoljavaju emocije u različitim kulturama, pa se ističe da je to dovoljan razlog da sistemi veštačke inteligencije ne tumače izraze lica, a kako na osnovu pogrešnih tumačenja ne bi donosili i pogrešne odluke.

Izvor: The Guardian

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: , , ,