BIZIT 11 - prvi dan

Bezbedno poslovanje u domaćem cloudu

Sa Bojanom Manojlovićem, stručnjakom za cloud tehnologije iz kompanije Mainstream, razgovarali smo o veoma aktuelnoj temi – disaster recovery rešenjima prilagođenim našem tržištu.

Bojan Manojlović, diplomirani inženjer elektrotehnike, dobro je poznat domaćoj stručnoj javnosti. Veliki broj polaznika Cisco akademije prošao je stručne kurseve koje Bojan drži s velikom posvećenošću već više od sedam godina. Od 2011. aktivno se bavi dizajnom i implementacijom naprednih cloud servisa.
Bojan Manojlović, diplomirani inženjer elektrotehnike, dobro je poznat domaćoj stručnoj javnosti. Veliki broj polaznika Cisco akademije prošao je stručne kurseve koje Bojan drži s velikom posvećenošću već više od sedam godina. Od 2011. aktivno se bavi dizajnom i implementacijom naprednih cloud servisa.

 

Iz kompanije Mainstream, često stižu nove vesti. Njihov tim je odnedavno ojačan stručnjakom za napredne cloud servise čiji će fokus biti rešenja za enterprise korisnike u domenu novih tehnologija. Iako se doskoro malo domaćih kompanija moglo pohvaliti time da primenjuje cloud servise u svom poslovanju, velika zainteresovanost IT menadžera domaćih preduzeća za ove usluge budi nadu da se situacija može drastično promeniti. Zato smo s Bojanom Manojlovićem, čovekom velikog iskustva na polju cloud tehnologija, razgovarali o aktuelnoj i „vrućoj“ temi – disaster recovery rešenjima prilagođenim našem tržištu.

DR, DRaaS, BC… Skraćenice zbunjuju mnoge. Šta one znače?

Business Continuity (BC) je skup svih politika, mera i konkretnih procedura u određenom poslovnom okruženju koje imaju jedinstven cilj – obezbeđivanje kontinuiteta poslovanja u slučaju nepovoljnih spoljnih faktora, od elementarnih nepogoda do operativnih problema sa IT opremom. Disaster Recovery (DR) predstavlja konkretna IT rešenja koja pomažu kompanijama da se uspešno bore sa izazovima definisanim u Business Continuity planovima. Skup mogućih rešenja veoma je veliki, a IT stručnjaci često su na „slatkim mukama“ kod izbora onog optimalnog. Najzad, Disaster Recovery as a Service (DRaaS) obuhvata širok spektar rešenja koja pokrivaju sve segmente IT operacija – od bazičnih backup servisa, preko replikacija na aplikativnom nivou do sinhronizacije kompletne računarske i storage virtuelizovane infrastrukture.

Pročitajte i:  HP nastavlja da traži odštetu od Majka Linča

Kakvo je Vaše mišljenje o bezbednosti podataka u cloudu?

Poslednjih godina čitali smo o aferama u vezi s privatnošću i dostupnošću podataka, pa takve brige nisu neobične niti neutemeljene. Cloud rešenja koja nudi naša kompanija u potpunosti su bazirana na infrastrukturi i opremi koja je smeštena u Srbiji, a primenjujemo i sve najbolje svetske prakse u domenu bezbednosti skladištenih podataka. Kako volimo da kažemo, našem korisniku uvek možemo „prstom da pokažemo“ gde su podaci.

Eksplozija upotrebe cloud servisa i vrtoglavi rast svih pokazatelja prihvaćenosti ovog novog talasa u solidnoj meri zaobilaze tradicionalne kompanije koje i dalje razmatraju svrsishodnost ovih servisa. Tako se pojavljuju razni hibridni oblici, među kojima je najnoviji trend tzv. Near cloud model, kada korisnik u potpunosti kontroliše suštinsku infrastrukturu (pre svega sisteme za skladištenje podataka) koja je „naslonjena“ na servis provajdera, a on obezbeđuje komplementarne računarske resurse. Na taj način se ključ do podataka nalazi u rukama korisnika, dok se elastična infrastruktura provajdera koristi kada i koliko je to potrebno.

Kako procenjujete potrebe domaćih firmi za DR rešenjima?

Osnovna potreba je, svakako, mogućnost da se van primarnog sistema čuvaju kopije podataka bez kojih kompanija ne bi mogla uspešno da nastavi svoje poslovanje. No, u havarijskim situacijama sama činjenica da su podaci sačuvani ne znači mnogo, jer moderno poslovanje zahteva minimalne prekide i od IT sektora se očekuje da obezbedi kontinuitet rada u veoma kratkim rokovima. Zbog toga, odgovore na pitanja „kako“ treba pronaći pre nastanka bilo kakvih problema. Sve veća otvorenost domaćeg poslovanja ka Internetu svakako povećava značaj uvođenja redundantne infrastrukture, najčešće na aplikativnom nivou.

Pročitajte i:  Dropbox otpušta petinu zaposlenih

Šta Mainstream može da ponudi domaćoj privredi u segmentu Disaster Recovery usluga?

Mainstream nudi pun spektar DR servisa, podržavajući, između ostalih, HP, NetApp, Oracle, VMware, Citrix i Microsoft tehnologije. Među zadovoljnim korisnicima nalaze se kompanije kojima pružamo fully managed uslugu sekundarne lokacije za celokupnu Microsoft infrastrukturu – od AD infrastrukture, preko Microsoft Exchange infrastrukture do replikacije na nivou Microsoft SQL baze podataka. Pored rešenja na aplikativnom nivou, klijenti koriste i usluge replikacije podataka na nivou storage sistema, rešavajući na taj način ne samo moguće havarijske situacije već i mogućnost da bez stresa i prekida u radu obavljaju redovne poslove održavanja i upgrade‑a svog primarnog sistema.

Da li je implementacija DR rešenja komplikovan i dug proces, kako se na osnovu složenosti može pomisliti?

Svakako da planiranje DR koncepta i razrada pomenute Business Continuity strategije predstavlja ozbiljan posao. Svojim iskustvom korisnicima pomažemo i u tom segmentu. Sama implementacija DR rešenja je u suštini izazovan i zabavan proces. Kako su naše usluge bazirane na fully managed konceptu kojim se Mainstream i probio na tržištu korisnicima DR servisa nudimo pun ugođaj i preuzimamo odgovornost za kompletnu implementaciju i siguran rad takvih rešenja.

Pročitajte i:  VMware Workstation i Fusion su besplatni 

Da li su DR usluge u cloud‑u pristupačne iz perspektive cene i drugih troškova?

Korisnik je, pre svega, lišen kapitalnih investicija i ne postoji potreba za ulaganjem niti u hardver, niti u skupe softverske licence. Svi segmenti DR rešenja naplaćuju se na mesečnom nivou, a resursi u skladu s politikom „plaćaš koliko koristiš“, što najčešće podrazumeva minimalne troškove, jer do pune aktivacije ovih resursa retko dolazi, samo onda kada je za poslovanje to najvažnije.

(Objavljeno u časopisu PC#216)

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: , , , , , , , , , , , , , , ,