BIZIT 2024

Fluorid umesto litijuma za dugotrajnije EV baterije

Istraživači su najavili novo otkriće vezano za baterije, gde su umesto korišćenja litijuma, elektro-pozitivnog elementa u periodnom sistemu, koristili flourid, koji je najčešće elektro-negativan. Može da uskladišti više energije od litijumskog dvojnika, ali do sada je bilo potrebno, da bi baterije radile, zagrevanje na 150 stepeni celzijusa ili više. Naučnici iz Honde, Caltecha i NASA-e otkrili su način na koji će raditi na sobnoj temperaturi, što bi na kraju moglo doneti više energetske gustine i ekološki sigurne baterije za električna vozila (EV) i druge uređaje.

PCPress.rs Image

Fluorid-jonske baterije u osnovi funkcionišu u suprotnom pravcu od litijum-jonskih, privlačeći elektrone umesto da ih odbijaju. Flourid (jonizovana verzija fluora) je zanimljiv materijal za bateriju jer ima malu atomsku težinu i veoma visok kapacitet za čuvanje elektrona. Međutim, da biste to uradili, morate da rastopite fluorid jone u elektrolit, a istraživači su otkrili da to radi samo sa čvrstim elektrolitima zagrejanim na visokim temperaturama. Da bi se to zaobišlo, Honda/NASA/Caltech tim stvorio je tečni elektrolit pod nazivom BTFE koji omogućava fluoridu da se rastvara na sobnoj temperaturi.

Pročitajte i:  Astronauti već dva meseca zarobljeni u svemiru

PCPress.rs Image

Sa dva pozitivno naelektrisana kraja, koristi se princip „suprotnosti se privlače“, snažno reagujući na negativno naelektrisane fluoride. Naučnici su uparili elektrolit sa bakrom, lantanom i fluorom kako bi stvorili prototip baterije sposobne za reverzibilnu hemijsku reakciju (to jest punjenje) na sobnoj temperaturi. Sve u svemu, ove baterije imaju potencijal za deset puta veću energetsku gustinu u odnosu na litijum-jonske baterije i imaju „povoljniji ekološki uticaj“, tvrdi Honda.

Međutim, čuli smo ovakve stvari mnogo puta ranije, tako da i u ovom slučaju važe uobičajene opreznosti i upozorenja. Na primer, tim još uvek mora da utvrdi kako da stabilizuje anode i katode, koje se u potpunosti rastvore u elektrolit. Napreduju, ali testiranje je i dalje u toku – pa se nadamo da nećemo biti opet razočarani baterijama koje odlično rade u laboratorijama, ali ne i u automobilima.

Izvor: Engadget

Facebook komentari:
SBB
Tagovi: , , , ,