BIZIT plus

Kako 5G mreža dovodi avione u opasnost?

Nove usluge mobilne telefonije velike brzine izazvale su veliku zabrinutost zbog smetnji u operacijama aviona, posebno prilikom sletanja.

PCPress.rs Image

Otkud 5G opasnost za avione?

Već samom pojavom 5G mreža je izazvala lavinu teorija zavera. Međutim, 5G mreža predstavlja novi element u sistemu komunikacije. Svaki novi element prirodno dovodi do poremećaja sistema bilo pozitivno bilo negativno. Ujedno je moguće očekivati da neće sa svim elementima jednog sistema biti u pozitivnim korelacijama. U slučaju 5G mreže primećeno je od strane Federalne uprave za vazduhoplovstvo Amerike da postoje određeni rizici. U prvom redu je naglašeno da je let većine komercijalnih aviona bezbedan. Uprkos ovom uverenju odloženo je postavljanje novih antena za mobile telefone u blizini aerodroma za sada na šest meseci. Ovaj potez pokazuje da postoji određeni problem koji još uvek nije jasno definisan a samim tim ni rešen.

Problem je uočen nakon što je američka vlada prodala C-opseg bežičnim operaterima 2021. godine. Ovaj opseg operateri koriste za pružanje usluge 5G mreže. Međutim ovim opsegom se koristi i elektronika aviona posebno prilikom sletanja. Problem nastaje kada se dva bežična signala u istoj oblasti služe istom frekfencijom ili sličnim frekfencijama. U tom slučaju dolazi do loših signala, prekida u signalu, šumova ili do potpune obustave komunikacije.

Pročitajte i:  Saab i GKN dizajniraju budući borbeni avion 

Sa druge strane, savremeni avioni koriste visinomere koji izračunavaju vreme potrebno da se signal odbije od zemlje kako bi odredio visinu aviona. Ovi visinomeri su vitalni deo sistema za automatsko sletanja posebno u uslovima smanjene vidljivosti. Upravo rad visinomera je ugrožen kada se javlja više signala. Ako visinomer tumači signal sa bežičnog nosača kao odbijeni signal sa zemlje, dobija se percepcija da je avion bliže zemlji nego što to zaista jeste. Smetnje sa signalima bežičnog nosača mogu da oštete ili sasvim izobliče radio signale na koje se oslanja visinomer. U tom slučaju avion prilikom sletanja je u opasnosti.

Telekomunikaciona industrija tvrdi da će obezbediti jaz od 0,22 gigaherca koji će biti dovoljan da ne dođe do šumova. Sa druge strane avioindustrija je mnogo opreznija. Avioindustrija smatra da je rizik mali ali da bi u eventualnom propustu šteta bila enormna. Shodno tome, insistira se na primeni bezbednijeg rešenja. Za sada nema podataka da je došlo do mešanja između signala. Međutim, avioindustrija zastupa stanovište da je mogućnost mešanja signala moguća, a shodno tome rizik je već veliki. Jedno od rešenja bi bilo da se visinomeri nadograde, što je veoma skup poduhvat. Ujedno nije sasvim jasno ko bi u ovom slučaju trebao da snosi troškove – telekomunikaciona ili avioindustrija?

Pročitajte i:  Saab i GKN dizajniraju budući borbeni avion 

Drugo rešenje je trenutno u realizaciji. Odnosno testiraju se visinomeri koji bi mogli da se označe kao bezbedni u budućnosti. Ujedno 5G predajnici i prijemnici se neće postavljati u blizini 50 najvećih aerodorma u narednih šest meseci dok se vrši ispitivanje.

Šta je problem kod ovog rešenja? Od postavljanja 5G prijemnika i predajnika u blizini aerodorma su zaštićeni veliki aerodromi ali ne i ruralni. Manji aerodromi su ostavljeni kao test faza. To znači da se sa postavljanjem 5G predajnika i prijemnika nastavlja u blizini ne tako velikih ili popularnih aerodroma. Ujedno reč je o ranjivim sistemima koji potencijalno imaju osetljivije visinomere od onih koji se koriste u avionima velikih aerorodoma i velikih avio kompanija. Na ovaj način je otvoren bezbednosni rizik prema onima koji su označeni kao manje važni.

Izvor: Scitechdaily.com

Facebook komentari: